Alla inlägg under november 2012

Av Kristin - 30 november 2012 14:30

Ställde klockan på 7:15 för att komma iväg tidigt till stallet. Så klart kände jag mig lite seg, så jag var i stallet strax efter kl 9. Tänk så mycket ljusare det är nu när snön har kommit! Det snöade lite försiktigt när jag åkte, men jag tycker allt att det kunde ösa på lite nu!

Stod och mockade när stallägaren M kom för att fixa till sin häst. Han slängde ur sig funderingen om det inte är så att det kliar på Smulan nu när hon inte har någon päls kvar. Det är säkert så, och det skulle förklara varför hon varit så stökig de sista gångerna jag ridit. Det är väl en helt annan känsla när skritt täcket kommer mothårs mot den lilla stubbpäls hon har.. Hon har gått och ruskat på huvudet en hel del, men jag har tolkat det som att hon varit pigg och störts av blåsten. Smulan har ju dessutom eksem, vilket säkert gör henne extra känslig i huden.

Idag var hon pigg men ändå lugnare. Inget ruskande och kastande med huvudet.

Sulor och broddar- härligt! Vi joggade igång och det kändes toppen. Smulan tittade på precis allt, för precis allt ser annorlunda ut med snö på..

Dock höll hon sig i skinnet riktigt bra, utom på två stället där det var så läskigt att det blev en tvärnit och så ställde hon sig ett par gånger och ville hemåt. Det var inte omöjligt att få henne förbi, vilket var bra. Jag red med snokrem idag, då hon varit lite strulig i munnen på sistone. Dock drog jag inte åt den, jag tycker verkligen inte om när man drar igen munnen på hästarna. Jag har berättat tidigare om att folk varit "snälla" och reslut gått fram och dragit åt min hästs snokrem, både tränare och förståsigpåare.. En gång höll jag inte på att få loss den efteråt, vilket gjorde mig både skitförbannad och förtvivlad. Det var i samband med det jag mer eller mindre slutade att rida med den överhuvudtaget.

Smulan pillar med bettet och tungan, så jag satte på snokrem, men som sagt inte hårt. Hon höjde huvudet när vi kommit iväg en bit och jag såg att hon funderade på vad som hänt eftersom hon inte kunde fippla på som vanligt.

Ridturen var jättetrevlig och hon var fin och mjuk i handen. Eftersom det är mjukt i backen under snön och vi hade toppgrepp i skorna, så kunde vi både trava och galoppera. Skönt! Smulan behövde få jobba lite.

När vi kom hem var hon varm under sadelgjord och schabrak, men blicken var mjuk och avslappnad.

Ryktade av henne och slängde på vintertäcket med hals igen. De fick alla lunchhö ute och när jag åkte stod de och mumsade på det.

I morgon blir det en lika tidig dag i stallet, för i morgon kväll ska vi till Globen!! *wiiee*

Av Kristin - 29 november 2012 19:58

För några dagar sedan så tog jag beslutet att helraka Smulan. Förut så var hon spårrakad, hela halsen och från manken snett ner mot flankerna. Det var första gången i sitt liv hon rakades, så vi tog det lite piano. Jag höll i och stallägaren M rakade. Smulan fick bomull i öronen (inte så jättekul tyckte hon). Smulan stod iaf bra och blev bara lite rastlös på slutet. Lite otäckt var det allt, men det gick att hantera. För några dagar sedan klippte jag av alltihopa. Nu har hon bara en liten ruta under sadeln och benen kvar. Förutom att det var lite otäckt vid höger öra och jag var tvungen att peta i lite bomull för att köra sista biten där, så stod hon som ett ljus. Jag rakade noggrannare runt huvudet och närmare manen. TÄNK så duktig hon var! Dessutom gjorde jag det hela ensam, så hon var uppbunden under tiden. Det gick åt några morötter, men hon var värd var enda en!

Nu står jag i val o kval för att tvätta henne någon dag. Det är framför allt svansen som skulle behöva sig en tvätt- och det kan jag iof göra i stallet med en hink. Men jag vet inte när Smulan tvättades sist, så hon skulle ju inte direkt DÖ av en heltvätt. Ja, om man inte frågar henne så klart..   

Tyvärr var jag tvungen att låta henne stå två dagar efter att jag klippt henne, kurs och jobb på schemat. Sedan fick jag mig en riktig ridtur. Hon var väääldigt pigg och reste sig några gånger en bit från stallet och sedan vid en jätteläskig sten i skogen, som vi bara gått förbi så där en miljon gånger vid det här laget..

Svårt att avgöra om hon börjat testa mig eftersom det nu gått några månader sedan jag tog över henne, eller om hon var så pigg att det bara rann över lite. Det var inte några allvarliga stegringar, de var balanserade och inte alls jättehöga, men jag vill ju så klart hellre att hon håller sig på alla fyra. Jag envisades och ihärdade och till slut gav hon sig.

Idag hade hon också stått två dagar, då vi var på julklappsjakt i förrgår och igår jobbade jag. Hovis skulle komma ut kl 12 och jag ville helst att hon skulle sköta sig då. Det hade snöat ute och det låg ett litet lager med snö på marken. Tyvärr blev det snabbt styltor så vi fick vackert hålla oss till skritt på en åker, men det är ju bättre än ingen ridning alls, så.. 

Idag var skogen vid fältet läskigt och hon reste sig och försökte snurra runt och ta sig hem igen. Jag ihärdade och till slut gav hon sig. Som tack för sin fina uppvisning i den högre skolan fick hon jobba ca 30min i skritt på planen hemma. Avslutade när hon slutat peka på allt och blåsa upp sig. Härligt med nyklippta hästar som vilat två dagar på full matranson..   

Nej, ska inte klaga. Smulan är aldrig elak och försöker skrämmas i allt det där. Det är mer som om hon inte riktigt kan hålla ihop eftersom hon har så mycket livsglädje och börjar bli i fin kondition. Vem kan bli arg på det?

Skoningen gick som en dans, så bra har det tydligen aldrig gått. Hon stod helt stilla och drog inte ens i bakbenen som hon gjorde sist. Nu var hon ändå ensam inne, vilket hon inte var sist. Framsteg!!

Har jag sagt att jag har en kvinnlig hovis?? Det har jag iaf. Vi har gemensamma gamla bekanta och det har inte varit tyst många sekunder de två gångerna hon varit ut. Funderar nästan på om jag behöver skaffa en häst till, så vi hinner prata klart innan det är dags för henne att åka   

Hon säger att det syns att jag gillar Smulan, att jag ser glad ut- vilket förstås är sant. Jag är otroligt förtjust i henne! Det var länge sedan (kan inte ens komma ihåg) som det var så här kul att vara i stallet. Det är så här det ska vara. Inte ens nu när Smulan busar och är lite dryg så är det mindre kul. Märkligt, va?

Nu är hon nyskodd, med sulor och broddar, så det är bara att köra. Längtar tills jag ska till stallet i morgon bitti!!


Av Kristin - 21 november 2012 19:52

Jag är verkligen lyckligt lottad, som har en häst som boostar mitt självförtroende titt som tätt! Smulan är väldigt lättlärd och när vi tagit upp en ny sak en eller två gånger så börjar det tränga in. Hon är väldigt ambitiös och har ett väligt hjärta.

Sista tiden har det bara gått framåt, med ett enda undantag, vilket är skrämmande lite med tanke på..

Jag längtar till stallet varje dag! Det var länge sedan det var så här kul att rida   

Just nu ligger tyngden mest vid att göra henne mjukare i sidorna, mer liksidig och stärka framför allt höger galopp som nu är hennes sämsta.

Vädret är på vår sida och det finns massor av ställen som vi kan träna på utan att behöva lasta och åka iväg någonstans.

I morgon ska stallägaren M prova Smulan. Det ska bli intressant att höra vad någon annan tycker om henne, speciellt någon vars åsikt betyder något. Jag har ju ridit hans lilla gummiboll Hellmer idag. Tydligen är det bara stallägaren och hans skötare som sitter kvar, alla andra har åkt i backen. Nu är jag nr 3 som satt kvar.   Jag kommer alltså få rida Hellmer när M behöver avlastning, vilket betyder att jag får fler ridtimmar per vecka. Perfekt!

 

Av Kristin - 7 november 2012 22:27

Idag var det sol och fint väder, men det blåste kallt. Hade hoppats att backen skulle ha tinat upp mer, men gräsvägarna var dock helt ok. Eftersom det blåste ute så var Smulan lite spänd. Det var mycket som rörde sig och hon ville ha koll på allt. Dock har det blivit jättemycket bättre på kort tid och det var inte alls så svårt att få henne att trava fast hon helst av allt ville glo på precis allt.

Travade och fick henne att gå i hyfsad form till och från. I från-läget gick hon och knäppte av, men hon fortsatte i trav och hoppade inte omkring.

Avslutade med den lite svårare galoppen (höger) och sedan massor av beröm. Sedan hoppade jag av och gick bredvid hem. Hon blev lite svettig och flåsade lite. Säkert lika mycket för att hon var så spänd som för jobbet i sig. Hon har blivit rätt lurvig, så jag måste nog försöka mig på att klippa henne. Någon dag.. En annan dag.. Vet inte riktigt hur hon kommer att reagera på det. Ska bli intressant.

I morgon hoppas jag på lika fint väder som idag, men gärna mindre blåsigt. Det får så klart gärna vara lite varmare, men men..


Av Kristin - 6 november 2012 20:37

Smulan är verkligen hur underbar som helst   

I måndags red jag med Hellmers medryttare, och gamla ägare, S.Hon rider honom i högt tempo, fast han kan gå hur fint och samlat som helst. Smulan och jag hade fullt upp att hinna med i traven. Jag vill helst jobba henne i form så hon inte bara knäpper av nacken- gärna i en lång-låg form. Eftersom S red Hellmer i så högt tempo, fick jag nöja mig med att hon gick i lite högre form och tyvärr slog i en sko då och då. Vi travade mycket och när vi pustade var Smulan lite svettig.

Det är både kul&nyttigt att rida med andra, men jag kan ju tycka att vi inte riktigt klickar- rent ridmässigt, jag och S. Hur som helst så kom vi hem utan missöden.

Igår jobbade jag, så då pysslade min kära mamma om Smulan medan jag satt på jobbet och längtade hem..

Idag ville maken följa med ut till stallet, så vi lånade Zamona till honom.

Tänkt, det är en ren fröjd nu att ha Smulan inne i stallet. Hon har verkligen lugnat ned sig, mognat, som stallägaren M säger. Hon är nästan lika lugnt när hon står inne ensam, som när det är en eller flera hästar inne samtidigt. Vi övar flitigt på att stå kvar inne sist när de andra hästarna går ut efter ridturen. Då får Smulan stå i boxen och jag står i dörren. Hon får gå ut när hon varit lugn en liten stund. Det tar kortare och kortare tid, nu är det ca 30 sekunder.

När jag sitter upp står hon stilla och kan t om stå stilla några sekunder efter att jag suttit upp, utan att lätta fram eller backa omkring och stressa upp sig. Kärlek!

Vi skrittade ut i så där 30 minuter. Maken skrittade på, bekvämt lutat mot knoppen på västernsadeln. Tulles ägare rider med den, och eftersom maken också gillar den typ av sadel bäst, så lånade vi den.

Själv passade jag på att öva skänkelvikningar och ställa och böja henne i sidorna. Hon börjar bli mjuk och fin i kroppen nu.

Om jag nu ska gnälla, så är det att det är så förbaskat kul att rida Smulan. Så kul att det är jobbigt att inte få rida mer. Det räcker liksom inte.

Nu har jag tjatat till mig att få rida Tulle i morgon och eftersom M har problem att få tiden att räcka till- framöver även Hellmer, då M behöver hjälp med honom de dagar han jobbar. Bra träning för mig att sitta på andra hästar av olika kvaliteter och dessutom stärker det upp mig och gör att jag rider bättre.

Nu sitter jag och hoppas på lika bra väder i morgon, som det varit idag. Vill ut och galoppträna lite!


 

<3

Av Kristin - 2 november 2012 19:09

 

Idag red jag ut med stallägaren M som planerat. Uppehåll, relativt varmt och så kom solen fram på vägen hem. Inte mycket att klaga på med andra ord   

Smulan var visserligen sjukt lerig när jag tog in henne från hagen, men det är smällar man får leva med. Det var iaf bra underlag på grusvägarna och det är guld värt.

Trodde nog att Smulan skulle vara jättepigg idag också, men istället var hon väldigt lugn. Låg inte på alls utan låg snarare strax bakom bettet på väg bort från stallet. Svårt att ta i en häst som inte kommer ända fram till handen liksom..

Vi travade en hel del och på tillbaka vägen fick M hålla i sig när jag och Smulan galopperade lite. Då kom fullblodet fram i Hellmer och M hade fullt upp att hålla honom på sin sida vägen. La in en extra galoppfattning bara för att jäklas med M när Hellmer väl hade lugnat ner sig. Kul! för mig men M morrade lite åt mig. Hellmer galopperade fint i skänkelvikning bredvid mig och M gjorde en miljon förhållningar eller så   

Vi var väl ute i så där 25 minuter, men det var liksom alldeles lagom. Skönt att kunna rida på och hålla lite tempo! I morgon tänkte jag galoppträna lite, men vi får väl se vilket humör Smulan är på.

Av Kristin - 1 november 2012 21:12

Kom ut till stallet strax efter kl 13 idag. Var in till Glada Hästen för att hämta den nya sadelgjorden som äntligen kommit.

 

Det är en Tekna, ergonomisk och i syntetiskt material. Riktigt skönt med tanke på vädret, men jag gillar ju annars att smörja, så..

Snygg och stadig- det ska bli intressant att använda den och se om det är någon skillnad mot den Smulan hade innan.

Nå, gjorde snabbt klart allt i stallet, plockade fram alla saker och gick för att hämta Smulan. Idag kom hon fram till mig, vilket är första gången   Hon är aldrig svår att fånga, men jag får alltid gå fram och hämta henne.

Smulan var lite rastlös att göra i ordning. Det har jag väl förtjänat, eftersom hon stått i 3 dagar (ej planerat) med full kraftfodergiva.

Gjorde oss klara och gick ut. Det hade ju så klart börjat blåsa rätt ordentligt ute, så Smulan ritade cirklar i luften med nosen och var allmänt appigg..

Skrittade ner till grusvägen och satte sedan igång att trava. I det här läget kändes det mer eller mindre som om det var det enda alternativet.

Hon var superkort, hög och spänd så jag ville ta bort lite övertryck så att säga, helst utan att behöva bråka.

Smulan skyggade lite för allt möjligt. Det rörde sig ju i gräs, vatten och löv pga blåsten, så hon hade fullt upp att glo och spänna upp sig.

Ställde henne ifrån sakerna hon blåste upp sig för och flyttade henne sidvärtes mot det. Det har börjat funka bra. Hon har så stort kontrollbehov och ska kolla in allt omkring sig hela tiden. Jag försöker ta det ifrån henne och få henne att fokusera på oss i stället. Vilket gav mig fullt upp idag..

Blir lite besviken på mig själv då jag tycker jag blir lite grov och sen i hjälperna när hon hela tiden skickar på mig nya saker att ta reda på. Vill rida fint och mjukt, men när det blir för mycket rider jag verkligen inte så. Något att jobba på!

Travade säkert 3-4 km totalt och sammanhängande, men det kändes knappt som om jag skrapat på ytan när vi kom tillbaka till stallet. Hon var lite varm under gjorden, men det var också det enda. Gumman börjar få lite kondis! Till skillnad från mig som kämpar på med huvudvärk, hosta och yrsel. Inte bra. Jag hade hoppats kunnat börja på gymmet nu snart så jag också får upp lite ork.

Nå, det är som det är.

I morgon ska jag rida med stallägaren M runt lunch och det KAN vara så att jag kommer att dö i morgon. Han har fått för sig att jag ska rida hans lilla monster Hellmer, vilket få har lyckats med. Han durkar av de flesta inom 50 meter, vilket betyder att M antingen slagit i huvudet som tror att jag ska sitta kvar eller så är han ute efter min häst! Hmm..

Just nu är det bara han själv och en tjej som ägt Hellmer för några år sedan som sitter kvar, och som rider honom. Hellmer ser dock väldigt trevlig och mjuk ut att rida, så sitter jag kvar så kommer jag att ha en trevlig ridtur. Nå, fortsättning följer angående detta. Det är jag övertygad om..


Ovido - Quiz & Flashcards