Alla inlägg den 4 juli 2010

Av Kristin - 4 juli 2010 19:44

Nu har det gått en hel vecka sedan jag blogga sist.

Vi har varit lite lediga så det varit så satans varmt att det knappt gått att rida alls. Vi har filat lite i paddocken och longerat men ingen jättegrej då det helt enkelt varit för varmt!

Saltar Newadas mat med ca 2 msk krafft salt varje dag för att hjälpa till nu när hon svettas så mycket. Hon dricker lite bättre nu också, vilket är bra. Har satt in en 20 liters hink på golvet i boxen under vattenkoppen så att hon förhoppningsvis ska dricka lite mer.

Har nu gått över till Krafft´s blå müsli och hoppas att det ska funka. Det ser faktiskt riktigt trevligt ut så jag tror att det blir bra =0)

Idag hade jag bestämt mig för att hoppa. Oavsett hur hett det var så skulle det bli så.

Igår åkte jag till Glada Hästen och shoppade lite. Det blev ett baby pelham med gummistång. Jag gillar verkligen det här bettet då stången är smalare än det jag lånat av A. I begagnat-hörnan hittade jag ett kimbelwickbett, också en stång. Baby pelhamet kostade 300 kr och kimbelwickbettet 200 kr. Sedan blev det en kilpadd till sadeln och deltan till pelhamet. Sambon skulle varit stolt om han sett hur sparsam jag var för en gång skull när jag shoppar hästsaker *s*

Satte på babypelhamet idag när jag skulle hoppa. Kilen under sadeln och den nytvättade förbygeln. Vad fin hon blev!

Redan hett som attan klockan 10.30, så mamma tog med sig en vattenflaska bort till hoppbanan. Vill ju inte tuppa av eller något.. =0)

Förra gången jag hoppade så kortade jag bara två hål från när jag rider dressyr. Betyder det att jag har korta dressyrläder eller att jag har långa hoppläder?? Hmm.. Idag kortade jag tre hål (!!!) så det betyder kanske att jag börjar bli bekväm med hoppsadeln =0)

Red fram och njöt av hur bra Newada gick på pelhamet. Galoppen kändes super och hon bar sig såå bra!

Skrittade och lät henne pusta någon minut innan jag kortade tyglarna och red mot ett ca 50cm hinder i trav.

Newada sög tag i hindret och fattade galopp 10 meter innan. Hon tycker verkligen det är såå kul! Efter hindret slängde hon upp huvudet och sköt iväg. Det kändes som om hon funderade på att bocka men jag är glad att hon lät bli.

Hoppade en reklamskärm med bom över och även om hon tittade noga, noga på den så hoppade hon utan problem.

När jag började galoppera på hindren så blev det mycket bättre. Tror att Newada är lite orolig för att jag ska rycka henne i munnen eller dunsa henne i ryggen men oavsett hur rostig jag är så är jag rädd om henne och försöker göra allt så det blir så bra som möjligt.

Bestämde mig för att hoppa kombinationen som avslutning. Det var himla varmt ute och Nedada började svettas som attan.

Sänkte hindrena först, för så vitt jag vet så har hon aldrig hoppat kombination förr. De var nu ca 60 cm och med stora färgglada smiles- och reklamskärmar under. Styrde upp mot hindren och det kändes toppen. Newada rev andra hindret, det blev lite kort ut för hene. La henne lite närmare och i mer samlad galopp och hoppade en gång till. Nu klarade Newada hindren och sista hindret hoppade hon med benen ordentligt under sig och sänkt huvud som för att dubbelchecka att allt var som det skulle.

Klappade min nu väldigt svettiga häst och hoppade av. Spände upp sadelgjorden och tog av kedjan på pelhamet och gick upp med henne till stallet. Tog av allt och ledde in Newada i spolspiltan. Såg med flit till att vattnet var väldigt svalt och spolade av henne noga. Önskade att jag också kunde duscha för svetten rann ner i min halsgrop och hela jag var dyngblöt. Newada buffade mjukt på mig några gånger när jag skrapade av vattnet och hon såg väldigt belåten ut.

Sprayade henne med flugmedel och satte på henne flughuvan, sedan fick hon gå ut och beta i hagen.

Plockade undan och slängde schabraket i tvättmaskinen. Längtade hem till duschen så resten gick fort.

Nu var det nästan 30 grader varmt och nu undrar man ju hur mycket varmare det kommer att bli.

I morgon tror jag det bara blir en promenad ut i skogen. Hoppas det inte är så sjukt varmt i morgon. Just nu skulle det vara toppen med lite regn. Hoppas jag inte kommer att ångra att jag just skrev det..

Ovido - Quiz & Flashcards