Direktlänk till inlägg 25 juli 2010

regn regn regn

Av Kristin - 25 juli 2010 22:45

Här har det öst ner hela dagen. Tycker synd om Newada som varit ute en stor del av dagen. Skickade sambon med stränga order till stalelt efter lunch. Själv jobbade jag från kl 08 och ända till kl 08.30 i morgon. Jag känner mig lite maktlös när jag inte kan påverka något ända från jobbet..

Fick rapport om att Newada hade sitt superbra Shire täcke med halvhals, så hon hade det gott och varmt i rusket trots allt. Sambon ringde upp mig senare på eftermiddagen och skulle berätta hur nöjd han var över att Newada stod med täcke på ute i hagen och alltså inte frös och behövde komma in. Efter samtalet tänkte han om (jag var inte glad..) och åkte tillbaka ut till stallet, men då hade redan någon tragit in hästarna.

Jag är inte ett fan av ute-dygnet-runt skolan. Det kan gälla unghästar och hästar och ponnyer som inte rids ofta och hårt. Annars ska vi inte glömma hur bortskämda hästar nu för tiden är. Dvs vi avlar fram känsliga hästar som inte längre är vildhästar och då kan vi inte heller förvänta oss att de ska tåla "vad som helst". Så tycker jag. Vad tycker du?

Så klart behöver alla hästar vara ute varje dag och alla hästar behöver kunna äta gräs och vara HÄSTAR, men inte ute dygnet runt, året om oavsett väder.. Hästar som rids ordentligt måste också skötas därefter.

Har sedan tidigare dåliga erfarenheter av "hästfolk" som rider sina hästar svettiga och sedan slänger ut dem på en lösdrift i nästan nollgradigt väder. Utan täcke. Skyddet var dessutom under all kritik.

Det är en sak om en häst med tjock päls blir blöt utifrån av regn och snö- och en helt annan sak om hästen blir svettig innifrån av svett. Den hästen blir lätt sjuk och mår inte bra i vare sig kropp eller muskler.


En sak som är bra när det regnat, förutsatt att det slutar i morgon då så klart, är att alla grusvägar blir mjuka =0) Om det är hyfsat väder i morgon kommer jag nog passa på att rida ut och galoppera lite. Hålelr tummarna för uppehåll i morgon!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards