Alla inlägg under juli 2013

Av Kristin - 16 juli 2013 09:21

Vi jobbar på, Smulan och jag. Hon stod den dagen vi var hos Sven, men sedan har vi joggat i paddocken i serpentiner, volter och åttor mestadels i trav. Hon knixar ibland till i höger varv, men hon är inte halt. Det märks att hon joxar omkring med vänster bak, som att hon inte riktigt vet vart hon ska sätta det.

Har funderat på om sadeln kan vara en del av problemet. Hon har ju breddat sig lite, så kanske den inte riktigt ligger som den ska. Om den nu blivit för trång fram, så borde den ju därmed tippa lite bakåt och ligga an lite på ryggen. Hmm..

Jag masserar på med Knutlösa på ryggen och Nässelolja på bakknät. Det har ju bara gått 4 dagar idag sedan vi var iväg och jag vet att det inte går på bara någon dag, men nog vore det skönt om hon blev bra snart. Dock tycker jag inte att hon reagerar lika mycket i ryggen, men jag får ge det en vecka till eller så.

Jag var och hämtade Smulans nya träns igår (SJUUUUUUKT SNYGGT!!!!!!!) och passade då på att boka in Lena för att hjälpa mig att bredda sadeln. Jag har ju en sådan där sadel som man går in med en typ skruvmejsel och själv kan ändra bomvidden.

Dock tycker jag inte att jag ska göra det själv och eftersom Lena ju har utbildningen och sålde mig sadeln så får hon komma ut och hjälpa oss.

Igår såg jag för första gången Smulan trycka på vattenkoppen vilket kändes underbart skönt. Jag har inte sett henne göra det på hela tiden utan jag har väntat och hoppats på att hon skulle fatta det. Hon har ju vatten i hagen och vi fyller upp koppen varje dag, men nu har hon bevisat att hon kan själv.

Nu ska jag ut till stallet och fylla på vatten i hagen och fixa åt Smulan. Rida tänkte jag göra i eftermiddag.

 


Av Kristin - 13 juli 2013 08:08

Varmt, varmt, varmt!

Igår var jag iväg med Smulan till Sven. Han hittade en muskelknut bakom sadeln på vänster sida och så var hon varm i ett ligament i vänster bakknä. Han sprutade blod från halsen i knät och så fick vi med oss Knutlösa till ryggen och ett liniment med b la brännässla till knät. Nypon ska hon visst äta också, så nu är det mycket extra i maten.

Varken jag eller Smulan hann knappt blinka innan det var klart. Allt som allt tog det hela 20 minuter och så var det dags att lasta och åka hemåt igen.

Smulan fick så klart vila igår, men vi ska annars rida på som vanligt men jobba mycket i åttor så Smulan använder sitt vänster bak som hon ska.

Hade kvällsfodringen, så jag tog in henne lite tidigare och masserade ryggen och knät. Hon såg allt lite fundersam ut när jag balanserade på en pall och hängde över ryggen.

I morse hade jag frukostfodring och utsläpp. Smulan fick sin kroppsstrumpa på och ut i hagen med sitt hö.

Idag saka jag åka och kika när Lattjo och hans matte M ska på fälttävlansträning. Jösses vad jag är avis!! Hoppas det blir lite fina bilder!

 

Av Kristin - 11 juli 2013 21:26

..åkte ut nu på kvällen till stallet igen. Tog på mig kvällsfodringen för jag tänkte jag skulle passa på att tvätta Smulan inför i morgon. Schamponerade in HELA henne och passade på att skrubba hovarna med stålull. Det kanske är lite ytligt, men jag vill gärna att det vita på hovarna ska vara just vita och inte pissgula. De blev i allafall jättemycket vitare, så det blev en bra början. Jag tänker fortsätta skrubba lite då och då.

Tvålade in man och svans noga och sköljde av henne. Till och med huvudet blev spolat även om jag inte tvålade in pannluggen- vilket verkligen behövs.

Smulan fick ca 10 ml aloe vera i sin kvällsmat och hann äta upp sitt kraftfoder innan de andra ens var inne. Hon är verkligen matglad.   

Lämnade Smulan och de andra i stallet mumsandes på sin kvällsmat och åter igen (på något mysko vis) åkte jag från stallet vid 21 tiden..

 

Av Kristin - 11 juli 2013 18:56

Idag har det varit toppenväder för en liten Smula som behöver eksemtäcke på sommaren. Solen har lyst men vindarna har varit kalla, så det har varit 19 grader som mest.

Red på förmiddagen och höll mig i paddocken. Det hängde ett nytvättat täcke på staketet som Smulan redan pekade på, på väg in från hagen. Hon är verkligen uppmärksam!

Hon kändes lagom pigg och trevlig i handen. Vi galopperade en del och så red vi runt konor och sockerbitar som min kära make placerade ut lite överallt.

Smulan fick på sig sin kroppsstrumpa och gick ut i hagen med lite lunchhö.

Vi hann till affären och tillbaka till stallet innan Lina som jag köper foder av dök upp. Jag fick en säck müsli levererad och så pratade vi om aloe vera produkter från märket Forever. Både jag och maken plus Smulan ska använda oss av deras dryck så får vi utvärdera hur vi mår efter 3 månader.

 

Bättre mage, bättre päls&hovar och lindrigare eksem är vad som utlovas för henne. Jag tycker i allafall att drycken är värd att prova! Smulan ska ha 10ml/dag i en vecka för att sedan sakta gå upp till full giva som är 50ml/dag. Alltså ska en flaska räcka en månad i allafall första månaden för henne. Jag och gubben ska dricka 30ml 2ggr/dag och det ska bli intressant att se hur vi mår efter 3 månader..

I morgon ska vi till Sven för att få veta hur Smualn mår rent kroppsligt. DET ska bli riktigt spännande!

 


Av Kristin - 9 juli 2013 23:03

Idag fick Smulan komma lite i andra hand. Det har varit toppenväder hela dagen, så jag tog min make och åkte iväg för att sola och bada några timmar. Min make är toppen som låter mig ösa både pengar och tid i stallet utan att knorra. Det var en tid när han faktiskt inte var ok med hur mycket tid och pengar jag spenderade med hästar, men när jag sedan var hemma hela dagarna så kom han på bättre tankar. Smart man jag har..   

Nu har jag hans fulla stöd och han kommer ofta till stallet och hjälper till på ett eller annat sätt.

Efter solandet och badandet så åkte jag till Sven och hann precis se det sista av hans tokeffektiva genomgång av Lattjo. Jösses! vad den mannen är snabb! Det menar jag på det mest positiva sätt dock. Han har min fulla respekt. På fredag ska jag åka dit med Smulan och låta Sven gå igenom henne. Ska bli intressant att höra vad han har att säga. Efter det åkte jag ut till stallet och tog in Smulan så hon skulle kunna få komma undan värmen och bromsarna.

Jag åkte sedan ut vid 19 tiden och en bit från stallet stötte jag på en kvinna som stod i stallet när jag hade Newada där för 3 år sedan. Efter att ha talat om allt som hänt oss mellan då och nu så kom vi fram till att vi båda var de enda i våra stall som faktiskt rider ut på våra hästar (tragiskt- jag vet..)

Vi bytte telefonnummer och bestämde oss för att höra av oss till varandra framöver för lite ridsällskap. Trevligt!

Mockade åt Smulan och longerade henne lugnt i 15 minuter innan det började regna och det var dags för hästarnas kvällsmat. Tänk så trivsamt det låter när hästarna står och äter sin mat allesammans. Det är aldrig så lugnt i stallet som då.

I morgon jobbar jag så då sköter min mamma markservicen och Smulan får vila. Håller tummarna för fint väder så vi kan rida ut på torsdag.

 

Av Kristin - 8 juli 2013 23:31

Det har varit en vacker dag idag också. Mer dis, svalare vindar men samma varma sol. Smulan fick gå ute någon timme för länge ikväll då jag missbedömde att knotten skulle vara i farten. Jag red henne vid 19 tiden idag och vi tog svängen runt gruvan som tar ungefär en timme. Tänk att folk är i brottet och badar så sent! Smulan hade iaf mycket att titta på och med mattes flug ridtäcke på så var det helt ok ute. Hon var rysligt pigg, lilla Smulan, men kontrollerbar. Vi travade mycket, både på tygeln och på lång tygel.

När vi kom hem spolade jag av henne snabbt och gjorde klart kvällsmaten till alla hästarna. Sedan tog jag in dem för natten. Åter var jag i stallet till 21 tiden, men solen var fortfarande uppe och det var varmt ute. Mysigt!

I morgon ska Lattjo och hans matte till Alyose och Sven för att kolla igenom honom (Lattjo alltså- inte Sven). Inte för att han har problem, utan bara för att kolla att han verkligen inte har det. Jag ska få följa med! Jag är väääldigt nyfiken på vem Sven är och vad han gör. Han sägs vara jätteduktig, så det ska bli intressant. Tänkte boka en tid hos honom för Smulan. Det skadar inte på något vis oavsett om hon är fräsch eller om han nu hittar något. Båda sakerna kan vara bra att veta.

 


Av Kristin - 8 juli 2013 09:10

Igår var det värmerekord här i Sala! Jag åkte ut till stallet vid ett tiden och tog in Smulan för att rida. Jag är ju lite konstig så där- jag rider gärna ofta mitt på dagen. Lite för att jag jag tycker det är skönt att rida i värmen men mest för att vänja oss båda vid att rida när det är som varmast. Det ju knappast så att man ställer in tävlingar och flyttar träningar bara för att det är varmt, utan man får vackert rida ändå. Då är det ju bra att båda redan är vana att prestera i värmen.

Smulan har en vanlig saltsten, en himalaya sten, det finns himalayasalt i kraftfodret och sedan lägger jag till lite extra i maten 1gång/dag. Med andra ord så har hon sitt saltbehov täckt.

När jag kom fram till hagen såg jag att Smulan bombarderades med stora bromsar och att hon hade fullt upp med att freda sig från dem. Hon såg helt slut ut stackaren! Med andra ord så valde jag att sätta in henne i boxen och låta henne vila. Det var i allafall svalare i stallet och bromsen valde att stanna utanför. Jag öppnade hennes fönster och gav henne lite hö nedanför, så hon kunde äta och kika ut samtidigt.

Det var bara att packa undan alla saker och åka hem igen. Det var inte ens lönt att försöka rida just då.

  När jag kom tillbaka 6 timmar senare (19.30) såg Smulan ut så här. Betydligt mycket piggare!

Tog ut henne i gången och sadlade på. Det var fortfarande soligt och varmt ute, men ite en broms så långt ögat nådde. En och annan fluga dök upp, men de är ju inte på långa vägar lika besvärliga.

Smulan var riktigt pigg och "skyggade" för vattenslangar och sladden till paddocken. De har varit på samma ställe allesammans så länge som vi stått på Hammarhage, men ibland är de bara mer läskiga än annars..   

Kortade tyglarna och började jobba henne lite försiktigt. Hon gick riktigt bra! Vi jobbade lite på öppna men aktade oss för att göra mer än bara någon sluta. Gjorde rätt många galoppfattningar och lät henne galoppera på ungefär hälften av gångerna, annars fick hon sakta av efter bara några språng. Hon var superpigg och laddade på när jag gjorde fattningarna. Hon blir gärna kort och nästan studsar fram i något som ibland nästan blir till lufthopp till och från. Känslan är i allafall att hon verkligen sätter sig på bakbenen och inte är framtung och att det finns tryck framåt om jag ber om det. Avslutade med att förböja henne ordentligt i båda varve. Hon känns väldigt mjuk och fin nu i sidorna, vilket är himla trevligt.

Den här veckan jobbar vi på ensamma då Gunnel har semester. Vi har att träna på så det räcker ändå, men det är väldigt bra att ha henne åtminstonde en gång per vecka att träna för.

Spolade av HELA Smulan, även ansiktet och mockade boxen en gång till innan hon fick sin kvällsmat. Det kändes konstigt att vara i stallet fram till kl 21 och pyssla men rogivande samtidigt. På en halvtimme var Smulan nästan torr och det var fortfarande mer än 20 grader varmt ute. Dags för lite regn snart kanske??

Idag är det också varmt om än inte lika hett som igår. Det blåser mer och det är bra för Smulan som slipper knotthelvetena nu. Idag tänkte jag vi skulle rida ut, men jag spikar inget innan jag är ute i stallet och ser vad Smulan känner för.

 

Av Kristin - 5 juli 2013 10:51

Soligt eller inte- visst är det härligt med sommar?!

Själv får jag vänta lite till på min semester, men jag tycker det är trevligt att ha det kvar att se fram mot   

I lördags tränade vi för Gunnel. Smulan har aldrig gått så bra som då!

På fredagen fick hon nya skor och vi passade då på att sätta på en storlek större bak, vilket ska hjälpa till med balansen. Själv är jag skeptisk mot att ändra på fötterna för mycket från det "naturliga". I det här fallet låg Smulan lite mellan två storlekar, så hovis valde att gå upp en storlek. Det som är riktigt bra med min hovis är att hon precis som jag rider dressyr. Vi kan alltså diskutera på den nivån, vilket jag verkligen uppskattar.

Hovis sa att hon inte ville ändra för mycket på skorna då bakknän och ländrygg kan ta mycket stryk. Det lät vettigt och hon sa att det är bättre att jag rider mig till att hon jobbar bättre med ryggen än att vi gör det konstgjort med hjälp av skorna och Smulan kanske får ont för att det går för fort.

Hovis som nu inte sett Smulan på 8 veckor kunde tydligt se hur hon musklat på sig och det känns tryggt att veta att hovis, precis som jag, hellre låter det hela ta lite tid än att det går för fort och blir fel.

Hur som helst. Jag vet inte om det delvis berodde på skorna och därmed lite hjälp med balansen bak, men som sagt; Smulan har aldrig gått bättre på träning.

Vi var båda duktigt trötta efteråt och eftersom jag hade turen att ha med mig både min mamma och gubben i bil, så kunde jag lägga bort allt utom tränset och gå hem med henne. En skön avskrittning på 35 minuter blev det. Väl hemma fick hon en riktigt dusch och komma ut i hagen till mat och sol.

Dagen efter träningen kändes hon lite stel och jag longerade bara henne en kortare stund. Sedan har vi tagit det vääldigt lugnt och bara jobbat lätt den här veckan. Idag tänkte jag mig nog att rida lite dressyr i paddocken, men inget är skrivet i sten. Vi får se.

Hon har kommit långt på rätt kort tid, framför allt med tanke på att det fanns massor att jobba med när hon kom till mig. Jag vill verkligen inte att kroppen säger ifrån och hon får ont någonstans. Tänkte ta ut en equiterapeut om någon vecka och kolla igenom henne igen. Det skadar aldrig..

 



Ovido - Quiz & Flashcards