Direktlänk till inlägg 6 november 2012

Rida, rida, rida!!

Av Kristin - 6 november 2012 20:37

Smulan är verkligen hur underbar som helst   

I måndags red jag med Hellmers medryttare, och gamla ägare, S.Hon rider honom i högt tempo, fast han kan gå hur fint och samlat som helst. Smulan och jag hade fullt upp att hinna med i traven. Jag vill helst jobba henne i form så hon inte bara knäpper av nacken- gärna i en lång-låg form. Eftersom S red Hellmer i så högt tempo, fick jag nöja mig med att hon gick i lite högre form och tyvärr slog i en sko då och då. Vi travade mycket och när vi pustade var Smulan lite svettig.

Det är både kul&nyttigt att rida med andra, men jag kan ju tycka att vi inte riktigt klickar- rent ridmässigt, jag och S. Hur som helst så kom vi hem utan missöden.

Igår jobbade jag, så då pysslade min kära mamma om Smulan medan jag satt på jobbet och längtade hem..

Idag ville maken följa med ut till stallet, så vi lånade Zamona till honom.

Tänkt, det är en ren fröjd nu att ha Smulan inne i stallet. Hon har verkligen lugnat ned sig, mognat, som stallägaren M säger. Hon är nästan lika lugnt när hon står inne ensam, som när det är en eller flera hästar inne samtidigt. Vi övar flitigt på att stå kvar inne sist när de andra hästarna går ut efter ridturen. Då får Smulan stå i boxen och jag står i dörren. Hon får gå ut när hon varit lugn en liten stund. Det tar kortare och kortare tid, nu är det ca 30 sekunder.

När jag sitter upp står hon stilla och kan t om stå stilla några sekunder efter att jag suttit upp, utan att lätta fram eller backa omkring och stressa upp sig. Kärlek!

Vi skrittade ut i så där 30 minuter. Maken skrittade på, bekvämt lutat mot knoppen på västernsadeln. Tulles ägare rider med den, och eftersom maken också gillar den typ av sadel bäst, så lånade vi den.

Själv passade jag på att öva skänkelvikningar och ställa och böja henne i sidorna. Hon börjar bli mjuk och fin i kroppen nu.

Om jag nu ska gnälla, så är det att det är så förbaskat kul att rida Smulan. Så kul att det är jobbigt att inte få rida mer. Det räcker liksom inte.

Nu har jag tjatat till mig att få rida Tulle i morgon och eftersom M har problem att få tiden att räcka till- framöver även Hellmer, då M behöver hjälp med honom de dagar han jobbar. Bra träning för mig att sitta på andra hästar av olika kvaliteter och dessutom stärker det upp mig och gör att jag rider bättre.

Nu sitter jag och hoppas på lika bra väder i morgon, som det varit idag. Vill ut och galoppträna lite!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards