Alla inlägg under november 2009

Av Kristin - 30 november 2009 18:21

Eftersom vi red ganska hårt igår så blev det bara ett litet mjukgörande pass i paddocken idag.

Beslöt mig för att rida barbacka, både för att träna sitsen och för att komma nära Newada. Det tog inte så lång stund att komma upp idag och på bara några sekunder satt jag där jag skulle. T om Newada såg imponerad ut   

Skrittade fram en liten stund innan jag tog tyglarna. Hon var mjuk och fin i sidorna och väldigt lyhörd för skänkeln. Minsta lilla tryck fick henne att gå framåt och det blev några riktigt fina halter också. Provade på att trava också och det var inte så illa trots allt (satt ju kvar!) Viktade mycket när jag bytte varv och gjorde halter. Jättebra att rida barbacka då i allafall jag tycker att jag lir väldigt medveten om min sits och hur jag använder kroppen/ viktar när jag rider henne. Nyttigt!

Höll på i kanske 20 minuter totalt, nästan bara skritt. Hon är väldigt fin just nu och gör det jag ber om, på sitt vis. Kanske dags att ta till en tränare så vi kan gå vidare både jag och Newada..

Av Kristin - 29 november 2009 17:56

Newada har fått vila i två dagar och då har jag passat på att vara sjuk och ta det lugnt jag också. Har varit ut och mockat, gjort mat och pysslat om henne men inte ridit.

Tycker egentligen att hon behöver lite vila inlagd varje vecka och gärna då två dagar i rad så att hon hinner vila ordentligt och vara sugen på att jobba.

Idag var hon i allfall rysligt pigg och tyckte det var roligare att gå och glo på allt i paddocken än att lyssna på matte som satt på ryggen och ville en massa saker. Jobbade på volter och serpentiner i säkert 20 minuter men hon slappande inte av. Satte då på gramanen och fick äntligen Newadas uppmärksamhet =0)

Helt plötsligt satt bogarna där de skulle och jag kunde koncentrera mig på andra saker istället för dem hela tiden.

Traven var också riktigt bra idag och det blev faktiskt okej serpentinbågar även i trav.

Beslöt mig för att jobba lite på galoppen idag också. Hon vill gärna vräka mig ur sadeln i avsaktningarna och det är jättejobbigt att hela tiden nypa sig fast alternativt kicka till i sidorna (försiktigt så klart) på henne när hon ska till att dyka med nosen.

Idag flyttade jag henne med rumpan innanför och utanför voltspåret och rakställde, halvhalt, djupt ner i sadeln och galoppfattning. Höger varv var lätt men i avsaktningen ville hon ändå dra ner huvudet. Satte mig tungt i sadeln och efter första travsteget så flyttade jag henne direkt igen med rumpan innanför och utanför volten. Tvingade henne att bära sig. Från början och ny fattning. När höger varv funkade bra så bytte jag till det jobbiga vänstervarvet. Första två fattningarna blev höger galopp. Så klart. Det är ju lättare för henne då vänster är JOBBIG! Tredje fattningen blev rätt och lät henne rulla på fyra språng ungefär innan jag satte mig djupt i sadeln och bromsade tydligt med sitsen. Då vräkte hon mig ur sadeln igen- inte skönt..

Satte mig tungt på rumpan och flyttade henne direkt sidvärtes. Tredje gången jag saktade av så låg hon inte alls i handen utan bara travade igång. Satte mig djupt i sadeln och fram med vänster höft och vips så kom en superfattning i rätt galopp! Yes!! Lät henne rulla på några språng och bromsade sedan, ner till skritt och så lång tygel med massor av beröm. Jisses vad trött hon var nu.

Själv kändes det rätt bra konstigt nog..

Strechade henne, masserade bakknäna och gjorde klart allt så hon kunde få komma in i boxen.

Var jättenöjd efteråt och åkte hemåt med lite att fundera på. Tyckte i allafall att Newada var himla duktig och att det varit ett bra pass.

Höll sedan på att svimma när jag kommit hem. Fick ligga på köksgolvet i ca 5 minuter för att det skulle sluta snurra. Kanske inte det bästa att jobba så hårt när jag fortfarande är rätt sjuk. Ja,ja.. Newada gick ju bra i allfall! =0)


Av Kristin - 26 november 2009 23:22

Idag mår jag mycket bättre! =0)

Fortfarande hostig och lite ont i halsen, men ingen yrsel eller illamående!

Newada hade hunnit äta lunch och fått komma in i sin box när jag kom till stallet vid 12 tiden.

Än så länge finns det en ledig box att sätta henne i medan jag mockar, men från och med nästa vecka så är stallet fult och då kommer Newada få stå i gången när jag mockar- vilket hon hatar. Hon tycker det är sååå tråkigt och jag är sååå långsam ;0) Fast hon hatar när jag ränner runt benen i boxen så jag vet inte om det är så mycket bättre att hon står kvar i boxen medan jag gör rent. Kanske värt att testa?

Hur som helst så stod hon i den tomma boxen medans jag gjorde klart box och foder. Tog ut henne och plockade av täcket. Det har blivit en vana att ta av täcket och lägga på BoT ryggstycket när hon står i gången eller när jag ska spola benen. Inbillar mig att hon håller ryggen varm och därför har det lite lättare för sig när vi ska jobba.

Lindade frambenen och satte på korta benskydd bak. Svart sadelpadd och fårskinnet under sadeln och det raka bettet i munnen. Idag satte jag på gramanen då Newada igår spelade dum och vägrade släppa efter ordentligt i nacken. Det sitter en ring mitt på sadelgjorden, så idag fick hon gå med gramanen fäst mellan frambenen.

Skrittade fram en kort stund innan jag tog tyglarna och började jobba henne. A kom ut med en av sina hästar som gått med föl i två omgångar och som nu ska sättas igång och sedan säljas. Ett jättefint sto som idag var jättepigg och glad. Stod på bakbenen och studsade fram över ridbanan. Åh, så kul det är att dela på 20x40 meter då.. =0/

Newada såg väldigt förvånad ut men höll sig hjälpligt i skinnet när den andra hästen for runt. Vad skönt!

Travade en hel del och la in några galoppfattningar från skritt. I vänster varv var fattningarna så där. Hon taktade något steg och galoppen är inte speciellt bekväm än. I höger varv fattade hon klockrent från lugn skritt utan att köra upp huvudet eller sätta ut rumpan. Jättefina fattningar! Avsaktningarna är också mycket bättre i höger varv än i vänster..

Avslutade med att jogga lite i trav och lägga volter och serpentiner, vilket hon gjorde med ett mjuks stöd mot bettet. Trevligt ridpass!

I morgon kommer hovis ut på morgonen för att sätta på vinterskor med sulor. Humor! Men det kanske blir vinter någon gång..  ;0)



Av Kristin - 25 november 2009 20:26

Jag mår inte så mycket bättre idag, men känner att Newada ändå behöver få röra på sig.

Min rara mamma följde med ut idag, så jag skulle hinna göra allt innan jag var tvungen att åka på mötet på jobbet kl 12.30

Mamma mockade och jag fixade mat och Newada. Synd att inte mamma kan följa med ut varje dag, för OJ vad lyxigt det är med den fina hjälp jag får!

Tog in Newada och ställde upp henne. plockade av utetäcket, la på BoT ryggstycket och tog in henne i spolspiltan för att tvätta benen. Såg att hon börjat få ett minimalt skav på utsidan vänster hov att bootsen hon har på sig i hagen om dagarna. Visste att det skulle bli skav förr eller senare, så jag har hållt noga koll på hovarna. Enda anledningen att hon över huvudtaget har boots är för att jag inbillar mig att skorna har en störra chans att sitta kvar en hel skoperiod. Newada har ju haft massor med problem med att få skorna att sitta kvar och hennes vänster framsko har varit en låång följetång.

Hur som helst så får hon vara utan dem nu och eftersom hovarna efter skoningen i övermorgon kommer att vara fina igen så tror jag inte att det kommer att vara något mer problem.

Stod och gosade med Newada en lång stund på gången. TÄNK vad mysigt det kan vara att stå och umgås med sin häst! Newada pillade med överläppen på min kind och på min axel, såå försiktigt. Förutom att hon var lerig på läppen efter att ha varit ute i hagen så var det supermysigt. Tyvärr brukar mina rena tröjor sällan vara det så länge i stallet och efter vår gosstund så var både mina ridbyxor och tröjan leriga *s*

Sadelpadden, fårskinnet och sadeln på ryggen. Vattentäta ländtäcket på (för så klart regnade det duktigt ute) och jag tog på mig jacka. Lindor fram och strykkappor bak. Dressyrtränset med raka bettet på. Klev upp och skrittade fram ut på grusvägarna.

Tillbaka till paddocken och jobbade igång. Hon var lite stel och ovillig i sidorna och det tog en stund innan det släppte. Sekundkorta stunder i traven var hon riktigt trevlig men jag mådde inte tillräckligt bra för att orka rida så som jag behöver för att hon ska gå bra längre stunder. Skrittade mest och som sagt så blev det bättre på slutet. Avslutade efter att ha ridit i ca 20 minuter och skrittade av.

Tog in henne och borstade av. Hämtade BoT täcket som nu torkat och sedan innetäcket som också hunnit torka. Nu var hon välstoppad och ren =0)

Öppnade upp fönstet så hon kan titta ut. Få se hur jag mår i morgon men någon slags motion lär det ju bli för Newada i morgon också..

  

Av Kristin - 24 november 2009 20:15

Idag har jag inte varit speciellt pigg. Det har jag inte varit på flera dagar, men idag var det extra illa.

Åkte ut till stallet och satte upp Newada, som redan var inne, i gången. Om det tycker hon inte Tungan ute Newada stod och skrapade med framhovarna och stressade mig lite att mocka snabbt. Kände mig yr och skakis, är ju förkyld på ett skumt vis, då jag mår illa, skakar och blir yr när jag gör mer än bara sitter. Har aldrig blivit illamående när jag är förkyld förr..

Släppte Newada en stund i paddocken och hon sprang och busade en stund. Det märktes att hon går i en liten lerig hage, för hon sträckte ut och galopperade njutningsfullt kors och tvärs över paddocken.

Så fort jag kom in i paddocken kom hon gående mot mig, det är faktiskt riktigt trevligt. Mötte upp då jag har läst mig till i någon bok att det är den som bestämmer som kliver fram till den andra. Newada verkar inte bry sig ett smack om vad jag läst mig till- hon tycker det är helt ok oavsett vad =0)

Borstade av henne och la på täcket. Hon fick hö i boxen, men eftersom det var ett riktigt ***väder så lät jag boxfönstret vara stängt idag..

Av Kristin - 23 november 2009 23:30

Idag var det ju inte så mycket bättre väder än igår.. När jag kom till stallet var det i allfall uppehåll, vilket kändes som att det var så mycket man kunde begära. Newada stod inne och gnäggade som vanligt när jag kom in i stallet. Det är alltid lika trevligt =0)

Hängde upp back on track täcket, som jag tvättade igår på en galge i torkrummet och passade samtidigt på att ta ner innetäcket. Det hade torkat och var åter igen rent. Skönt! Det var verkligen grisigt den här gången. Flyttade över Newada till en tom box och mockade, packade hö och gjorde i ordning hinkarna.

Tog ut Newada i gången och släppte ut flätan i svansen. Nu när hon står inne och får lite halm så verkar det som om magen har stabiliserat sig igen.

Borstade av henne och la på sadeln med bara fårskinnspadden under. Den börjar ändå bli smutsig och behöver snart en omgång i tvättmaskinen den också..

Tränsade, satte på ett tunt fleeceländtäcke och gjorde klart henne och ledde ut. Vädret såg fortfarande rätt ok ut, så jag beslöt mig för att skritta ut en tur på lång tygel och ta det lugnt idag. Känner mig ändå inte något vidare kry själv och Newada kan gått få ta det lugnt hon också.

Skrittade längs grusvägen åt "andra hållet" dvs det håll jag aldrig brukar ta eftersom vägen tar slut ca 2 km bort och sedan är det rätt snårig och framför allt stenig skog som gäller. Tyckte att Newada behövde börja lära sig att lyfta på benen och även ibland kunna stanna upp och lyssna på mig vilekt hon är rätt urusel på i skogen. Mest springer hon bara på snabbare och snabbare tills man är förbi allt det jobbiga. Sedan om det är utan skor och med benen fulla av sår, ja..sånt händer.. Idag tog vi det LUGNT och stannade varje gång hon började rusa på istället för att stanna upp och titta vart hon satte fötterna. Det gick riktigt bra även om Newada inte direkt skulle kunna gå under smeknamnet Bergsgeten..

Vi var ute ca 20 minuter sammanlagt och när vi var ca 500 meter från stallet öppnade himlen sig och det fullkomligt vräkte ner. Skönt att vi nästan var hemma!

Borstade av Newada och masserade bakknäna med slappoljan. Satte på innetäcket och lät henne gå in i boxen. Öppnade boxfönstret så hon skulle kunna kika ut, vilket hon också gjorde så fort jag låst fast fönstret. Slängde in en liten tuss hö genom fönstret och lät henne äta upp den ifred.

I morgon slutar jag jobba vid 10-tiden. Har inte beslutat än vad vi ska hitta på då, jag och Newada. Vi får väl se först och främst vad vädret säger. =0)


Av Kristin - 22 november 2009 17:01

Vilken tur att jag passade på att rida ut igår! Vi fick en toppentur i strålande solsken och sparade det "tråkiga" jobbet i paddocken tills idag när det var..lite sämre väder..

När jag vaknade i morse blev jag inte direkt förvånad över att solskenet från igår försvunnit och ersatts med regn.

Åkte ut till stallet och hade lyxen att få med mig mamma idag också. Hon gillar att få följa med och jag gillar sällskapet. Dessutom så är det jättebra att ha ett par extra ögon som tittar när man rider. =0)

Newada hade lera upp över knäna så jag fick börja med att ta in henne i spolspiltan och göra rent alla fyra benen. Hon hade precis ätit upp sin lunch och pillade upp det sista ur bädden när jag kom, så det var inte alltför svårt att få henne att följa med.

Ställde upp henne i gången och kunde konstatera att hon var lite dålig i magen igen. Typiskt när det är sånt här väder! Innetäcket var smutsigt och Newada hade en stor skitfläck rakt över hela vänstra sidan av huvudet. Mysigt..

Slängde täcket i tvättmaskinen med 4 droppar Yes orginal och en kapsyl parfymfritt mjukmedel. 40 grader och 30 minuter senare så var täcket rent!! Vet inte vad jag gillar mest; tvättmaskinen eller Yes orginal Glad

La på den svarta ridpadden, fårskinnspadden och sadeln. Svarta benlindor fram och tjocka strykpapper bak. Hade velat linda alla fyra ben, men det regnade ute så jag visste att "finlindorna" bara skulle bli skitiga och grusiga..

Såg att hon fått ett litet rött märke bakom hakan av achengrimman på andra tränset. Inte så bra.

Dressyrtränset har en achengrimma med tillbakaknäppning och ett tjockt vadderat bakstycke. Är inte orolig för att skavsåret ska bli sämre, men det är bra att ha lite koll på det.

Inga hjälptyglar, ingenting, bara dressyrtränset med achengrimman extra löst spänt och det raka bettet Newada gillar.

Satte upp utanför stallet och red in i paddocken. Newada var verkligen på tårna och skyggade för allt möjligt som funnits där sedan vi flyttade till stallet för 2 1/2 månad sedan.. I övre hörnet hoppade hon till och rusade iväg ett par meter innan jag fick stopp på henne. Newada höll på att hoppa, skutta och tvärnita i ca 10 minuter innan hon började koncentrera sig på mig istället för allt möjligt annat. Snart är Fibergi Basen slut så då kanske hon kan återgå till samma gamla Newada som jag känner.. *håller tummarna*

Regnet kom och gick och ibland regnade det rätt ordentligt men Newada har sällan varit så fin som idag så jag red och jag njöt. Vi höll oss till skritt tills hon var mjuk och fin. Lätt, lätt i handen och nästan sjukt följsam under mig. Gick upp i trav ett par gånger men efter en stund ville hon bara springa fortare och lyssnade bara sekunder efter halvhalterna. Ner i skritt och gjorde volter och böjde och ställde. Hon lugnade sig fort, så snart kunde jag göra ett nytt försök.

Tror jag red sammanlagt 40 minuter, och efter ca 30 minuter hade hon lossnat. Hon gick i en låg och anslappnad form i trav och jag kunde byta varv och lägga volter utan att hon försökte rusa eller tappa takten. Saktade av till skritt när jag ridit så i 5 minuter i sträck utan att hon försökt fly undan.

Innan jag släppte efter på tyglarna så testade jag att förställa henne åt båda håll. Dvs hela kroppen ska vara rak men halsen ska vara kraftig böjd, först åt ett håll och sedan det andra. Inga skänklar intill kroppen som stöd utan jämnvikt i sadeln och så bara böja med innertygeln. Det gick! Hon har blivit så mycket mjukare i kroppen.

Det roliga är att jag började strecha henne i halsen stående i gången som en av de uppgifter jag fick av equiterapeuten M. Med en morotsbit som lockbete skulle jag få henne att böja sig så mycket som möjligt i halsen åt sidorna. Nästan så hon tar på sig själv med mulen mot skänkelläget.

Det gick efter ett par gånger utan större problem. Steg två var att sitta på henne och få henne att göra samma sak stillastående med mig på ryggen. Först åt vänster och sedan åt höger. Detta tog lite längre tid eftersom hon gärna stressar upp sig när hon inte förstår. Det blev många små nystande volter innan hon fattade vad jag ville.

Nu gör jag det rätt ofta som en del av uppvärmningen, och så även idag. Jag släppte höger tygel och sätte ut vänster hand och drog försiktigt hennes huvud så långt åt mig det gick. Lät henne vara kvar i några sekunder (ca 3sek) innan jag släppte efter. Vad gör Newada då? Hon gör själv samma rörelse åt höger som jag brukar göra, men den här gången hänger båda tyglarna och jag sitter förbluffat och tittar in i hennes belåtna ögon från höger sida. Tror hon talade om för mig att hon redan kunde det där och att jag alltid gör samma sak Tungan ute

Tog in Newada och plockade av sakerna. Nu skulle jag äntligen få göra någon åt alla smutsfläckar och hennes grisiga svans.

Fördelen med att hon är klippt är att inte smutsen sitter så hårt och att hon inte samlar så mycket vatten i pälsen. Nackdelen var att Newada stod och frös medans jag tvättade henne. Spolade av rygg och rumpa ofta medans jag sköljde av henne för att försöka få henne att slappna av. Sedan satte jag på henne ylletäcket med en gjord runt magen. Smörjde in bakknäna med slappoljan, lite glansmedel i svansen, flätade den och sist en gummisnodd. Sedan fick hon gå in i sin box och äta lite mer hö och den obligatoriska moroten.

Hängde innetäcket på en galge och stoppade Back on Track täcket i maskinen. Samma visa igen, diskmedel och sedan en kapsyl mjukmedel. Mjukmedlet är mest till för att inte täckena ska blir så statiska nu när kylan är här. Risken är annars att man ger hästen en stöt när man tar på den och det brukar INTE uppskattas..

Jag är JÄTTENÖJD med dagens ridpass. Hon var mjuk och följsam både i munnen och i sidorna. Sprang inte iväg hysteriskt och var inte så stark i handen. Kommer att hålla mig till kravlös galopp ett tag till utan satsa på att hon går bra i skritt och trav först.

Just nu känns det riktigt bra och jag känner mig löjligt lycklig! Cool


Av Kristin - 21 november 2009 19:00

Vilket fint väder det var idag! Hur kan någon känna en tung tanke eller var trött en vacker och solig dag som idag??

Hade tänkt lounga Newada i paddocken, men när jag fick se det fina vädret i morse och dessutom hörde att det inte skulle bli fler vackra dagar på ett tag, så kände jag att det var uteritt-dags Cool

Hade med min mamma till stallet idag, jag tror det är höjden av lyx när hon hjälper mig med mockningen. Hon är nästan löjligt pedantisk och det blri så fint i flera dagar efter att hon gått igenom boxen!

Tog in Newada och spolade av benen. Hon står alltid och stampar med bakbenen efter att jag tvättat benen, undrar varför? Antar att det blir lite kallt och att det rinner vatten längs benen. Hon är ju rätt känslig. Ska fråga henne någon gång..

Borstade av henne och lindade frambenen med svarta lindor, bak fick hon tjocka strykkappor. En tjock svart ridpadd på ryggen under sadeln och pessoabettet i munnen. Funderar på att testa att rida på det vanliga raka bettet ute, men just nu känner jag mig lite lat. På det här sättet slipper jag rida med martingal (förbygel) och få så mycket häst i tyglarna. Hon blir så attans stark på det vanliga bettet ute.

A och en av hennes stalltjejer, M var också på väg ut. Det visade sig att de hade tänkt rida samma väg, men jag var inte så sugen på sällskap idag. Sällskap skulle bara trissa upp Newada och göra att vi var tvungen att bråka lite. Misstänker att en och annan levad skulle ingå också..

Ville njuta av det vackra vädret i "lugn och ro" (tolkningsfråga) och hålla mitt tempo, vilket jag hade bestämt skulle vara högt idag. Hur som helst tackade jag nej till sällskapet och kom iväg ca 5 minuter före dem. De skulle galoppera mycket sa de, men jag skulle hålla ett bra travtempo mesta delen av vägen, så jag visste att jag skulle komma hem före dem. Skrattande (vilket vi också gjorde- ca 15 minuter före..)

Det var så skönt att komma iväg ut och Newada var riktigt pigg och glad. Stark med för den delen, men det är inte lika lätt att dra med pessoabettet i munnen.

Red runt dagbrott och klättrade upp och sedan ner för branta backar, avslutade med att rida genom gruvområdet där vi stötte på en liten shettis med vagn bakom. Hur läskigt som helst! tyckte Newada som blåste lite genom näsan och stirrade spänt efter ekipaget.

Skrittade av de sista två kilometrarna och mötte upp med min mamma och min dotter som fick äran att skritta Newada biten hem. Hon satt som ett proffs och Newada gick som ett litet ljus bredvid mig hela vägen till stallet.

Strechade alla benen, masserade bogen och använde slappoljan på bakknäna. Sedan fick Newada back on track paddarna på alla fyra benen, BoT täcket på ryggen och över det sitt innetäcke. Lunchhöet låg redan och väntade i boxen tillsammans med lite sysselsättningshalm och den obligatoriska moroten. Lät fönstret stå öppet så hon kunde titta ut om hon ville.

Svampade av tränset, sadelgjorden och mina ridstövlar med lite sadelsåpa och sedan en handduk. Fint!

I morgon tänkte jag rida igenom henne i paddocken och sedan klippa klart mellan frambenen, putsa lite allmänt där det behövs och sedan kanske titta lite närmare på hennes huvud..Vi får se..



Ovido - Quiz & Flashcards