Alla inlägg under februari 2010

Av Kristin - 6 februari 2010 15:42

Igår var jag ute i stallet redan strax efter kl 9. A var med sin ena häst på Hamre och tävlade, så trots att det var tidig förmiddag så var jag ensam i stallet.

Mockade och gjorde klart och då dök M upp- den andra inackorderingen. Vi beslöt att rida ut tillsammans.

Det var ca -4 grader ute och jag hade thermobyxor på mig, mest för att det hade snöat massor och jag hade tänkt rida i skogen oavsett om vi fått sällskap med oss eller inte. På med jacka och Newada fick benskydd runt om och tjock skrittäcke på ryggen.

Hon var SÅ pigg! Hoppade och skuttade och gjorde t om ett litet luftsprång samtidigt som hon gjorde en cirkel med nosen högt i luften. Det är hennes sätt att busa på. Tack gode gud att hon inte bockar eller dyligt- för då hade matte flygit av direkt. Det var massor av tryck under sadeln   

Newada och jag kryssade kors och tvärs över grusvägen medan Zamona tog det piano bakom oss. Är man 22 år så jagar man inte upp sig i onödan..

Testade att släppa efter på tygeln och tänkte att Newada kanske skulle sluta takta när hon inte hade mig och bettet att slåss mot. Ha!! Då sänkte Newada bara nacken och sköt iväg i trav.

Efter en stund vek vi av in i skogen och följde en stig som någon dessutom varit snäll att köra skoter på. Det gjorde att snön var mer packad och därmed lättare för hästarna att ta sig fram på.

En bit fram står en gammal övergiven lada som nu sagt tack och adjö pga all snö. Taket hade gett vika och farit av en bra bit iväg från väggarna. Måste ha varit en mäktig syn när det hände..

Vi tog oss förbi med nöd och näppe och Newada talade om att det inte såg ut så när vi red där sist för knappt en vecka sedan.

Jösses vad med snö!! Vi fick med oss en massa snö på rundan men det var jättekul. Någonstans mitt i så började Newada slappna av och skritta istället för att jogga. Sammanlagt var vi ute ca 1 timme, och båda hästarna tyckte det var så skoj. Newada kändes knappt trött, bara avslappnad. Zamona däremot var svettig och gick långsamt sista biten hem.

Det tär på krafterna att hänga på Newada ute i skogen med mycket snö och backar och stenar överallt.

Väl hemma fick Newada halva krubban full med mest morötter. Hon mumsade på dem medan jag gjorde i ordning hennes lunchhö. Lämnade henne med massor av mat och åkte hem för att göra mig i ordning för jobbet.


Av Kristin - 5 februari 2010 15:30

Igår var den nya hovslagaren ut till Newada. Vilken skillnad! Inte minst för att jag nu kan ställa frågor och få bra svar på dem..

    

Nu är hon skodd med "vanliga" skor fram och med sidokappor bak. Hovis säger att Newada skruvar lite bak och att de gamla skorna börjat vrida sig lite. Fint! Behöver hon det så kör vi det.

Newada hade sidokappor både bak och fram när jag köpte henne, men jag tycker att det är bäst med tåkappor fram..

Han testade att varmsko henne, vilket hon skötte UTMÄRKT! Brevlådor och stenar är skiiitläskiga, men när någon sätter en illröd och varm sko på hoven så det bolmar och luktar apa- det är bara lite otäckt. Rolig häst det där..   

Så nu är hon superfin om fötterna och jag är nöjd!


Av Kristin - 2 februari 2010 09:54

Den här sadeln vill jag ha!


  


Det är verkligen inget fel på Newadas nuvarande sadel, men jag tror att den här skulle vara snäppet bättre. Den är luftstoppad och formar sig efter hästens rygg. Kostar knappt 10 000kr, vilet gör att den nästan på öret kostar lika mycket som Newadas nuvarande..

Ovido - Quiz & Flashcards