Alla inlägg under januari 2014

Av Kristin - 29 januari 2014 17:19

Ännu ett underbart klipp från Evention TV! Här är det hur hästar äter. Den första hästen är såå Ernst, men alla typerna finns i stallet..   

Av Kristin - 29 januari 2014 17:16

Såå skön! Skrattade gott åt det här klippet och skaffade mig en ny ringsignal på kuppen!   

Av Kristin - 24 januari 2014 18:15

  Ernst har fått sitt träns från Wolds Exclusive Bling, Jättefint, och vilken kvalitet! Fick dessutom med ett extra pannband helt utan kostnad! Ett med stora bärnstensfärgade swarovskistenar på. Jättefint och glittrar nästan lika mycket som det andra. Vi är jättenöjda   

Av Kristin - 14 januari 2014 09:29

Av Kristin - 9 januari 2014 11:42

Igår kväll när jag kom hem från jobbet så hade Pau D´Arco teet kommit. Bryggde genast te att ta med till stallet idag. 3msk i 1liter vatten och så har det fått dragit till idag. Han ska ha bark och allt i maten, vi får väl se vad han tycker om det..

Själv bryggde jag mig en omgång som jag tänkte dricka idag. Samma procedur, fast mitt te fick dra i en timme bara ungefär. Barken skrapade jag över till det Ernst ska få idag- det skadar ju knappast och det är synd att slänga något som anses vara så nyttigt..

Så här står det om teet;

"Lapacho (Pau D´Arco) är den inre barken från ett träd i Sydamerika. I en studie där patienter gavs extrakt av Lapacho visade sig behandlingen mycket effektiv främst mot parasiter och svampinfektioner. Barken är bakteriedödande. Används även vid feber, förkylning, influensa, luftvägsproblem, hudproblem, mag-& tarmproblem och reumatism"


Själv är jag sjukt trött efter att ha sovit mindre än 5 timmar och jobbat nu på morgonen. Kommer vara svårt att säga vad och om jag reagerar något på teet eller om jag bara är trött idag..

Jag ska åter igen palta med wc duck och kopparsulfatsalva idag på Ernst hovar. Det verkar som om kylan kommer in över mina delar av landet under morgondagen, så nu håller jag tummar och tår för att det blir kallt och att kylan håller i sig iaf några veckor.

Det är mycket som händer i helgen- åka till Sven med en häst och titta på hus är bara två saker som händer på lördag liksom.. Kanske läge att försöka sova ordentligt i kväll?

 


Av Kristin - 7 januari 2014 21:17

I torsdags så var hovis ute för att sko om Ernst. Det positiva var att Erst breddat hovarna bak lite grann och behövde bredare skor. Han hade nästan som en midja mitt på sina smala bakhovar, men nu ser de bättre och bättre ut. Strålen på höger bak är nu fin igen men tyvärr så har han fortfarande allvarlig röta i strålfårorna. Det har ätit sig in även på vänster bak, trots allt jobb jag lagt ner på att göra rent dem varje dag.

Jag har lusläst internet efter tips på vad jag kan göra åt saken och vad det beror på. Tydligen så kommer rötan/svampen inifrån kroppen från början och hästar som får mycket socker i fodret har lättare för att få röta och svamp. Hmm..

Ernst får verkligen inte mycket kraftfoder, ungefär 0.8 kg/dag. Han får morötter också, men max 0.5 kg- långt under de 2kg man får ge en häst per dag.

Jag har nu tillsatt 2 msk äppelcidervinäger/dag i hans mat vilket ska vara bra för hästar med detta problem. Dessutom så har jag beställt Pau Darco, som är ett naturmedel, ett te, som många rekomenderat på fb och på internet. 3msk i 5 dl hett vatten som ska dra- helst i 1 dygn innan man ger det. Det står att önskvärt att man ger två gånger per dag, men i mitt fall som i många andras, så är det bara möjligt att ge en gång per dag.

Nu vintertid så blir blött foder iskallt i vårt stall, så därför får de bara blöt mat 1gång/dag och då ger vi det när vi är i stallet själva.

Läste att många, även hovslagare, rekomenderade att man skrubbade hovarna med wc anka, så det började jag med igår. Det är både bakteriedödande och uttorkande. Spolspiltan luktade onekligen bättre än någonsin efter att vi var klara..    

Idag var jag till den lokala färgaffären och inhandlade kopparsulfat. Detta är också något jag läst mig till att använda. Man kan blanda det med vatten (minst ljummet så kristallerna löser sig) 1 del sulfat till 9 delar vatten.

Man kan även antingen blanda sulfatet med lite vatten till en stabbig grötliknande massa, hälla den direkt på hoven eller- som jag gjorde- blanda sulfatet med en riktigt klistrig o seg hästsalva för att få ett medel att stryka i strålfårorna. Nu kommer jag så klart inte ihåg vad salvan jag hade heter, men den var precis rätt i konsistensen! Jag blandade salvan med sulfatet i en liten plastburk jag hade och efter att ha skurat Ernst hovar med wc duck och låtit dem torka, så strök jag den preppade salvan i strålfårorna. Den var precis så klistrig att den la sig som ett lock i botten. Kopparsulfat är vääldigt uttorkande och i fall som Ernst där rötan är riktigt allvarlig så är just detta ett bra alternativ. Det är ju inte alls miljövänligt, och jag är ledsen för det, men jag står vid vägens ände och om jag inte hittar ett sätt att vända det hela åt rätt håll så får snart Ernst stå på box med gipsbandage på fötterna..

Salvan ska bara användas några gånger i veckan, dels för att den ligger kvar ett tag och dels för att det blir en väldigt stark och intensiv behandling. Varje dag ska dock hovarna sprayas med sulfatet som jag blandat ut med vatten till 10% lösning.

Nu håller jag tummarna för kallgrader så hovarna får torka upp på naturlig väg. Ge mig bara två helst tre veckor med kyla så Ernst hovar får hämta sig lite. Sedan lovar jag att inte klaga om det blir mer regn och rusk igen!

 

Av Kristin - 2 januari 2014 07:19

När man är hästmänniska finns det ju inga röda dagar. Jag menar, hästen struntar ju i om det är julafton eller om du varit ute och festat sent på nyårsnatten. Den är i allafall hungrig och vill ha rent i sin box. Gärna lite ridning eller annan träning om du frågar..

Faktum är att jag var ensam på julaftonskvällen i stallet och ridhuset, vilket ju var mysigt nu när det ofta är full fart. Samma sak var det på nyårsaftonen, då jag skulle fira hemma med min make och dotter, så hade jag gott om tid att sitta i ridhuset och fila i min ensamhet.

Är det någon som gett nyårslöften förresten? Själv är jag ju inte så mycket för etiketten "nyårslöfte", eftersom man själv och miljontals andra misslyckats med dem genom åren.

Dock så har jag satt upp några mål för 2014. Dels så måste jag äta renare LCHF då jag är så rysligt sockerberoende och inte kan äta kolhydrader heller i någon större mängd. Jag har väldigt svårt att hantera socker och kolhydrater på ett bra och sunt sätt tyvärr. Jag har slarvat massor, särskilt på sista tiden, så nu ska jag försöka få tillbaka fokuset igen.

Jag vill få bättre kondis. Eftersom mitt jobb innebär mycket mer träning för huvudet än för kroppen- speciellt nu vintertid, så måste jag hitta på andra sätt. Jag tänker ta tag i att cyckla mer till stallet tex. Bara för att jag har bil så behöver jag ju inte köra varje dag, i allafall inte om det är bra väder. Jag kan ju varva det med att gå också, det tar ca 35 minuter att gå. Dock så behöver jag bättre skor om jag ska gå till stallet, jag ärver alltid mina jobbskor dit och då är de rätt slut ändå..

Jag har dessutom sedan någon månad börjat gå och värma upp och av bredvid, när jag ska rida, vilket gör att jag får 20 eller oftast 40 minuters promenad i ridhuset. Det är inte fy skam som träningsform.

Jag ska ta upp långpromenaderna med hundarna vilket jag varit för lat och trött för att göra tyvärr. Det gagnar ju både mig och hundarna.

Vad det gäller ridningen så tänker jag träna mer för tränare och börja rida mer fokuserat och lägga in fler riktiga dressyrpass även hemma.

Sedan ska vi ta tag i problemet att rida ut Ernst och jag. Jag vill verkligen kunna rida ut, något som jag saknat och både Ernst och jag behöver. Jag har blivit erbjuden hjälp och har tackat ja. Det betyder att det finns hopp för oss och för ett mer omväxlande ridprogram.

Så klart finns det fler mål för i år, men några är lite för privata eller än så länge för hemliga för att hänga ut här. Dock ser jag fram mot att ta tag i det hela och börja. Det är väl ett gott tecken?

Apropå det.. Jag borde ta tag i frukost och sedan åka för att jobba några timmar. Ha det!

 

Ovido - Quiz & Flashcards