Alla inlägg under maj 2009

Av Kristin - 31 maj 2009 19:28

Herregud..! Jag har ont nästan överallt idag.. Kom upp på hästen utan problem och även om det mesta på kroppen ömmade så var rumpan rätt ok idag.. *s*

Jobbade Newada nere på den stora ridbanan idag. Böjde och bände på henne och jobbade på att få bogen på rätt ställe. Hon blir så lätt stressad om jag rör mig för mycket i sadeln så det var nog jag som jobbade mest av oss två! Sitta stilla, stilla och försöka rida med vikt, andning och bara det allra lättaste stöd är mitt favoritsätt att rida. Jag HATAR att rida och känna det som om jag bär hela hästen runt ridbanan. Det är definitivt inte mitt sätt att rida.. Men att rida på "rätt" sätt kräver mycket av mig som ryttare särskilt som jag inte ridit nästan alls på typ två år..

Det är väl därför jag känner det som om jag vore 60 år gammal och kroppen värker så jag nästan dör *s*

Även om jag har ont "överallt" så längtar jag tills i morgon och att få åka ut till stallet igen.

Tvättade en svettig Newada med skimmelschampoo och fick hennes svans att äntligen se lite bättre ut. Hon såg väldigt nöjd när hon fick komma in i boxen och äta sin hösilage.

Hon behöver nu få sina tänder fixade och jag är glad att det är måndag i morgon så jag kan ringa till tandläkaren. Ska försöka få ut honom så fort som möjligt så vi kan köra på lite jag och Newada. Just nu rider jag mycket på längre tygel och försöker bara hålla igång henne så vi inte tacklar av för mycket..


Av Kristin - 31 maj 2009 09:33

Har fått tag på telefonnumret till tandläkaren som jag såg jobba förra sommaren. En riktigt duktig kille från Gävle som ingav stort förtroende hos mig. Eftersom det är söndag idag, så väntar jag med att ringa tills i morgon. Har hört av mig till min equiterapeut också. Jag har verkligen turen att ha en av de bästa i landet i närheten. Vi kom i kontakt med varandra för ca 5 år sedan när jag köpt en häst på vinst eller förlust med akut inflammation och brosk mellan några halskotor. Ännu ett av mina hästäventyr, som jag tar vid ett annat tillfälle..

Idag är hästen helt smärtfri och lever det goda livet som promenadhäst/avelssto i England. Du finns i mina tankar, Mushmula!

Malin är verkligen duktig på sitt jobb och älskar hästar, vilket de så klart känner. Har det största förtroendet för henne och det ska bli intressant att höra vad hon har att säga om mitt nyköp..

Av Kristin - 30 maj 2009 21:53

Idag fick jag åka ut tidigt till stallet, eftersom jag började jobba redan klockan 11. Som tur var så hade Newada redan ätit upp sin mat när jag kom. En riktig liten surkart är hon i boxen och för att inte tala om hur hon är vid matdags (gratis..)

Idag var det lika strålande väder som igår men inte riktigt lika varmt, vilket kunde bero på att klockan inte var så mycket. Strax efter klockan 9 red jag iväg och Newada klev på ordentligt. Hon skyggade lite här och där men höll sig hyfsat i skinnet ända tills vi mötte en kombibil med en otrevlig schäfer där bak. Han hoppade och skällde så bilen gungade och Newada blåste hårt genom näsborrarna för att tala om hur spänd hon var. Som tur var hände inget mer oväntat, så matte fick sitta kvar i sadeln hela vägen hem. Tack så mycket!  =0)

Newada fick träna lite sidförande på grusvägarna och jag förböjde henne upprepade gånger. Det stela måste bort! Hon är som en planka- en misstänksam sådan också.. Jag skulle ju kunna slå henne eller något *suck*

På väg hem gjorde jag några försök att trava och till slut fick jag henne att gå i ett hyfsat normalt tempo och avslappnad. Inte så himla lätt..

När jag satte mig i sadeln så kändes det att jag inte är så vidare sadelvan. Det ömmade på flera ställen som inte märktes innan. Det tog en stund men sedan släppte det.

Så klart är jag nu öm lite överallt och har något svårt att gå. Visst är det lite jobbigt men samtidigt är det så vansinnigt roligt att rida igen! Längtar redan efter att gå av jobbet i morgon och få åka till stallet och rida Newada. Så klart gillar jag även det andra runt omkring, det är ett bra sätt att lära känna varandra på också. Synd bara att hon är så otroligt kittlig överallt.. *s*

Nej, nu ska jag gå och se på lite tv (och vila..)


Av Kristin - 30 maj 2009 18:27

Red en stund igår och tränade bara på att Newada skulle bära sig själv och sätta bogen på rätt plats. Det går i skritten men knappt alls i traven. Beslöt att inte bråka så mycket med henne eftersom hon spänner sig så mycket. Är av den uppfattningen att inte slåss med min häst eftersom formen hästen då får är spänd och inte mjuk. Jag vill ha en mjuk häst med förtroende för mig och min hand. Allt annat är liksom meningslöst i mina ögon. Efter ett tag bar hon sig själv på lång tygel i skritten men ville fortfarande spänna sig och inte ge efter i sidorna. Jag gillar Newada skarpt. Hon kräver mycket kroppskontroll och tillit för att slappna av och det betyder att jag blir en bättre ryttare..

Av Kristin - 29 maj 2009 18:17

Idag på morgonen fick jag ett samtal från familjen som äger Newada. Klockan 11 hade veterinären tid att komma ut och besikta. Åkte från jobbet i ilfart, jag slutade ju klockan 10 i morse, och hann hem och byta kläder innan det var dags att åka till stallet.

Veterinären tog god tid på sig och dök inte upp förrän närmare klockan tolv, och då var jag redan nervös. Eftersom jag inte trodde att det skulle bli något problem, så blev jag övertygad om att det SKULLE bli det.. *suck*

Så klart började det med att hon reagerade lite i ryggen, långt bak på höger sida. Hur som helst så visste jag ju redan att Newada haft en dåligt anpassad sadel med sig över vintern (såg den vid hemkomst), och att hon utöver det sprungit en del med näsan i vädret. En bra sadel och lite ryggmuskler så löser det sig =0)

Sedan var det bara rena papper, så nu är hon min!

Satt upp och red en stund. Hon behöver raspa tänderna, vilket märks tydligt när man rider. Undrar varför ingen tagit tag i det?

Red lite mjukgörande mest i skritt i padocken och red sedan ut. Hon behöver massor av lösgörande arbete innan vi kan kan börja RIDA, Newada och jag men eftersom jag är så stel och otränad så passar det bra. Ute i skogen var hon snudd på het och taktade lite. Det blev en liten galopp som inte ville avsluta innan vi vände. Solen gassade och det var superskönt ute.. I morgon ska jag ut en stund direkt på morgonen och rida innan jag måste iväg till jobbet. Hoppas det blir lika fint väder då!


Av Kristin - 28 maj 2009 13:42

Var ute igår till stallet direkt efter jobbet. Mycket riktigt, där stod Newada! Känner igen hennes stora vita rumpa överallt.. *skrattar*

Kände direkt att det var roligt att se henne och jag drog mig för att gå till huset och prata en stund först, innan jag kunde gå ner och klappa på henne.

Nu är allt klart i allafall och jag väntar bara på en tid från veterinären så Newada kan besiktas. Mutade henne med några morötter innan jag var tvungen att åka hemåt. Sambon mumlade något om att det var dags att jag fick i mig lite lunch (kl 17.30..)

I morse åkte så hela familjen inklusive vår hund till stallet. Blev glad igen när jag såg henne i boxen, hon är min! Helt ofattbart..

Ut i hagen med henne efter att hon fått mumsa på några morötter och så mockade jag och packade mat. det var länge sedan DET var roligt..

I morgon när jag slutat jobbet och dottern är på dagis, så åker jag ut och RIDER! Har inte ridit mer än en gång sedan i somras, så det ska blir spännande..!

Av Kristin - 27 maj 2009 07:20

Har ÄNTLIGEN fått tag på familjen som äger Newada *puh* Det var inte det lättaste..

Hon kommer hem idag i allafall och jag ska dit för att träffa henne och för att tala med Hasse om hur vi ska lägga upp det hela. Jag hoppas verkligen att det här löser sig nu, så jag kan ta tag i allt det andra som behöves tas tag i..

Av Kristin - 24 maj 2009 11:11

Vet inte om jag hunnit smälta allt än, men det är väl bara att inse fakta. Hästen kommer på onsdag, så är det bara. Vet inte än hur vi ska göra med allt runt omkring, men jag gissar att hon kommer att stanna åtminstonde ett tag på gården där jag jobbat..

Sitter och kikar på bilder från i somras. Måste säga att jag ser väldigt lycklig ut på bilderna. T om de som äger hästen säger att jag lyser upp när jag sitter på henne  och så är det ju också. Jag gillar att rida Newada, så är det bara..!

Ovido - Quiz & Flashcards