Alla inlägg under juli 2010

Av Kristin - 27 juli 2010 19:04

Läste i en hästtidning att mitt försäkringsbolag Dina försäkringar för andra året i rad blivit utnämnd till det billigaste försäkringsbolaget för häst =0)  Någon mer som läst den artikeln? De har tydligen utökat sin ledning mot förra året då de behållit sina priser medans många andra bolag höjt sina rätt kraftigt. Smart! Dyrast var If tror jag, som jag för övrigt hade innan jag bytte. Ibland är det värt att jämföra..

Av Kristin - 27 juli 2010 14:07

Har ni sett den här sidan? Märket är litet och hon har själv designat sakerna. Så läckra schabrak! Grimmorna är också superfina <3


    


http://fortisetliber.se/shop/


Av Kristin - 27 juli 2010 14:03

I morgon är det träning och på tordag så kommer massören ut till Newada på eftermiddagen. Jag slutar jobba kl 16 och han kommer kl 17 så det blri raka vägen från jobbet till stallet.  Påpekade att Newada skulle träna dagen innan och att det därför kanske var bäst att göra det någon dag senare, men massören tyckte att det var ypperligt att det var just dagen efter. Det tror jag Newada också tycker   

Förra veckan så tyckte hon ju att all beröring runt rygg och länd/rumpa var såå skön. Kanske blir det lite bonuspoäng nu när matte tagit ut en massageexpert och inte paltar själv..

Ska bli spännande att höra vad han har att säga. Jag tog ju ut en equiterapeut i höstas 2ggr, men jag har aldrig haft ut en ren massör..

Av Kristin - 27 juli 2010 14:01

I morgon så ska Rebecca låna Newada och åka och träna för Erik Berggren igen. Spännande! Jag ska med =0)

Slutar 07.30 i morgon så på förmiddagen åker jag nog till stallet och tvättar Newda som numera åter lutar åt gråskimmel.. (smutsfia)

Ska försöka komma ihåg att ladda kameran, för sist jag försökte fota så hängde den sig hela tiden eftersom batteriet var så dåligt..

Av Kristin - 27 juli 2010 13:54

Ibland är det tufft att vara hästägare. Inte tufft som i coolt (men det är det ju naturligtvis   ) men tufft som att det ibland kan vara slitigt och hårt. Idag började jag jobba kl 07 och jag vände och vred på hur jag skulle lösa hästfrågan under hela kvällen igår. Beslöt mig till slut för att åka ut idag INNAN jobbet, mocka och göra klart. Sagt och gjort. Klockan ringde 05.20 i morse och vid halv så masade jag mig upp.

Jag var i stallet vid 06 och började med att ge alla hästar hö. Tänkte precis skicka ett sms till stallägaren och informera om att jag iaf gett hö, när han- lika förvånad som jag, dök upp i stalldörren. Hur som helst så skulle han ju nu kunna släppa ut hästarna tidigare eftersom de kommer att äta upp maten tidigare. Bara att ge dem kraftfodret.

Mockade och gjorde klart åt Newda medans hon åt sitt frukosthö. Vilken skillnad! För ett år sedan så hade hon snärtat med svansen och sett sur ut när jag rörde mig i boxen medans hon åt. Idag blev hon inte ens sur fast jag inte kunde låta bli att försöka gosa lite. Toppen! Gjorde i ordning mat och åkte mot jobbet. Hann! Så skönt att ha stallet fixat. A som jag hyr av är bortrest så jag vill inte börda på hennes föräldrar med ytterligare en häst att ha hand om. Nu löste det ju sig toppen. Tvättade av mig och bytte kläder- så var jag klar för 24 timmar på jobbet..

Av Kristin - 26 juli 2010 17:45

Idag red jag Newada i padocken. Hon stod ute när jag kom på förmiddagen och på ryggen hade hon även idag sitt fina gröna Shiretäcke.

Hon gnäggade flera gånger och det värmer alltid i hjärtat.

Idag var jag tvungen att spola hovarna för första gången sedan i våras. Det är någon slags klistrig lera här med hälften lim i skulle jag tro, för jag behöver alltid skura med borste samtidigt som jag soplar med varmt vatten, för att få bort leran..

Efter att det var klart så satte jag upp henne i gången och började borsta. Newada ser himla fin ut just nu, både i päls och muskler. Hon har fyllt ut bra med muskler i ryggen och det blir bara bättre och bättre.

Newada äter sedan några dagar Max-E-Glo, ett tillskottsfoder för hästar som behöver fylla ut överlinjen och bygga muskler. Deras svenska hemsida hittar du här;

http://swedish.maxeglo.com/Utfodring

Newada för 1dl morgon och 1dl kväll. Det ska bli spännande att se om det gör någon skillnad.

Satte på skydd på alla fyra, svar pad på ryggen och dressyrsadeln. I munnen blev det kulbett och graman.

Ledde ut och satt upp. Newada var väldigt pigg och klev på ordentligt i skritten. Kortade upp tyglarna. Newada var ruskigt pigg men väldigt trevligt lyhörd. Roligt! Galoppen var för dagen sämre än vanligt men samtidigt väldigt samlad och fin. Red lite i sluta på långsidorna och hon kändes fin men över lag ruskigt pigg.

Tycker ändå att hon är trevligt pigg, dvs pigg men inte kollrig i huvudet.

Red ca 30 minuter innan jag saktade av och skrittade. Nu när Newada har varit igång i nästan 2 månader så börjar hon få ett fint flås. Tror nästan att det är dags att kräva lite till nu.

Tog in henne och borstade av, innan jag slängde på täcket och tog ut henne i hagen igen. det var dags för lunch, så jag hade Newada hängande över staketet medans jag fyllde på hö i en säck och tog ut till henne. Jag har nog aldrig varit så populär som då!   

Av Kristin - 25 juli 2010 22:45

Här har det öst ner hela dagen. Tycker synd om Newada som varit ute en stor del av dagen. Skickade sambon med stränga order till stalelt efter lunch. Själv jobbade jag från kl 08 och ända till kl 08.30 i morgon. Jag känner mig lite maktlös när jag inte kan påverka något ända från jobbet..

Fick rapport om att Newada hade sitt superbra Shire täcke med halvhals, så hon hade det gott och varmt i rusket trots allt. Sambon ringde upp mig senare på eftermiddagen och skulle berätta hur nöjd han var över att Newada stod med täcke på ute i hagen och alltså inte frös och behövde komma in. Efter samtalet tänkte han om (jag var inte glad..) och åkte tillbaka ut till stallet, men då hade redan någon tragit in hästarna.

Jag är inte ett fan av ute-dygnet-runt skolan. Det kan gälla unghästar och hästar och ponnyer som inte rids ofta och hårt. Annars ska vi inte glömma hur bortskämda hästar nu för tiden är. Dvs vi avlar fram känsliga hästar som inte längre är vildhästar och då kan vi inte heller förvänta oss att de ska tåla "vad som helst". Så tycker jag. Vad tycker du?

Så klart behöver alla hästar vara ute varje dag och alla hästar behöver kunna äta gräs och vara HÄSTAR, men inte ute dygnet runt, året om oavsett väder.. Hästar som rids ordentligt måste också skötas därefter.

Har sedan tidigare dåliga erfarenheter av "hästfolk" som rider sina hästar svettiga och sedan slänger ut dem på en lösdrift i nästan nollgradigt väder. Utan täcke. Skyddet var dessutom under all kritik.

Det är en sak om en häst med tjock päls blir blöt utifrån av regn och snö- och en helt annan sak om hästen blir svettig innifrån av svett. Den hästen blir lätt sjuk och mår inte bra i vare sig kropp eller muskler.


En sak som är bra när det regnat, förutsatt att det slutar i morgon då så klart, är att alla grusvägar blir mjuka =0) Om det är hyfsat väder i morgon kommer jag nog passa på att rida ut och galoppera lite. Hålelr tummarna för uppehåll i morgon!



Av Kristin - 24 juli 2010 22:07

Såg fler saker på Falsterbo än vad jag hade råd att shoppa.

Har beställt nya sadelpadden från John Whitaker- är det någon som sett den? Sjukt snygg..


  

Lite extremt och inte för alla, men efter att jag gått från affären och sedan tillbaka igen så hade jag bestämt mig för att den var snygg =0)



Cavallo har kommit med jättefina pannband och jag som fortfarande gillar swarowski älskar de här..

  

     

Hur snygga som helst..

 

 

Animo hade sjukt snygga ridkavajer och toppenläckra ridbyxor. Åter igen så tilltalade de min mer extrema sida. För jag tror inte alla gillar utseendet på ridbyxorna. Gillar att de slutar i en slags töjbar del istället för det vanliga trista obekväma kardborren. Sedan är de lite lustigt sydda runt knäna också. Verkligen orginella..

 

  


De olika färgerna hade olika motiv på fickorna. Priset är dock lite avskräckande, men bara lite.. Ca 2200kr får man räkna med- för de oskodda..


Ovido - Quiz & Flashcards