Direktlänk till inlägg 18 november 2013

Måndag

Av Kristin - 18 november 2013 20:39

Nu har det gått några dagar sedan jag hörde av Lena på Glada Hästen. Jag trodde att jag skulle få min nya sadel senast idag, men så har det inte blivit. Antagligen så har det blivit någon fördröjning med leveransen upp till Västerås från leverantören. Inte så mycket att göra något åt.

Tills dess att den dyker upp så tragglar jag på med den lånade sadeln. Albionen jag lånar ligger som sagt bra på Ernst men den är hal och ger inte så mycket stöd som jag är van vid. Men nu när jag har ridit i den några gånger känns det i allafall inte som jag ska glida ur sadeln så fort vi svänger     

Jag longerade Ernst 2-3 minuter innan jag satt upp. Han såg lugn och avslappnad ut- eller ja, avslappnad och avslappnad.. han ruskade på huvudet i traven men han bockade i allafall inte!

Det börjar gå bättre vid pallen nu också. Det tar inte så lång tid innan han står på rätt plats framför mig. Det vill säga; han står så att jag kan kliva rakt upp i sadeln utan att behöva ta en stort kliv framåt eller bakåt för att nå sadeln. Dessutom står han stilla när jag sätter mig i sadeln. Vi behöver fortfarande jobba på att han ska stå stilla när jag letar efter höger stigbygel med foten. Jag uppskattar inte att känna hur han skjuter rygg under mig och spänner hela kroppen- särskilt inte med bara en stigbygel..

Idag stod han still ända tills jag drev honom framåt. Han var pigg men inte spänd. Vet inte om det var för att jag psykiskt peppat mig för att han skulle försöka bocka idag och att jag förberett mig på hur jag skulle göra då. Nix, nope, heelt lugn idag..

Vi travade och jag galopperade lite i båda varven på slutet. Ernst kändes jättefin. Vi gjorde en del förflyttningar åt båda håll och några förböjningar på volterna. På det stora hela känns han väldigt mjuk. Det började skymma på och de andra hästarna fick komma in från hagarna, så vi avslutade och jag hoppade av och skrittade för hand.

I morgon jobbar jag, men på onsdag tänkte jag nog rida på lite hårdare så han får bli trött. DET var ett tag sedan.

Det är svårt att förutse och begripa varför han vissa dagar är mer spänd än andra. Jag är dock säker på att hur jag beteer mig när jag sitter på hans rygg avgör hur spänd han blir och hur länge det håller på. Men samtidigt så tror jag att Ernst testar mig som ryttare så det gäller att vara tydlig och inte ge efter på minsta detalj så tror jag att det här blåser över snart.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards