Direktlänk till inlägg 9 november 2013

Tummen upp!

Av Kristin - 9 november 2013 21:12

Gick av jobbet i morse och hade huvudet fullt av Ernst. Ville så fort som möjligt upp på hans rygg igen för att få lite bra ridning för oss båda igen att tänka på. Det slutade ju inte så bra sist när vi var hemma hos Gunnel, så jag var lite orolig inför hur han skulle reagera idag.

Satte en padd under sadeln, den röda, som är dubbelt så tjock som ett vanligt schabrak. Han hade lite spänningar precis bakom sadelläget när Lena var ut i förrgår så jag ville väl att det skulle vara mjukt och trevligt.

Ernst var helt lugn när jag longerade och försökte ingenting. Det såg bra lugnt ut- dvs inte lugnet före stormen stilen, så jag beslöt mig för att sitta upp.

Han har varit lite ovillig de sista gångerna att stå på rätt ställe vid pallen. Ernst parkerar då gärna lite för långt ifrån pallen framför allt med rumpan. Jag skulle kunna klättra upp från de flesta vinklar han ger mig, men jag vill att han står som han ska. Det innebar att jag fick ha tålamod och det tog ungefär 5 minuter innan han stod som han skulle. Klev upp och kunde direkt konstatera att detta inte var min sadel. Hade min vanliga längd på stiglädrena, men fick sitta av och länga dem ett hål. Ett perfekt tillfälle att träna fler uppsittningar..

Sadeln är djupare och halare än min sadel. Det kändes lite skumt, men ändå ok. Stöden är mindre än vad jag är van vid och det kändes lite som att jag satt långt fram i sadeln med lite stöd för benen. Med det sagt så var detta en trevlig sadel. Behöver länga ett hål till för att sitta riktigt bra, men ändå.

Skrittade runt och hela tiden kändes Ernst avslappnad. Det var som om han direkt kände att vi hade en annan sadel! Klev av och gick till pallen igen. Kommer sitta upp och av lite mer för att träna detta, men det var bara första gången han riktigt krånglade.

Böjde och svängde lite men skrittade bara. Tycker att med tanke på att han reagerat bakom sadelläget och att det krånglat så mycket, så avslutade vi efter en enkel skritt tur. Tror vi behöver ha det lugnt och trevligt nu. Ernst kändes jättefin och glad.

I morgon jobbar jag igen och på måndag borde jag få veta hur det ligger till med min egen sadel.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards