Direktlänk till inlägg 9 januari 2014

Pau D´Arco

Av Kristin - 9 januari 2014 11:42

Igår kväll när jag kom hem från jobbet så hade Pau D´Arco teet kommit. Bryggde genast te att ta med till stallet idag. 3msk i 1liter vatten och så har det fått dragit till idag. Han ska ha bark och allt i maten, vi får väl se vad han tycker om det..

Själv bryggde jag mig en omgång som jag tänkte dricka idag. Samma procedur, fast mitt te fick dra i en timme bara ungefär. Barken skrapade jag över till det Ernst ska få idag- det skadar ju knappast och det är synd att slänga något som anses vara så nyttigt..

Så här står det om teet;

"Lapacho (Pau D´Arco) är den inre barken från ett träd i Sydamerika. I en studie där patienter gavs extrakt av Lapacho visade sig behandlingen mycket effektiv främst mot parasiter och svampinfektioner. Barken är bakteriedödande. Används även vid feber, förkylning, influensa, luftvägsproblem, hudproblem, mag-& tarmproblem och reumatism"


Själv är jag sjukt trött efter att ha sovit mindre än 5 timmar och jobbat nu på morgonen. Kommer vara svårt att säga vad och om jag reagerar något på teet eller om jag bara är trött idag..

Jag ska åter igen palta med wc duck och kopparsulfatsalva idag på Ernst hovar. Det verkar som om kylan kommer in över mina delar av landet under morgondagen, så nu håller jag tummar och tår för att det blir kallt och att kylan håller i sig iaf några veckor.

Det är mycket som händer i helgen- åka till Sven med en häst och titta på hus är bara två saker som händer på lördag liksom.. Kanske läge att försöka sova ordentligt i kväll?

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards