Alla inlägg under november 2013

Av Kristin - 29 november 2013 10:19

Vilken härlig onsdag jag haft!! Önskar att fler dagar var så!!

För någon vecka sedan så frågade M som äger Millie om jag kunde tänka mig att ta emot ett dagis, för att låta dem ställa sina hästfrågor till någon som håll på med hästar.

Så mycket bättre för barnen att få åka ut och hälsa på i ett stall, än att någon kommer till dagiset och försöker förklara saker.

Strax före kl 10 kom en mellanstor buss med massor av små söta barn i 4-5 års åldern med tillhörande fröknar. Tänk så bra frågor de hade!   

Vi gick runt på gården och tittade på allt möjligt och snälla K som jobbar på Hammarhagen lät barnen testa på att mocka lite. Bajs och kiss är ju såå spännande i den där åldern..   

Hästarna såg på barnen med skräckblandad förtjusning och Millie gjorde värsta uppvisningen för oss genom att hoppa och skutta och sedan med jämna mellanrum komma fram till staketet för att titta lite närmare på oss. Sötnosen!

Avslutningsvis så fick de gå ner till Ernst hage och klappa honom. Det ääälskade han! Ernst stod som ett ljus med öronen spetsade och alla barnen tyckte att han var så vacker!   

Efter en timme så vallades barnen in i bussen och jag sa hejdå till dem innan de åkte tillbaka till dagiset igen. Fröknarna var nöjda och jag hoppas att barnen också var det. Det svåra är ju att svara på frågorna på ett sätt så barnen förstår, men jag tror att de var nöjda.

Åkte hem ett par timmar och sedan tillbaka till stallet lagom till insläppet. Ernst var supertaggad redan på väg in från hagen så jag tog bara av täcket och tog honom till ridhuset.

Han drog några galopper och bockade och sedan ville han in igen. Lät honom stå och äta lite av sin middag för att tvätta honom på tom mage är ingen höjdare.

Skurade honom, vilket behövdes. Att stå med täcke med hals på har gjort manen fet och lite spån kryper alltid innanför täcket så det skadade ju knappast. Eftersom han är klippt så tog det inte lång tid för kroppen at ttorka, men man och svans tog lite längre tis. Så klart rullade han sig efter ett tag så jag fick tillbringa 30 minuter (!!) med att försöka redan ur den med lite glansmedel.

Satt i köket med maken och min mamma när Pascal och Lovisa dök upp. Jättekul att se dem igen!

Vi gick runt lite på anläggningen och visade hur allt ser ut. De tyckte att gården var fin, men jag tror att det som imponerade mest var snurrplattan som ensilaget står på.   

Pascal fotade av den och skulle göra en liknande hemma. Det är väl det bästa betyget något kan få tror jag..?

Gjorde i ordning Ernst medan vi alla stod och pratade. Han fick ha sitt fina animo schabrak och matchande benlindor. Själv hade jag tänkt ett marinblått schabrak och matchande lindor, men maken sa att det var lite som att ha något från Biltema så det kom inte på fråga. Haha! Han är för rolig. Själv tyckte jag att det var lite overkill, jag har använt schabraken bara en gång förut och det var på träning. Det är lite (mycket) skryt över det hela och jag ville köra enkelt den här gången, men..

 

Sadeln är ju numera svart, men annars såg han ut så här. Dum som jag var (osmart iaf) så hade jag glömt ta med kamera. Det var synd! Han har ju tappat lite muskler sedan vi tog den här bilden men han var lika fin ändå!   


Skrittade fram för hand och satte sedan upp. Tyvärr så började Ernst försöka bocka så fort jag skulle trava. Såå drygt! Nu var han riktigt hemsk och spände ihop sig till en liten boll med skjuten rygg. Bad till slut Calle hämta en longeringslina, för att det är så jag brukade lösa detta tidigare.

Pascal frågade om jag ville att han skulle sitta upp en stund och efter en sekunds betänketid så sa jag "ja". ÄVen om det inte skulle lösa det mellan mig och Ernst så skulle det få Ernst att komma igång och jag skulle kunna sitta upp och lösa det efter en stund. Medan Pascal gick iväg för att byta om (han hade inte ridkläderna på sig stackaren) så lyckades jag få ingång Ernst. Tror att jag kunde slappna av och koncentrera mig bättre utan att ha åskådare. Med det sagt så kände jag mig inte nervös- så vitt jag vet- men kanske upprymd eller något. Det här var ju så kul! Nå, vi kom igång och när Pascal kom tillbaka så satt jag och travade för fullt. Galopperade lite och frågade sedan om han ville sitta upp på Ernst iaf.

Jag har ju inte sett någon annan på Ernst rygg sedan jag köpte honom och eftersom jag sätter Pascal högt och verkligen gillar hans ridning så ville jag hemskt gärna se honom rida Ernst.

Pascal rider enligt en (så vitt jag förstått) 3 gradig holländsk skola som han fått lära sig. När jag köpte Ernst så tror jag att han låg på nivå 1 och på väg mot 2, men nu red han alla tre för att visa mig. Nu får ni förlåta mig, jag kan ha fel, men jag har för mig att skalan går något så när så här; ! Lösgjordhet. Dvs att hästen ska gå med egen bärighet utan att ryttaren måste stöjda upp. Takt. Jobba på hästens takt i det tempo du bestämmer. Pascal tyckte att jag skulle sjunga i den takt jag rider för att direkt upptäcka när Ernst ev tappar den. Lyhördhet. Gas och broms helt enkelt och direkt när jag ber om det- inte senare.

Tyvärr filmade jag inte detta, vilket hade varit så nyttigt. Ångrar mig nu, men ska komma ihåg det till nästa gång.

Pascal fick Ernst att göra några travökningar som (i mitt tycke) var av världsklass. Bakbenen var långt fram under magen och långa framben. Vilket tryck!

Har försökt att hitta en bild på någon häst som rör sig som Ernst gjorde då, och det här är det närmaste jag kommer den bild som etsats fast i min hjärna..

  Ernst hade bakbenen högre upp under magen men så långt fram och frambenen sträckes mer framåt, typ en dm uppåt. Såå läckert!!   

På slutet fick jag sitta upp igen och känna hur min häst blivit mycket aktivare och alertare. Jättefin!

Sedan var Ernst död, stackaren.. Han var svettig över hela kroppen och det låg en hinna av svett över huvudet på honom. Jag fick en massa matnyttiga tips på hur jag ska rida och göra i olika situationer, för att kanske få Ernst att lika den häst jag nu suttit på lite mer ofta.

 

Pascal har vuxit än mer i mina ögon. Det är svårt att tro att han inte ens är 25 år. Han är en duktig ryttare, bra tränare och har en respektingivande pondus som gör att man glömmer hans ålder. Pascal är dessutom driftig och har många bollar i luften.

Till min glädje så har Pascal sagt att han gärna kommer tillbaka och hälsar på igen. Vi har även bjudit in honom och Lovisa för att komma tillbaka i vår/sommar och sova kvar på B&Bn.

Fick ett mail i morse på facebook från Pascal där han skrev att han tyckte att jag skulle försöka få ihop några till som vill testa att träna för honom alternativt att han håller en mini-clinic på Ernst för att visa hur han tänker, rider och tränar.

Jag har sagt att jag också skulle kunna tänka mig att komma med Ernst hem till dem för att träna ett par dagar i rad. Då skulle han kunna stanna kvar där och jag skulle kunna pendla emellan. Det skulle vara matnyttigt och effektivt. Nu måste vi bara få upp lite mer kondis och muskler och sikta på att göra så någon gång i vår.

Jag kände mig så sjukt glad och inspirerad efter den ridturen och jag har fått en liten aha-upplevelse vad det gäller min häst.

Det finns så mycket gång i Ernst och som han såg ut under Pascal tänker jag slita och jobba för att han ska se ut varje gång jag rider.

 



Av Kristin - 25 november 2013 13:39

Åh, vad jag kände mig seg igår- det fina vädret till trots. Orkade inte ens blogga efter att jag städat och diskat hemma. Noll motivation. Den kommer och går liksom.

I förrgår så red jag som jag hade bestämt- lite mer och lite hårdare. Eller ja, hårdare utifrån hur jag ridit de senaste veckorna med allt som varit med sadeln och bakhoven. Ernst blir sällan svettig, ens när jag är hos Gunnel och tränar. Det är ju bra, men det känns ju som att han inte fått jobba ordentligt fast jag vet att han har det.

Han stod helt stilla när jag klev upp och jag fick fixa med stigbygeln i lugnt och ro innan jag skrittade igång. Skönt att han börjar bli som förr.

Satte igång att trava rätt omgående, han hade skrittats fram för hand innan jag satte upp så klart. Koncentrerade mig på att rida framåt i bra tempo och inte tänka så mycket på formen. Var mer bestämd under passet och accepterade inte att han tryckte på pausknappen ibland när jag bad honom kliva på. Ernst började kliva på, på långsidorna och korta sig på kortsidorna av sig själv. Jag hade ju gjort detta under två pass så nu tyckte han att han visste vad vi skulle göra. Så det gjorde vi inte.    

Red istället bara mer framåt i alla gångarter i ca 10 minuter innan jag hoppade av och tog av honom skritttäcket. Vi jobbade sedan lite mer på sidvärtesövningarna. Han fastnar gärna efter ett par steg och vill inte riktigt flytta sig i framdelen. Gjorde öppnor också vilka kändes fina även om jag får rida fram efter ca 5-7 steg för att inte tappa bjudningen.

Gick sedan över till galopp och ställde honom utåt på kortsidorna och inåt på långsidorna. Ibland fick jag peta på honom bak för att han skulle orka. Han ville gärna falla isär lite och dyka så jag fick jobba med sitsen och lägga ett lätt pet på rumpan vid något tillfälle.

Avslutade med att flytta honom sidvärtes i skritt vilket är lättast för honom. Hoppade sedan av och fick honom med hjälp av röst och spö (jag vände på spöet och satte handtagen i muskeln ovanför frambenet) för att få honom att flytta sig undan ordentligt även med framdelen. JOBBIGT! tyckte Ernst.

Satte sedan på honom täcket igen och skrittade av honom för hand.

Bakhoven börjar se bättre ut nu även om jag inte slutat med Trust Bustern än. Jag sköljer först med varmt vatten i strålen, sedan jodopax och sedan torkar jag torrt och lägger på TB. Nu när det varit kallt ute i ett par dagar (jippie!) så har hovarna hållit sig torra och är mycket lättare att sköta. Hoppas kylan håller i sig!!

Igår hade jag tänkt att mest skrittjobba honom och jogga lite lätt, men när jag borsta honom fick jag bara känslan av att han behövde en vilodag. Jag har ju suttit upp på honom så gott som varje dag för att få bort sadelnojan, så det var nog välbehövligt. Tog med honom ut till ridhuset och släppte honom en stund. Trodde han skulle bocka och busa runt lite, men icke.

Han travade bort till speglarna och sedan strosade han bara omkring och rullade sig bara en gång. Han stod mest och glodde på mig där jag satt på min pall och undrade när han skulle få komma in och äta sin middag, såg det ut som.

Så han fick gå in igen, jag gjorde i ordning honom och så fick han sin mat.

Idag vilar han eftersom jag jobbar, så då får han två välbehövliga vilodagar efter varandra- det är bra.

I morgon tar jag ett pass i ridhuset och känner hur han känns och på onsdag kommer Pascal och Lovisa som driver PL Stables- stället jag köpte Ernst ifrån och hälsar på. Jättekul!

Jag skrev gott om dem i samband med att jag köpte Ernst i mitten av augusti i år, hur professionella de är och hur välskött allt var och hur väl omhändertagen jag kände mig när jag kom till dem för att kika på Ernst och ytterligare en häst de hade till salu då.

Jag satte aldrig ut några namn då, men nu gör jag det.

http://www.plstables.se/

Om jag av någon anledning skulle behöva ställa upp Ernst och få hjälp med ridningen (om jag skulle göra mig så illa att jag inte kunde rida under en längre tid t ex) så är det där jag skulle ställa Ernst. Jag är löjligt noga med framför allt vem som skulle få sitta på min häst och orolig för hur han skulle skötas, men jag vet att han haft det bra där och det är där han skulle få stå i så fall.

Jag tycker Pascal rider föredömligt bra och mjukt och jag har bara gott att säga om honom och hans sambo Lovisa. De är unga men vääldigt seriösa.

Jag har bäddat in klippet på när Pascal rider Ernst på försäljningsvideon. Den tittade jag på måånga gånger innan jag ens vågade ringa på annonsen..

 Det ska bli jättekul när de hälsar på! Tyvärr har Ernst tappat mycket muskler och är inte alls lika fin som innan det här med sadeln uppdagades, men men..

Jag passade på och bad om ett ridpass för Pascal när de ändå kommer ut. Han red Ernst väldigt bra och jag tror jag kan få bra tips av honom för min ridning.

Intressant och spännade!

 

Av Kristin - 23 november 2013 13:07

Igår var det grymt kallt ute i stallet! Dagen var vacker och klar så när solen gick ner blev det riktigt kallt. Fint dock! Det gällde att ha ordentligt med kläder på sig men samtidigt så kan man inte klä på sig för mycket. Dels blir det otympligt att hålla på och klär man på sig massor när det är -5 grader vad ska man då ha på sig när det är -15 eller -20? Jag som har köldallergi (urticaria) får passa mig särskilt mycket för att bli för kall, men jag klär alltid på mig för lite kläder jag har inte ens haft underställ under ridbyxorna än, vilket brukar resultera i ett antal köldutslag på benen som kliar. Inte kul..Igår fick jag en reaktion i ansiktet, det hettar och kliar, men där får jag iaf inga bestående utslag. De på benen resulterar i stora blåmärken så det ser ut som om jag blivit slagen med en påk eller något..Igår tränade vi igen på att mest bara rida framåt i traven och sedan korta på kortsidorna. Gjorde samma sak på diagonalerna vilket gick bra även om han inte reagerade så fort som jag önskar. Tror att jag behöver vara lite tuffare och noggrannare där och inte acceptera att han bara trippar några steg innan han gör som jag ber. Helt klart att han testar mig. Inte ok att bara låta det gå mig förbi sådär.Försökte rida skänkelvikningar längs långsidorna några gånger. Han spänner ihop sig lite grann och det blir mest slutor istället. Gjorde öppnor också och de blir väldigt fina de också. Red ca 10 steg sidvärtes och sedan rätade jag upp honom och red framåt i friskt tempo. Vill inte att han ska spänna ihop sig så där och tappa bjudningen så därför rider jag så. Tror även där att jag skulle behöva bli lite mer bestämd och inte bara köpa att han inte riktigt fattar eller orkar, för visst tror jag att han egentligen fattar. Jag är för snäll helt enkelt och tänker då att "ja,ja, han är ju bara 4 år". Läste just en artikel om en tjej som red för Jan Brink på en 4åring och de tränade på betydligt svårare saker. Tror jag får skärpa till mig lite.Red inte så länge igår, kanske 20 minuter totalt. Idag är tanken att jag ska rida lite längre och jobba på lite mer. I morgon tar vi det lugnt och på måndag får han stå för då jobbar jag.

Av Kristin - 23 november 2013 09:43

Listan är på engelska men så himla rolig (och så sann) att jag bara kopierade den utan att översätta. Tror dock att ni fattar den ändå.



17 Things Horse People Do That Shock And Sometimes Disturb Non-Horse People;


  •  Wearing old worn out clothes while your horse runs around tearing up brand new blankets
  • Refusing to get a manicure or pedicure or anything along that lines, yet your horse needs regular trims and perfectly clean and moisturized hooves
  • Sheath cleaning
  • Temperature taking
  • Eating a sandwich or snack in the barn with your dirty hands, yet once in the city you are reluctant to touch door handles
  • Getting up super early on weekends for horse shows
  • How much you spent on vet bills
  • Talking to your horses excessively: “GUYS stop fighting over food right now!” “Awee did you like your treats?” “BOYSSS come get your treats!!” “Ooo you like when I scratch your rump don’t you??”
  • Family pictures but instead of a family it is just you and your horses
  • When you get upset because your friend or family cannot tell your horses apart
  • Your “nice” or “expensive” clothing is your show clothes or fancy barn clothes
  • Bought a truck with nice leather seats that smells soooo clean… let’s just throw this sweaty and dirty tack on these nice clean seats and enjoy the aroma of barn while driving
  • When company comes over to your house and you have to abandon them to go do chores because the horses do not like when their feeding is late
  • Discussing mares in heat with horse people around non-horse people
  • Discussing worm counts and vet fecal tests
  • When a friend opens your fridge and find horse vaccines
  • When someone notices horse teeth somewhere in your house being stored like treasures

Av Kristin - 22 november 2013 10:25

Igår var en bra dag. Jag börjar tro och hoppas på att det kommer att vara nästan bara sådana dagar nu. Ernst har tappat mycket både i muskler och kondition, men han är mindre spänd nu och försöker inte vare sig bocka eller skjuta rygg när jag rider.

Jag ledde omkring honom i ridhuset och flyttade runt honom och efter några minuter satte jag upp och började rida. Han känns fortfarande spänd de första minutrarna, men det händer inget mer vilket är bra. Jag travade mest igår och vi red i friskt tempo på långsidorna och kort tempo på kortsidorna. Ville inte sitta och nöta på volterna eftersom jag fått longera så mycket de senaste veckorna. Några diagonaler blev det också och då försökte jag få honom att sträcka ut så mycket det gick utan att han faller över i galopp. Det märks att han tappat muskler både rent exteriört (tunnare hals och rumpa igen) och att han inte riktigt orkar skjuta på längre stunder i trav och galopp. Vill rida i lite friskare tempo och få fram bjudningen ordentligt.

Han försöker lägga sig mer i handen och krullar ihop sig lite extra framförallt i galoppen, men nu ser vi bara framåt och börjar bygga upp honom igen.

Skrittade av för hand idag igen. Det tycker jag är ett bra sätt att få hono att kliva på bättre i skritten som ju inte är hans bästa gångart.

Han har lyckats kliva på sin höger framsko på utsidan så den är lite skev, så idag kommer Ms hovis ut till Millie och ska passa på att rikta upp Ernst sko när han ändå är ute. Tur jag har!

Idag skiner solen och jag tänker att vi förhoppningsvis kan rida ute i paddocken idag och passa på så länge det varar. Snart nog är det nästan bara ridhus för hela slanten ändå. Dock tar det emot lite eftersom stallägaren sladdade både ridhs och paddock igår och det känns lite som om han gjorde det för att det ska vara slätt och fint när det sedan fryser på. Hmm..ska höra med dem om det är ok att rida där. Det är det säkert, men jag frågar ändå.

 

Av Kristin - 22 november 2013 09:43

Det är så roligt att se att ryttare på så här hög nivå kan vara lite spontana och ha så mycket humor. Dessutom tcker jag det är modigt!

Kolla in det här ärevarvet!

 

http://topdressage.tv/phpBB3/viewtopic.php?f=190&t=7563

Av Kristin - 21 november 2013 10:09

Det här inlägget är taget rakt av från Alyose. Det är ett tips på en gröt som man ska ge några gånger i veckan. Jag har kopierat både recept och text. Alyose finns både på weben och på fb (finns även en affär) och där finns mycket intressant läsning och på fb finns en grupp där medlemmarna delar med sig av frågor och svar till varandra. Bra!



I ämnesomsättningen bildas en rad slaggprodukter som måste ut ur kroppen. Det sker via fyra vägar.

- Urin via njurarna

- Avföring via levern och tarmen

- Svett via svettkörtlarna

- Utandningsluften via lungorna


Om något utsöndringsorgan skulle ”klicka” så är det ingen katastrof. Avfallsämnena lagras i kroppens ”soptunna” - bindväven och där gör de ingen skada. När ”soptunnan” börjar bli full så ser man de första tecknen till sjukdom som:

- matt och ”knottrig” hårrem

- utorkning

- nedsatt immunförsvar

- skador på hjärta, lever, lungor och njurar

De vanligaste orsakerna till ansamling av slaggprodukter är för lite vatten och salt samt för långsam tarmpassage.

Hästens matsmältning är anpassad till att äta gräs som innehåller 80% vatten. En stallsutfodering på havre och hö innehåller endast 35% vatten. Det gör tarminnehållet torrt med en långsam tarmpassage som följd. Det uppstår lätt förruttnelse och jäsningsprocesser och giftiga ämnen resorberas från tarmen. 

Denna störning förekommer under vinterhalvåret hos mer än hälften av hästarna.

För att göra tarminnehållet mer lättflytande använder vi linfrökaka (det är vad som blir över när man pressat oljan ur linfröet) som innehåller:

Pektin och slemämnen som binder vatten, renar från gifter och påskyndar tarmpassagen.

Blåsyra som frigörs från sina glykosidbindningar i tarmen hämmar tillväxten av förruttnelsebakterier och parasiter. Bryts snabbt ned, inga förgiftningsfall rapporterade.

Linfröolja 51% fleromättade fettsyror (nyttig balans mellan omega 6 och 3).


Recept på linfrögröt:

I näve linfrökaka, 1 dl melass, 1 liter varmt vatten,

Omröres. Tillsätt vatten och kraftfoder till grötkonsistens. 

Ges månd-ons-fred som kvällsmål. 


Ge morötter tis-tors för syra-basbalansen.


Ge även en kur med gurkmeja. På tredje behandlingsdagen utsöndras gifterna genom huden och hästen kommer att lukta "kattpiss"

Av Kristin - 21 november 2013 08:22

Jag har upptäckt att (ofta) när jag planerat något så blir det sällan så. Faktum är att ju noggrannare jag planerar, ju större är sannolikheten att det inte blir så alls. Jag ser mig inte som pessimist, snarare tvärtom!

Det är med viss humor jag konstaterar att det brukar bli så. Det är bara att se till att ha en backup plan så ofta det är möjligt.

Igår var jag i relativt god tid i stallet innan Lena skulle komma med sadeln. Jag hann mocka och göra klart och Ernt fick halva sin lunch ute innan jag tog in honom. Jag hann göra klart honom och ta ut honom i ridhuset och sitta upp. Då kikar jag ut och ser vad jag tror är Lena på parkeringen så jag kliver av igen efter att ha skrittat 5 meter och tar in honom i stallet igen. Det är bara det att det inte ÄR Lena. Stallägaren har exakt samma bil och färg så i all hast blandar jag ihop de två. Suck!! Nu var det bara 15 minuter kvar innan Lena skulle komma (hon är alltid punktlig) så Ernst fick stå kvar i gången med grimma över tränset. Jag plockade av stigläder och gjord, gjorde rent dem och putsade upp sadeln.

När Lena kom hade hon med sig min sadel i en stor plastpåse. Den kom direkt från fabriken och sedan representanten här i Sverige till Västerås. Den hade alltså aldrig ens varit i en affär och någon provat den. Nyyyyyyy, alltså!   

Lena fixade och skruvade tills hon var nöjd och så tog vi ut Ernst i ridhuset.

Jag glömde berätta att egentligen så skulle ridhuset ha saltats igår så vi inte fått använda ridhuset på kvällen, men K som sköter stallet åt oss på vardagarna var hemma och VABBADE så det ska göras i dag i stället. TUR! Trodde det skulle gå att använda paddocken i stället men eftersom det så påpassligt frös på under natten så hade inte det gått så bra..

Ernst var lite spänd när jag satt upp och jag försökte flytta honom på små volter åt båda hållen så han var tvungen att flytta på sin rumpa och trampa under sig. Innerhov ska flyttas under magen, det är något som jag fått lära mig av J som äger Smulan. Det handlar om ledarskap för att ge den kortaste versionen.

Fick honom efter en stund att slappna av och kliva på framåt i traven. Han kändes fin om än inte helt sig själv. Jag tror att han fortfarande väntade sig att sadeln skulle göra ont eller säga "pang". Stackaren..

Lena sa att sadeln klämt om manken varje gång jag ridit lätt eller suttit ner- och jag som t om varit iväg och tränat med detta! Inte undra på att Ernst så fullständigt ändrat personlighet under mig. Sadeln har nypt om manken och smällt på ryggen. Att jag ens fått sitta upp så länge som jag fick är otroligt. Ernst är väldigt känslig och att han stått ut så länge.. Ja, herregud! Nu hade i allafall musklerna hämtat sig, både vid manken och bakom sadelläget.

Även om det är jobbigt att höra vad Ernst fått stå ut med så gör det att jag har oändligt med tålamod nu för att komma tillbaka till där vi var innan det här hände. Dvs att han är lugn och avslappnad från att jag ska upp i sadeln tills jag sitter av igen.

Fick kliva av en gång så Lena kunde finjustera det sista och så klart var Ernst spänd igen när vi skulle skritta igång igen. Helt klart ett resultat av vad som varit.

Förutom att det först kändes som jag satt i en stol långt ovanför ryggen på Ernst till att börja med så försvann det nästan på en gång. Sadeln är såå skön! Den bästa jag haft faktiskt! Vi fick spänna tre hål till bara efter några varv eftersom sadeln är helt ny så la sig en del av stoppningen på en gång. Men nog märks det allt att den inte är inriden. Trots detta är den väldigt skön och ger jättefint stöd. Är så glad att jag fått "tillbaka" den igen.

Nu måste jag bara byta ut stiglädrena, eftersom de jag har är mer eller mindre mellanbruna så sticker det bruna mot den svarta sadeln. INTE snyggt.. Dock är jag förtjust i modellen, som också av en slump råkar vara Santa Cruz. Hålen sitter tätt- vilket jag gillar för då är det lättare att hitta just sin längd på dem. Dessutom är de otöjbara, men det är ju de flesta nu för tiden..

Red ett tag och jobbade honom i alla gångarter. Jag hade fullcheek bettet på honom, vilket funkar bra när jag longerar eller om han tänker bocka runt. Dock är han inte JÄTTEförtjust i det bettet, men det är ok. Han var lite strulig att fatta höger galopp på, han snärtade med svansen och spände sig, men jag fick igenom det efter något försök.

Lena tackade för sig och åkte hem till Västerås igen. Den servicen hon ger är otrolig- jag är så himla nöjd! Det här är 5:e (eller 6:e) sadeln jag köper genom Glada Hästen och jag kommer köpa sadel genom dem igen om jag nu skulle behöva en ny någon gång.

Skrittade av Ernst för hand och tog in honom. Han fick ha sitt magnettäcke på sig ett tag och så fick han sin eftermiddagsmat med ett extra kilo från lunchen=NÖJD Ernst!

Slängde in hans leriga utetäcke i tvättmaskinen och tvättade det två varv. När det är så smutsigt så är det det enda raka, annars blir det inte rent.

Ernst fick senare på sig sitt Stormcheeta Combo från Shires. Ett av de bästa märkena och ett av de bästa täckena på marknaden enligt mig! 2000 denier rip-stop och 400 g fyllning håller honom absolut torr och varm oavsett väder. Han har haft ett Samson på sig nu men utan den extra fyllningen och igår var han bra kall (knappt ljummen) när jag tog in honom från hagen. Beslöt att tvätta det istället för att stoppa i fyllingen (det skulle också ha blivit 400 g) oc byta täcke i stället. Tyvärr är Shire täcket lite för litet, 145 cm, jag köpte egentligen till Smulan i våras på hästloppisen i Rotbrunna utanför Enköping. Då visste jag ju inte att jag inte skulle ha henne kvar och att jag i stället skulle ha en frieser som hette Ernst, men men..

Det är bra längdmässigt för där är Ernst 145 cm men han är lite för grov över bogen så där blir det lite för tajt. Det går bra i år men till nästa år när han mognat till mer i kroppen så kommer han behöva en storlek större.

Färgen på Shiretäcket är grymt snygg!

Det syns kanske inte men det är liksom vinrött-svart-metallic. Jättefint på Ernst som är svart!   

Shire har en bra svanslapp på sina täcken. Den är liksom fastsydd långt ner på sidorna och kan inte blåsa upp och låta kallluft komma in den vägen.


Gick runt i sadelkammaren och putsade av träns och hängde in saker och sedan när jag gick ut i stallet så var M där. Blev jätteglad att se henne! Vi träffas ju inte så ofta längre, vilket är synd eftersom jag tycker så bra om henne.

Som vanligt så får vi inte vara ifred när vi träffas. Både min make och min dotter hade bjudit in sig för att få hälsa på henne- hon är helt enkelt för trevlig!   

Tiden rusade som den alltid gör när vi träffas men vi hann både fika, snacka en massa och så träffade hon Ernst. Han hade inte riktigt tid med oss för han hade MAT kvar och MATEN är alltid viktigaste liksom.. M tyckte Ernst var vacker vilket jag blev glad att höra. Hennes åsikt är en av få som har någon betydelse om jag ska vara ärlig. Jag erbjöd henne att rida Ernst någon dag, det skulle vara kul att se någon annan sitta på honom. Det är få jag skulle låta sitta på honom; M och Gunnel är de enda jag kommer på, på rak arm som jag skulle känna mig ok med. Min dotter och make får så klart sitta på Ernst, men de åker ju bara häst om ni förstår vad jag menar. Det är ju inte riktigt samma sak.

Klockan var efter 19 innan vi var klara i stallet och då hade jag varit där sedan ca 11.30 Inte klokt vad tiden kan gå fort i stallet!

Idag är vi ju utan ridhus fram till i kväll så planen är att åka ut till stallet till ca 14.30 för att mocka och sedan ta in Ernst för att rida. Det blir ju mörkt så fort nu..

 

  



Ovido - Quiz & Flashcards