Direktlänk till inlägg 13 november 2013

Ny sadel

Av Kristin - 13 november 2013 21:22

Vilket svacka det har varit!

Sadeln pajade ju. Jag fick höra idag att Gen Tec:en på sadeln gått sönder, det var därför Ernst har betett sig som han gjort stackaren..

Sadeln går inte att laga, eller så här är det; det är en amerikan som äger pantentet till gen tec och SAnta Cruz som äger bommen. När då gen tecen går sönder så blir det strul med garantin på bommen (10 år) så för att slippa allt strul väljer Santa Cruz att ge mig en ny sadel i stället. Tadaa! Eftersom jag valde en svart den här gången så kommer den att landa hos Glada Hästen fredag eller måndag. Hade jag valt en brun igen så hade jag fått vänta tills de tillverkat en, vilket kan ta typ månader innan den kommit hit till Sverige och hem till mig.

Sadeln jag fått låna är HEMSK! att sitta i men den ligger bra på Ernst vilket är huvudsaken!

Jag har jobbat på uppsittningar för det har visat sig att han sätter även det i samband med allt hemskt han råkat ut för sedan sadeln pajade. Idag var han jättefin och lugn och stod stilla när jag satt upp. Gjorde 4 uppsittningar och det gick jättebra. Han spände sig inte heller när vi skrittade iväg vilket jag tolkar som om att det gått upp för honom att sadeln inte längre bits..

På morgonen var hovis ut och vi kunde konstatera att rötan börjat läka LITE, men att det är långt kvar innan det är bra. Läderhuden är blottad och strålen är nästan borta på en sida av hoven. Inte kul.. Jag ska skippa både sjukhage och bomull och i stället låta honom gå i sin vanliga hage. Dock ska jag tvätta med jodopax och sedan spraya med blåspray vilket ska torka ur hoven. Funkar inte det tillfredsställande så finns en plan C också, men den hoppas jag att vi slipper. För att skrämmas berättade hovis skräckexempel med hästar som gått med röta i 1 1/2 år och hästar som tvingats gå gipsade. Blää!

Annars börjar hovarna arta sig och vinklar räta upp sig och bli sundare. Det finns en gnutta hopp trots allt strul..

Ernst är VÄÄÄLDIGT glad över att vara tillbaka i sin hage och Smulan som går i hagen bredvid blev också jätteglad när han kom till rätta igen. Hon gillar ordning och reda hon och blev väldigt störd över att han flyttade till sjukhagen. Smulan talade tydligt om att hon såg detta och att det inte var helt ok.

Nu är dock ordningen återställd.

Tvättade Ernst från topp till tå efter att vi var klara i ridhuset. Det behövdes! Gnuggade honom torr med en handduk- det är fördelen med en helklippt häst. Bara man och svans var fuktiga när jag var klar och jag kunde sätta på honom sitt täcke igen.

I morgon jobbar jag men på fredag ska jag rida Ernst tänkte jag. Nu när han är så avslappnad och fin igen så är det dags att börja jobba lite smått. Det klart- på fredag kan han vara spänd igen, men detta är i allafall planen just nu för fredagen   

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards