Alla inlägg den 25 februari 2013

Av Kristin - 25 februari 2013 18:51

Vilket underbart och skönt väder det har varit igår och idag   

Igår skrittade jag Smulan i ca 30 minuter och jobbade henne halva tiden ungefär. Försöker få henne mer stadig i formen och det blir allt bättre. Hon var rätt tittig (pigg) men det gick att få henne att lyssna på mig. Lattjo joggade jag i 20 minuter och han var jättepigg och kändes fin. Han hade svårt att slappna av och skritta efter att jag galoppjobbat honom, men med lite övertalning gick han ner till skritt.

Igår sprack det upp runt lunch och solen sken, men idag nästan gassade solen direkt på morgonen, och fåglarna kvittrade som galningar. Dottern är hemma med feber och jag känner mig väldigt yr idag. Smart som jag är så tänkte jag att det var bäst att rida idag, i det vackra vädret, trots att jag knappt kunde rida pga yrseln. I morgon kan jag ju lika gärna vara sängliggande med hög feber, så varför chansa och låta hästarna idag också? I bästa fall är det likadant eller bättre i morgon, men man vet aldrig..

Tog Lattjo på en skön tur i skogen med galopp och några granar som rasat att hoppa över. Försökte trava honom i ett högre tempo så han verkligen kom igång bak och sedan kändes han riktigt fin när jag jobbade honom i skritt. Lattjo är en urstark häst och jag tror att han verkligen skulle kunna gå fint i lättare fälttävlansklasser. Dels går han som tåget i skogen. Han tittar inte på något och är otroligt hoppvillig. Sedan har han en rejäl rumpa med massor av kraft i den. Jag har sagt det till hans ägarinna M och jag hoppas att hon funderar på att ev starta honom i år. Han har ju hoppat terränghinder tidigare och tycker det är urskoj.

Inget skritt täcke på någon av hästarna idag, utan solen fick tillfälle att komma åt så mycket som möjligt på dem. Smulan fick gå utan hals på täcket idag och båda hästarna stod i solen och njöt i hagen.

Jag hade tänkt att skrittjobba Smulan idag igen, men hon kändes så fin att jag jobbade henne lite i traven och passade på att galoppera lite också. Är jag pigg i morgon och vädret som idag, så blir det nog uteritt på båda hästarna i morgon.

Det är så roligt att se hur hästarna letar upp solen i hagen och står och njuter med halvslutna ögon. Det är inte bara vi människor som saknat solen!

 

Ovido - Quiz & Flashcards