Alla inlägg under december 2012

Av Kristin - 29 december 2012 13:28

Vilket väder! Det har snöat rejält hela morgonen här. Det lugnade ner sig lite till strax efter kl 10 så då passade jag på att åka till stallet. Det hade då kommit nästan 7 cm ny snö ute vilket gjorde det lite spårigt men inte omöjligt att ta sig ut till stallet.

Tog in Smulan och gjorde i ordning henne. Red ut och joggade lite i snön. Hon var rysligt pigg och vi stötte på en älg som stod och mumsade på lite kvistar, på så där 10-12 meters håll. Härligt! Det är bara till häst man har möjlighet att se vilda djur på så nära håll.

När vi red tillbaka låg den ner och vilade lite. De är så vackra!

Det var en bra och lagom ridtur, ca 20 minuter. Jag ska försöka tänka på att det är mycket snö och att det blir mycket pulsande för Smulan så hon inte överandtränger ryggen. I morgon tänkte jag nog hålla mig på plogade vägar, men vi får se hur väder och vind är då..


Av Kristin - 28 december 2012 19:17

Idag red jag med stallägaren M och Hellmer. Hellmer har äntligen återhämtat sig efter att ha haft hovbölder i BÅDA bak. Snacka om otur..

Nu finns det destu mer livsglädje i pållen och det är härligt att se. Smulan var lite pigg och extra tittig nu när Hellmer var med. Vi red samma tur som jag red i förrgår, vilket var toppen i det vackra solskenet   

Smulan la in en galopp när Hellmer drog i väg i det den knähöga snön. Red i så där 40 minuter idag oxå.

Hon var pigg men mjuk idag vilket får mig att tänka att det är dags att gå vidare från mjukgörande till något annat. Jag blir lätt kvar i det jag gillar och sitter och njuter av att det är trevligt. Min grej är just att böja och ställa, men nu får jag släppa det lite. Kanske jobba mer på galopperna?

I morgon skulle det bli lite sämre väder, så jag tänkte åka ut till stallet så tidigt jag orkar. På söndag ska jag och M rida igen, så då hoppas jag ju så klart på mer fint väder.

 


Av Kristin - 26 december 2012 16:39

Smulan har pga olika omständigheter (väder, jobb&jul) fått vila i tre dagar. Tänkte vara lite duktig, så när jag hade gjort klart allt tänkte jag passa på att raka av stubbpälsen som vuxit ut sedan jag helklippte henne. De ser ju lite raggiga ut när den sträva pälsen växer ut. Tulles husse och stallägaren var ute och red, så det var bara Zamona och Smulan kvar i hagen. Testade att slänga ut hö till Zamona när jag tog in Smulan, men det gick inte så bra för Zamona struntade i höet och sprang omkring och gnäggade i stället.

Fick ta in henne också och ge hö i boxen i stället.

Hann klippa bog och hals klart innat Tulle och Hellmer kom tillbaka från ridturen. Smulan eldade upp sig så mycket att jag beslöt att rida och klippa klart efteråt istället. Det är bara vansinne att försöka raka henne när alla andra hästar går ut i hagen och hon blir kvar inne. Sadel och träns på och så tog jag ut henne. Hon var sjukt pigg och snurrade runt mig medans jag försökte dra ner stigbyglarna.

Det var väldigt skön temperatur ute, precis bara nedanför nollsträcket och uppehåll. Skippade termobyxorna, vilket alltid är trevligt. Jag slipper i allafall känna mig som en liten michellingubbe i alla kläder..

Fick sitta upp utan problem, även om det inte direkt skadade att jag var snabb upp. Hon lättade fram några gånger och sista gången avslutade hon med att lyfta bakbenen när hon landade. Laddad!

När hon stod lugnt i ett par sekunder skrittade vi iväg.

 

Smulan kändes väldigt alert och uppmärksam. Det var mycket tittande på allt möjligt "konstigt" som snöhögar, spår i snön, brevlådor och vägpinnar. Jobbigt att vara en Smulan..

Tog tyglarna efter några kilometer och hon kändes mjuk och trevlig i handen. Ställde och böjde och lite senare jobbade vi i öppna och Smulans favvo- sluta. Hon gör stundvis riktigt fina, för övrigt..

Det är verkligen vackert med all snö! Här och var hade det rasat grenar då snön blev för mycket att bära. Red över en åker med knädjup snö. Lät Smulan pulsa i skritt, nog så jobbigt.

Prillfian spanade åt alla håll och hade full koll på allt som rörde sig. Red hemåt och joggade lite i form och böjde och ställde lite i nacken på henne. Hon kändes himla mjuk och fin.

Joggade ett tag i en väldigt djup form i långsamt tempo och Smulan var avslappnad och mjuk. Sådana här tillfällen skulle jag kunna rida hur långt som helst och bara låta det rulla på medans jag sitter uppepå och njuter. Saktade av och gjorde halt. Satte av och gick brevid den sista kilometern hem. Nu kom helt plötsligt hur mycket snö som helst från himlen och det verkade bara öka.

Vi var ute i ca 40 minuter, så jag var glad att snön kom när den gjorde för nu öste det ner..

Tänkte klippa mer när jag kom tillbaka, men det var inte läge för det. Det måste vara när Smulan är lugn och avslappnad, annars blir det bara bråk och stök och det är det inte värt. Tror att det bästa är att åka till stallet och klippa klart någon kväll- snart. Just nu är hon väldigt fint klippt på höger bog och hals och resten är lite långhårigt och ljust. Det ser faktiskt riktigt kul ut. Tur att det är ett litet stall och nog bara jag som ens bryr mig. Hoppas jag iaf.

Gav hästarna hö och plockade undan allt stök efter mig.

Skulle vilja påstå att Smulan mått bra av att få vila några dagar, för hon var verkligen hur fins som helst idag   

I morgon jobbar jag, men på fredag ska jag ut igen. Håller tummarna för att snön finns kvar och att det är bra väder.

 

Av Kristin - 21 december 2012 20:54

Igår tog jag fram och "dammade av" gramanen. Det var ett bra tag sedan jag använde den, men eftersom vi skrittat och tagit det lugnt i några dagar, så tänkte jag att Smulan skulle få jobba lite mer. Hon har ju blivit lite piggare av allt skrittande eftersom vi inte riktigt gjort av med lika mycket energi som vi brukar.

Passade på att träna lite på hur att stanna och titta på saker som hon blir rädd för, istället för att bara rusa förbi eller försöka vända. Det var riktigt jobbigt för henne, det märks att hon inte är van att behöva ta itu med saker som skrämmer henne- på riktigt eller på låtsas..

Jobbade sidförande och eftersom Smulan försökte smita undan jobbet med att trava, så passade jag på att ta tillfället i akt och tränade öppna&sluta i trav också. Gick riktigt bra faktiskt!

Idag joggade vi på en åker som ligger precis vid stallet. Hon är så löjligt pigg nu att hon skuttar runt i hagen och blåser åt allt möjligt. I morgon jobbar jag, så då kommer hon att stå. Tänkte att vi skulle jobba ordentligt idag, så hon inte blir appigg på söndag.

Använde gramanen idag också och passade på att försöka få henne att gå i någon slags form även i galopp. Svaveloset steg högt när Smulan svor ve och förbannelse över både mig och gramanen. Hon har förmodligen aldrig gått så hårt som hon gör nu och har då säkert aldrig behövt ta i och bli riktigt trött. Då är det jättejobbigt och hon tjurade till några gånger. Det tar ett tag för dem att lära sig att det är skönt att ta i och känna tröttheten efteråt. Precis som när man maxar på gymet själv.. (jodå, det händer faktiskt..)

Smulan var svettig efteråt och jag skrittade av henne ordentligt.

Hon hade torkat tills vi var inne i stallet igen. Jag måste faktiskt passa på att lovorda det där med att klippa hästen igen! Det börjar för övrigt bli dags för en tillsnyggning av klippningen..

Tycker det är trist att jobba i morgon, men sedan är jag åter ledig några dagar och Smulan behöver ju vila någon dag ibland.

 

Den här bilden är för kul. En häst gps..

Av Kristin - 19 december 2012 16:23

Idag åkte jag ut till stallet på eftermiddagen. Jag la direkt ut lite hö till alla hästarna att mumsa på medan jag gjorde i ordning till Smulan.

Stallägaren M sa till mig igår att egentligen så borde alla hästarna klara sig på en spånsäck per vecka, vilket ingår. BORDE sa han sedan med eftertryck när han såg min min. Smulan får nästan 2 säckar i snitt per vecka.. Ja, jag vet att min häst är bortskämd, sa jag. Jag varnade honom redan när jag flyttade till stallet att jag visste att jag använde mycket spån. Jag gillar när det är tjockt och mysigt i boxen.

Så klart fick Smulan en säck spån idag, fast hon redan fått veckans spånsäck tidigare i veckan..

Tog in henne och så fick hon stå i boxen och äta lite hö en stund. Tänkte om hon behövde kissa eller så. Plockade fram lite saker från sadelkammaren, och lät under tiden Smulans boxdörr stå öppen. Hon står oftast kvar i boxen om det inte är så att det är mer spännande att äta ur de andra hästarnas hösäckar eller kolla in deras krubbor. Det är hennes form av nöje det..

Skrittade ut i ca 25 minuter. Vi (Smulan) pulsade i snö och hon fick verkligen jobba bitvis där snön gick till strax under hennes knän. Snön är ju inte alls lika medgörlig nu när det varit tö, utan den är mer kompakt och tung att gå i.

Jobbade henne lite på vägen som var plogad, men där det var djup snö fick hon gå på lång tygel.

Broddtrampet var lika fint som igår, om inte lite finare. Är fortfarande lite orolig, men det är väl bara sunt kan jag tro. Så länge det inte blir det minsta värre, så tänker jag inte springa runt och veva med armarna.

Smulan har ju gått regelbundet sedan hon kom till mig för 2,5 månader sedan. Det passar rätt bra att låta henne ta det lugnt någon vecka framåt och bara skritta och se vad som händer med hoven under tiden.

 

Av Kristin - 18 december 2012 14:45

När jag kom ut till stallet i söndags förmiddag, så hade Smulan lyckats ge sig själv ett broddtramp. Det är fint placerat mitt fram på höger bak, precis där hoven möter hud. Precis där man INTE vill att ett tramp ska sitta..

Tur i oturen är att det är ett grunt sår och att hon varken är halt, ömmar eller är svullen.

Efter att ha fingrat på såret och tvättat det (tack och lov för snö och inte en halv meter lera!) så beslöt jag mig för att ta en skrittpromenad ut. Var borta i ca 20 minuter, och jag tycker att hon var precis som vanligt.

Hade på antiseptisk salva på såret och släppte ut henne i hagen.

Igår snabbade jag mig med alla göromål och tog in Smulan för att kika på hoven. Den såg ut som den gjorde dagen innan, och Smulan var inte tjock eller varm i benet.

Skrittade i ca 40 minuter och jobbade henne lite längs vägen. Vi tränade öppna, sluta och skänkelvikning, vilket går alldeles utmärkt att göra på en plogad grusväg. Ville ha henne stadig och med i handen vilket hon också var. Flyttade henne ett steg i taget med skänkeln och hon var med väldigt fint.

Idag tränade vi lite lastning och till min hjälp hade jag stallägaren M och hans släp. Smulans matte låter henne kliva på släpet i sin egen takt, och låter henne backa när hon själv vill. Jag tänker lite tvärtom. Om jag är Smulans ledare så borde ju jag bestämma sånt och Smulan följa mig..? Så det var så vi tränade.


 


Vi tog det lugnt och fint och jag hade ett gäng morotsbitar till hands.

Jag gör som så att jag har ryggen mot Smulan, dvs jag går som jag gör när jag leder henne i vanliga fall. Vi klev först upp på luckan och hon fick träna på att stå där jag ville och inte gå framåt, backa eller trampa runt.

Smulan har två sätt att ta saker, när hon blir osäker. Antingen så vill hon snabba sig förbi eller så vända och gå (eller springa) därifrån. När jag har tagit tag i henne och velat att hon går lugnt förbi, så har hon istället försökt vända eller rusa förbi. Nu för tiden går det oftast att GÅ förbi, men hon är då väldigt spänd och tittig. Ett framsteg iaf tycker jag..

Nu ville jag inte att hon skulle rusa in och få det jobbiga överstökat. Jag ville att hon skulle vara med mig och lyssna till mig istället. Nog så svårt.

När hon väl stod stilla och gjorde det i ca 5 sekunder, så backade jag ner på backen igen. Efter några gånger på luckan så gick vi in i släpet så vi stod med frambenen mitt i släpet och baken på luckan. När hon stod lugnt där så backade vi ut igen. Efter ytterligare några gånger så gick vi ända fram till främre bommen. Jag på min sida och hon på sin. När jag står där så har jag alltid ett dubbelt grepp. Med det menar jag att jag håller grimskaftet i vänster hand under/nedanför bommen. Jag har ungefär 50 cm rep fram till grimman. Höger hand håller jag på ovanför/framför bommen med handen om grimskaftet ungefär 20 cm från grimman. Det gör att om hästen skulle kasta sig, så kan jag snabbt släppa höger hands tag och följa med ut under bommen med resten av grimskaftet i vänster hand. På det sättet tappar jag aldrig hästen.

Hon försökte backa ut men lyssnade fint på mig ändå. När hon stod stilla så backade jag henne igen. Vi gjorde så några gånger och när hon kändes avslappnad, så bad jag M skjuta till väggen och sätta fast bommen bakom Smulans rumpa. Sedan öppnade han igen och vi backade igen och så fick hon en massa beröm. Avslutningsvis så gick vi in en gång till och sedan fick det räcka.

Det kändes jättebra och Smulan var nöjd efteråt- hon fick väl en så där 5-6 morötter sammanlagt i småbitar.. En bra träning var det iaf.

Av Kristin - 13 december 2012 21:03

Var på APT på jobbet hela fm och kom till stallet efter kl 13. Solen hade börjat dala över trädtopparna och det var ungefär -15 grader ute. Min kära mamma hade varit ute i stallet och mockat på fm, vilket gjorde att jag kunde hämta in Smulan på en gång.

Borstade och gjorde i ordning henne. Idag tänkte jag lounga henne med sele. Av alla hjälpmedel när man longerar är detta min absoluta favorit. Jag tycker att hästen får så mycket hjälp som möjligt att söka sig till en bra form utan att vara totalt låst. Dessutom om man har en häst som försöker rycka en ur sadeln, så får man en effektiv hjälp. När hästen rycker så trycker selet på om rumpan vilket i mina ögon är en human och sekundsnabb konsekvens av ett dåligt beteende. En smart häst gör bara max ett par sådana ryck med selet på och slutar sedan.

Smulan är lite stökig och försöker på olika vis slippa undan att jobba. Hon rycker mig inte ur sadeln men stökar runt lite i formen, vilket inte är så trevligt när man blir loungad. Dessutom försöker hon slippa jobba genom att smyga iväg i trav, men om man då försöker rida i trav så saktar hon av till skritt igen. Det är svårt att slippa jobba med selet på.


Smulan har aldrig blivit loungad förut, så vi tog det lugnt. Det var kallt ute, så jag la BoT padden under longergjorden och sedan ett skritt täcke i ylle på. Varmt och gott med andra ord..

Hon fick benskydden på för säkerhets skull. Började med att låta henne skritta runt mig bara med den del som ligger om bakdelen på. Hon ritade cirklar i luften med nosen, bockade lite och reste sig en gång. Hon såg busig ut och var inte alls rädd. Bara road över att jag höll i ett snöre där allra längst bort.

När hon travat sig varm spände jag ihop henne lite grann. Bara så hon fick känna sig för, men inte så att hon måste jobba i form. Det gick bra även om hon spände sig lite och blåste ett par gånger.

Det kunde lika gärna bero på att hon var pigg och att vi gjorde något nytt. Hon verkade iaf inte stressad. Sedan spände jag ihop henne lite mer och lät henne börja känna sig för vad selet ville. (jag vet att det eg heter selen men jag kan inte riktigt med det ordet- det låter så fel liksom..)

Slutligen spände jag ihop så mycket jag tyckte jag kunde så här första gången. Hon gick hela tiden i vänster varv, vilket är hennes bästa. Jag satte longerlinan direkt i bettet på vänster sida och jag VET att det finns en miljon åsikter om olika sätt att sätta bettet. Har man en häst som springer runt lite och försöker förflytta den som longerar, så är det svårt att få stopp på den om man sätter över nacken, under hakan eller använder ett delta. Om jag vill få stopp på hästen sätter jag i en bettring, den närmsta. Och det funkar klockrent. Så.

Försökte sätta galopp några gånger men hon spände sig väldigt, så jag lät bli. Bytte varv och lät henne jobba i trav ett tag och slappna av. Sedan provade jag galopp igen och det gick bättre och bättre. Gjorde totalt tre fina fattningar i höger varv och de sista två var jättefina. Lät henne bara galoppera ett par steg- det var mer fattningarna jag var ute efter än själva galoppen.

Tycker inte att det är rätt att kräva att hon ska kunna galoppera på en 15 meters volt i någon slags form i dagsläget. Att fatta galopp i en något så när form är mer än tillräckligt jobbigt och eftersom det var första gången hon loungades så nöjde jag mig där.

Kopplade loss selet och skrittade av henne. Underlaget i sig är också jobbigt, även om det inte var mer än ungefär 3 dm och blev nedtrampat efter några varv, så är det ändå snö. Jag vill inte att hon ska överanstränga sig utan avsluta med ork kvar och något nytt att fundera på. Hon var varken svettig eller flåsade efteråt och vi höll på i ungefär 15-20 minuter totalt.

Borstade av henne och gav hästarna hö i hagen.

I morgon tänkte jag att vi skulle ta en enkel skritt tur längs någon väg som en lagom ridtur på så där 20-30 minuter.

 

Ovido - Quiz & Flashcards