Direktlänk till inlägg 1 november 2012

Pigg häst = matte fullt upp

Av Kristin - 1 november 2012 21:12

Kom ut till stallet strax efter kl 13 idag. Var in till Glada Hästen för att hämta den nya sadelgjorden som äntligen kommit.

 

Det är en Tekna, ergonomisk och i syntetiskt material. Riktigt skönt med tanke på vädret, men jag gillar ju annars att smörja, så..

Snygg och stadig- det ska bli intressant att använda den och se om det är någon skillnad mot den Smulan hade innan.

Nå, gjorde snabbt klart allt i stallet, plockade fram alla saker och gick för att hämta Smulan. Idag kom hon fram till mig, vilket är första gången   Hon är aldrig svår att fånga, men jag får alltid gå fram och hämta henne.

Smulan var lite rastlös att göra i ordning. Det har jag väl förtjänat, eftersom hon stått i 3 dagar (ej planerat) med full kraftfodergiva.

Gjorde oss klara och gick ut. Det hade ju så klart börjat blåsa rätt ordentligt ute, så Smulan ritade cirklar i luften med nosen och var allmänt appigg..

Skrittade ner till grusvägen och satte sedan igång att trava. I det här läget kändes det mer eller mindre som om det var det enda alternativet.

Hon var superkort, hög och spänd så jag ville ta bort lite övertryck så att säga, helst utan att behöva bråka.

Smulan skyggade lite för allt möjligt. Det rörde sig ju i gräs, vatten och löv pga blåsten, så hon hade fullt upp att glo och spänna upp sig.

Ställde henne ifrån sakerna hon blåste upp sig för och flyttade henne sidvärtes mot det. Det har börjat funka bra. Hon har så stort kontrollbehov och ska kolla in allt omkring sig hela tiden. Jag försöker ta det ifrån henne och få henne att fokusera på oss i stället. Vilket gav mig fullt upp idag..

Blir lite besviken på mig själv då jag tycker jag blir lite grov och sen i hjälperna när hon hela tiden skickar på mig nya saker att ta reda på. Vill rida fint och mjukt, men när det blir för mycket rider jag verkligen inte så. Något att jobba på!

Travade säkert 3-4 km totalt och sammanhängande, men det kändes knappt som om jag skrapat på ytan när vi kom tillbaka till stallet. Hon var lite varm under gjorden, men det var också det enda. Gumman börjar få lite kondis! Till skillnad från mig som kämpar på med huvudvärk, hosta och yrsel. Inte bra. Jag hade hoppats kunnat börja på gymmet nu snart så jag också får upp lite ork.

Nå, det är som det är.

I morgon ska jag rida med stallägaren M runt lunch och det KAN vara så att jag kommer att dö i morgon. Han har fått för sig att jag ska rida hans lilla monster Hellmer, vilket få har lyckats med. Han durkar av de flesta inom 50 meter, vilket betyder att M antingen slagit i huvudet som tror att jag ska sitta kvar eller så är han ute efter min häst! Hmm..

Just nu är det bara han själv och en tjej som ägt Hellmer för några år sedan som sitter kvar, och som rider honom. Hellmer ser dock väldigt trevlig och mjuk ut att rida, så sitter jag kvar så kommer jag att ha en trevlig ridtur. Nå, fortsättning följer angående detta. Det är jag övertygad om..


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards