Direktlänk till inlägg 2 april 2013

Nära ögat

Av Kristin - 2 april 2013 19:37

Vårväder! Idag var det så skönt när solen sken. Det börjar bli varmt ute och jag gillar verkligen att se hur snön formligen smälter bort lite mer för varje dag.

Gav hästarna lunch när jag kom till stallet och tog av Smulan och Helmer deras täcken. Lattjos hage är lite mer blåsig, så han fick ha sitt kvar på.

Mockade och gjorde klart stallet. Jag gillar verkligen att ha ordning och reda i stallet och det riktigt kliar i kroppen när det blir stökigt. Nu är det iaf rent och fint i stallet, mycket tack vare min toppenmamma som också gillar ordning och reda.

Lattjo fick en 25 minuters rask skritt promenad idag. När han kliver på ordentligt har han verkligen en fin skritt. Riktigt fin faktiskt! Han liksom går igenom kroppen och har ett rejält övertramp. Den borde kunna ge fina poäng i dressyren tycker jag. Lattjo kändes fin och pigg och njöt precis som jag av det fina vädret. I morgon tänkte jag vi skulle ta en genomkörare, så det passade bra med en promenad idag.

Smulan fick jobba ordentligt idag. Vi tränar vidare på att förböja och länga hennes korta muskler, vilket är vår läxa från Gunnel. Grusvägen jag red på var bitvis väldigt fin så jag passade på att rida mycket trav. Mitt i alla förböjningar i trav gjorde Smulan en tvärnit, ett stort hopp bakåt och sedan backade hon några meter till. Det var verkligen på håret att jag satt kvar! Anledningen till tvärniten? Snön hade smält på gruset, så det var blöta fläckar på vägen som solen lyste på. 

Smulan var helspänd och hjärtat bankade och hon fick stå ett tag och titta på fläckarna innan jag sakta lät henne gå på dem och då insåg hon att de inte var farliga. *suck* Bara en gång förut har jag varit så nära att ramla av Smulan.. Det går ju inte att förutse vad hon ska bli uppriktigt rädd för utan det gäller bara att nypa sig fast i sadeln och hoppas på det bästa..

Återigen så måste jag säga hur mycket jag gillar och uppskattar Gunnel. Hon har verkligen totalt förstått Smulan, både som individ och ras. Tänkte på det idag när jag var ute och red faktiskt. Vi har haft tur som hittat en bra tränare som förstår oss, på så pass nära håll. Med Gunnel på vår sida så tror jag faktiskt att det här kommer att gå. Smulan är en väldigt speciell häst. På gott och ont. Som jag sagt och tänkt hela tiden. Hon har lärt mig att jag måste ändra på mig och jag har lärt mig mycket nytt som jag nu önskar att jag lärt mig för många år sedan. Vilken skillnad det kunde ha gjort!

Dock tror jag att det kommer att ta ett bra tag till innan vi kommer ut på en tävlingsbana. I början tänkte jag att vi skulle kunna komma ut i höst, men nu tror jag mer på att det kanske blir i vår nästa år. Typ tidigast.. Vi har mycket att jobba med innan vi är redo för tävling.

Oavsett så ger hon mig väldigt mycket som ryttare och hästmänniska, så det får vackert ta den tid det tar helt enkelt. Vi har iaf kommit igång med träningen.

Red Smulan i 40 minuter och på hemvägen försökte jag förböja lite i galoppen också. I höger galopp gick det riktigt bra medan vänster galoppen var svårare. Hoppade av och gick med henne sista km hem. Hon är så duktig! I morgon får Smulan sig en promenad så hon är fräsch inför torsdag.

Stallägaren M kom hem idag vid 16 tiden, sliten och trött, så jag hjälpte honom att mocka och fixa hö innan alla hästar fick komma in och äta sin eftermiddagsmat.

Sen lunch idag igen för mig, men då smakar den ju också extra gott..

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards