Alla inlägg under december 2012

Av Kristin - 12 december 2012 20:48

Fy, vad jag har blivit bortskämd! Idag fick jag vackert mocka själv efter att ha haft min mammas hjälp med det i typ en vecka. Gjorde klart allt och tog in Smulan. Stallägaren M´s häst Hellmer är halt, troligen en hovböld, så han och Smulan gick i lilla hagen framför stallet. Stackaren är verkligen halt, men hans hovis kommer ut på fredag så jag håller tummarna att det fixar sig då. Tills dess så står han med galoppbandage på nätterna och jodopax omslag som förhoppningsvis ska hjälpa till att dra ut skiten.

Det är väldigt skönt att ta in sin häst och titta på vita ben och ren svans! Inte en lerprick så långt ögat når.

Har nu äntligen fått tummen ur.. och tagit min back on track pad till stallet. Smulan är ju helrakad, förutom en liten ruta under sadeln, så det är skönt att slänga den på hennes rumpa när jag står och borstar. Hon har nu 400 g täcke på sig i hagen, och kryper det under -20 grader på morgonen så får hon ytterligare 200 g (innetäcket) över sig. Det blir säkert kallt att gå från det till 0 g när jag tar av täcket för att borsta. B o T padden täcker från sadelläget och till svansen, så den är perfekt.

Idag körde vi med bett igen. Kylan bet i kinderna och det var sådär -8 grader ute. Smulan taktade och var på hugget. Jag har haft henne lite mer än 2 månader och hon har utvecklats fint. Idag var en "så där" dag. Vi red i trav över ett nytt fält idag, där några rådjur hade gått tvärs över den blanka snön. Smulan fällde in benen och tog ett bauta språng över spåren, och tog sedan sats för nästa rad med spår. Det tog en del övertygande och blåsande innan hon kunde gå över dem istället för att hoppa. *suck*

Red över ytterligare än åker, över ett dike och ut på den åker där vi jobbat några gånger förr. Det är en jämn och fin stubbåker med så där 3 dm snö. Smulan tjurade lite idag och försökte sig på fylle-ovala volter som spretade åt alla håll och kanter. Tycker hon ganska tydligt visade att hon är en intelligent häst som nu blivit uttråkad av att hela 3 (!!) gånger jobbat i stora cirklar, åttor och annat på en och samma åker. I trav var hon rätt besvärlig och ville bara protestera och sura. När det ändå gick rätt hyggligt gick jag över till galopp på en stor volt.

Började med hennes sämre, höger. Först fattade hon fel några gånger, men när hon väl fattade rätt, så var det en fin, ganska samlad och rund galopp. Rullade på ca 5 varv och bröt sedan av. Vänster galopp fattade hon direkt rätt, men den var lite sämre och liksom flatare. Kanske var hon lite trött?

Avslutade och skrittade hemåt. Lite svettig men ändå med krafter kvar.

I morgon ska jag på APT med jobbet fram till lunch, så då är jag nog inte i stallet förrän på em. Tänkte försöka mig på att pessoa lounga henne då, så får vi se vad hon tycker. Jag kommer förmodligen vara rätt gratis. Sedan blir det nog en liten skritt tur på fredag. Vill inte att hon ska överanstränga sig i all snö.

 

Av Kristin - 12 december 2012 14:53

Igår testade jag att rida bettlöst. Smulan fick med sig ett sidepull, när hon flyttade till mig, och jag la det längst in i garderoben i stallet och tänkte inte mer på det. Ni vet hur det är, man går omkring och tänker och rätt vad det är så tycker man att man har en bra idé..? Min var att testa att rida med sidepullet.

Jag har bara ridit med ett några gånger, det var när Excel hade fått vargtänderna dragna och jag tänkte att på det här viset kan jag fortsätta rida honom.

Hmm.. Han är inte världens lättaste häst och det slutade med att han durkade av mig sista gången jag red med det. På en liten klubb hopptävling. Han fick stämpeln "galen" och "opålitlig" och så fick vi inte starta. Åbäket ville bara till sin kompis och beslöt sig för att jag var en belastning, eftersom jag inte lät honom svansa efter henne. Alltså gjorde han sig av med mig. Jag minns än min frustration över att slita och dra i honom utan att få upp huvudet vackert satt mellan frambenen medan bakbenen hyllade molnen..

Han menade inget illa egentligen, han ville bara till sin kompis och jag var emot det. Alltså gjorde han sig av med mig och sprang dit han ville. Han var varken galen eller opålitlig, bara ruskigt envis och smart. Och jävligt gratis..

Fick höra att jag bara hade sådana hästar och annat osant, men när munnen var läkt kunde jag sätta bett på honom och sedan var det inga (större) problem att tävla.

Med det i åtanke så kan man väl säga att jag inte har så mycket gott att säga om att rida bettlöst. Dock har Smulan blivit riden med det rätt regelbundet om jag förstår det hela rätt så det borde ju inte vara något större problem.

Kan väl inte säga att jag blev STORMFÖRTJUST i det nu heller, även om jag satt kvar och Smulan hade alla fyra benen där hon skulle. Hon är så himla pigg och förhållningar när man rider med grimma..funkar så där..

Nu har vi provat det iaf och kanske vi använder det igen om det är så att vi bara ska skritta ut. Annars tror jag vi håller oss till bett.

 

Av Kristin - 10 december 2012 17:34

Gick av jobbet i morse och längtade hem. Har nu ledigt till nästa tisdag och jobbar bara två pass till innan jul. Helt otroligt härligt!

Min snälla mamma var i stallet och tog hand om all markservice (igen) så förutom att snacka lite skit med henne var det bara att ta in Smulan och rida. Det här skulle man kunna bli van vid..   

Idag var det "bara" ca -10 grader, "bara" för att det igår var -25 grader, så viss skillnad..

Smulan har fyllt ut fint över rumpa, flanker och mellan bakbenen. Ingen bodybuildare än, men det är på god väg.

Red bort till samma åker som jag jobbade sist på. Hon var lite ovillig att jobba igenom kroppen riktigt i början, men efter en liten stund när hon var varm så gick det bättre och bättre. Det är nu knädjupt på åkern och hon fick kämpa på bra. Avslutade med att jobba henne i båda galopperna. Hon slappnar av fint i överlinjen nu, men orkar inte alls bära sig ordentligt än. Det fick gå i mellangalopp och lite över tygeln, men hon har utvecklats fint. Nu orkar hon galoppera några minuter i varje galopp, även om vi är långt ifrån samlad galopp än..

När jag saktade av var hon rejält svettig på halsen. Skönt att hon är klippt, för efter ca 10 minuter var hon torr igen! Det är otroligt lyxigt och gör att jag kan rida hårt oavsett väder och temperatur (till en viss grad så klart).

Skrittade hemåt och Smulan valde stigen genom skogen- precis som sist. Hon måste alltså gå av vägen, nedför en grusväg och in i skogen- och ändå väljer hon den.

När vi kom hem var hon lite svettig under sadelgjorden, men det var också allt.

Friserade lite och gjorde sedan i ordning henne för hagen igen. Hästarna fick lunch hö och jag putsade igenom träns och sadel. Det är så mycket roligare nu när allt inte blir täckt av lera varje ridtur.. Det blir liksom ogjort varje gång då, vilket gör att det känns lite meningslöst.

Vet inte än vad vi ska hitta på i morgon. Det får bero på väder och hur kallt det är. Tänkte testa att lounga henne med pessoa selet senare i veckan. Ska bli intressant att se vad hon tycker om det.  


<3

Av Kristin - 8 december 2012 16:27

Åkte ut till stallet på fm när jag hunnit varit hemma någon timme efter jobbet. Hann slänga i lite tvätt och pyssla hemma, så klockan var nästan 10:30 innan jag kom iväg.

Min underbara mamma hade precis gjort klart allt till Smulan när jag kom dit som en trevlig överraskning åt mig. Tack!

Red i lite över en timme med Zamonas matte M. Vi skrittade mest men det blev lite trav på samma fält som jag jobbade Smulan på i förrgår.

Hon är väldigt pigg nu, Smulan, fast hon nästan inte får något kraftfoder alls. Det tolkar jag som ett gott tecken, att hon trivs och är i bra kondition. Hon kliver på bra och hinner med de andra hästarna på hemvägen, vilket hon inte alls gjorde i början. Då fick vi trava i kapp hela tiden och vi sackade efter så fort vi skrittade. Nu kan vi skritta jämsides och ibland får jag hålla in henne lite. Bra!

I morgon jobbar jag igen, men sedan är jag ledig i 8 (!!) dagar, så då hinner jag verkligen vara i stallet och rida   

Jag är lyckligt lottad som har min mamma som jag med varm hand kan lämna över min fina pärla till när jag jobbar..

Av Kristin - 6 december 2012 20:38

Vilket väder det var igår hörrni!! Jag åkte till stallet med inställningen att rida- snö&blåst till trots. Men..klev ur bilen och insåg att vädret bara skulle bli värre och värre. Snön vräkte ner och jag visste att jag skulle ha svårare att ta mig hem än vad jag hade att ta mig till stallet. Fick bita i det sura äpplet och inse att det inte kunde bli någon ridning. Det blåste halvt storm och snön kom från sidan. Det skulle mer vara ett straff än glädje för både mig och Smulan att rida ut och då fick det vara. Mockade och gjorde allt klart och sedan åkte jag hem igen.

I morse vågade jag knappt titta ut genom fönstret för rädslan att det fortfarande skulle vara samma väder. Som tur var snöade det på normalt vis, dvs uppifrån himlen och ner på marken *puh*

Jösses vad det hade kommit snö sedan igår, minst 3 dm och förmodligen mer!

Det var knappt hjälpligt plogat här i Sala, men så fort jag kom ur själva stan så blev det mycket bättre. Min underbara mamma mötte upp i stallet och mockade medan jag fick lyxen att glida runt på räkmacka, dvs bara ta in Smulan och rida. Lyx!

Zamonas matte M och stallägarens fru H på Tulle var ute och red redan, så Hellmer fick stå kvar ute ensam. Tänk om det framöver kan vara Smulan som kan vara kvar ensam ute med lite hö, och stå där lugnt utan att bli orolig. Nu har vi ju kommit fasligt långt, vilket jag fick fler bevis på idag.

 

Det snöade rätt mycket, men som sagt så föll ju snön uppifrån och ner, så då gjorde det inte så mycket. Det var "bara" -5 grader ute, så jag skulle vilja säga att det var rätt idealiskt ridväder (för årstiden)..

Satte upp och red iväg. Mötte Zamona och Tulle ute och förutom att Smulan tyckte det var jobbigt att stå stilla och låta matte prata I HELA TVÅ (!!) MINUTER så var det inga problem att fortsätta bortåt medan stallkompisarna red tillbaka hemåt. Pärla!

Skrittade så där 15 minuter bort till en stubbåker och lät henne jogga i trav. Snön gick henne precis under knäna och hon fick verkligen jobba. Gjorde mycket volter och lät henne rulla på tills hon slutade försöka rusa, först för att hon var rysligt pigg och sedan för att hon försökte slippa allt jobbigt. Lät henne pusta någon minut och sedan körde vi samma sak i båda galopperna. Efter så där 15 minuter var hon svettig och andades hårt, frustade mycket och gick i djup form. Avslutade och berömde mycket. Perfekt underlag för att låta henne jobba framför allt ryggen.   

Halvvägs hemma började hon takta igen och jag kände att den där joggingen på åkern nog inte tagit så hårt som jag trodde. Vi mötte stallägaren M på sin Hellmer, så jag beslöt helt sonika att vi skulle följa honom på den korta turen och jogga lite till.

Smulan har ju fördelen att hon redan rör sig med höga knän, och nu när det är så mycket snö ute tror jag att hennes rörelsemönster underlättar. Jag kände att även om hon hängde med i trav och galopp, så var det där hyperpigga borta, så kanske hon ända var lite trött. Det blev iaf inte mer än 15 min extra tur, och jag tror att hon uppskattade Hellmers sällskap.

När vi kom hem så hade svetten torkat och hon var bara lite fuktig under gjord och schabrak. Det är verkligen toppen att det gick att helklippa henne. Nu när hon går lite mer och det äntligen blivit kallt ute, så är det skönt att hon torkar fort också. 

Borstade och pysslade om henne och sedan fick hon och Hellmer gå ut till de andra.

I morgon jobbar jag tyvärr. Inte för att jag inte trivs på jobbet, utan för att jag hellre varit i stallet   

På lördag har jag dock möjlighet att ta mig dit, hoppas bara vädret är med mig också!


Av Kristin - 4 december 2012 16:44

Gick av jobbet i morse och drog på att åka ut till stallet till 10:30. Zamonas ägare hade sin hovis ute och fick vinterskorna på. Skönt för dem!

Mockade och gjorde klart allt och tog sedan in Smulan. Hon är varm och go nu under täcket, sedan jag satt på fodret på täcket. Satte skrittäcket på rumpan och borstade igenom henne. Det gäller att tänka på att hon måste ha varmt över ryggen och rumpan nu när det är så kallt ute- hela tiden.

Frågade om M och Zamona ville göra oss sällskap ut och det ville de. Det snöade ute fast det var mer än -10 grader ute. Skrittade iväg och efter någon km jobbade jag Smulan lite i form. Vi red på en grusväg genom skogen och ut mellan två fält. Där ute blåste det, så det blev SKITkallt helt enkelt. Som tur var hade jag min varma dunjacka på, så det kändes knappt. Dock blev benen, trots ridbyxor och thermobyxor rätt frusna. Travade över ett av fälten för att gena tillbaka till skogen, men eftersom Zamona travar lite fortare än vad vi brukar göra, ville Smulan hellre galoppera. Märkligt..

Märkligare ändå var att galoppen blev väldigt kort, väldigt rund och huvudet åkte ner och rumpan upp. Skumt..

Det gick också mest i öppna, så jag antar att Smulan var lite taggad   

Nå, till slut blev det trav iaf, även om det var med nöd och näppe. Tror jag behöver rida ut på åkern och galoppera lite grann i morgon, annars kommer det nog bara bli värre framöver..


 

När vi kom in i stallet, kände jag att jag allt blivit kall trots allt. Det tog en stund att få upp lite temperaturen igen. Smulan såg väldigt nöjd ut och fick ett äpple att mumsa på. Sedan åkte tjocktäcket på och så fick de lunch i hagen. Själv åkte jag hem och tog en lång varm dusch..


Av Kristin - 2 december 2012 17:43

Det finns många sätt att fira in 1:a advent. Det var riktigt kallt, -13 grader var det när jag åkte till stallet strax efter lunch idag. Solen lyste och snön gnistrade. Så vad gjorde ni? Själv firade jag genom att galoppera lite i snön. Härligt!

Av Kristin - 1 december 2012 13:46

När jag kom till stallet stod Smulan och Hellmer inne. Stallägaren M skulle rida och hade sparat Smulan inne som sällskap, eftersom Hellmer inte kan stå kvar inne ensam på morgonen.

Passade på att hänga med dem ut. Det hade snöat hela morgonen, men när jag kom till stallet vid 10 tiden så slutade det och solen tittade fram. Härligt!

Smulan var väldigt pigg, men precis som igår så var hon mjuk och höll sig på mattan. Vi galopperade lite och i första fattningen låg vi lite bakom Hellmer och då kände jag att hon krullade ihop sig lite och höjde ryggen. Det var allt, men det gjorde mig full i skratt. Det är inte bara jag som påverkas av det fina vädret!

Vi var bara ute i ca 20 minuter, men mest för att vi travade och tog flera galopper. På hemvägen var jag tvungen att skicka i galoppväxeln en gång extra, bara för att få se Hellmers och M´s reaktion. Obetalbart.. Det blev galopp irekt och M hade fullt upp att få stopp på honom. Jag skrattade så jag nästan ramlade av.

Nu ska jag snart göra mig i ordning för att åka mot Stockholm och globen. Det ska bli sjukt kul att få se showen och alla fina hästar..


Ovido - Quiz & Flashcards