Direktlänk till inlägg 21 december 2012

Pressar en Smula..

Av Kristin - 21 december 2012 20:54

Igår tog jag fram och "dammade av" gramanen. Det var ett bra tag sedan jag använde den, men eftersom vi skrittat och tagit det lugnt i några dagar, så tänkte jag att Smulan skulle få jobba lite mer. Hon har ju blivit lite piggare av allt skrittande eftersom vi inte riktigt gjort av med lika mycket energi som vi brukar.

Passade på att träna lite på hur att stanna och titta på saker som hon blir rädd för, istället för att bara rusa förbi eller försöka vända. Det var riktigt jobbigt för henne, det märks att hon inte är van att behöva ta itu med saker som skrämmer henne- på riktigt eller på låtsas..

Jobbade sidförande och eftersom Smulan försökte smita undan jobbet med att trava, så passade jag på att ta tillfället i akt och tränade öppna&sluta i trav också. Gick riktigt bra faktiskt!

Idag joggade vi på en åker som ligger precis vid stallet. Hon är så löjligt pigg nu att hon skuttar runt i hagen och blåser åt allt möjligt. I morgon jobbar jag, så då kommer hon att stå. Tänkte att vi skulle jobba ordentligt idag, så hon inte blir appigg på söndag.

Använde gramanen idag också och passade på att försöka få henne att gå i någon slags form även i galopp. Svaveloset steg högt när Smulan svor ve och förbannelse över både mig och gramanen. Hon har förmodligen aldrig gått så hårt som hon gör nu och har då säkert aldrig behövt ta i och bli riktigt trött. Då är det jättejobbigt och hon tjurade till några gånger. Det tar ett tag för dem att lära sig att det är skönt att ta i och känna tröttheten efteråt. Precis som när man maxar på gymet själv.. (jodå, det händer faktiskt..)

Smulan var svettig efteråt och jag skrittade av henne ordentligt.

Hon hade torkat tills vi var inne i stallet igen. Jag måste faktiskt passa på att lovorda det där med att klippa hästen igen! Det börjar för övrigt bli dags för en tillsnyggning av klippningen..

Tycker det är trist att jobba i morgon, men sedan är jag åter ledig några dagar och Smulan behöver ju vila någon dag ibland.

 

Den här bilden är för kul. En häst gps..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards