Alla inlägg den 27 februari 2013

Av Kristin - 27 februari 2013 21:36

Idag har det varit ett fantastiskt värväder!   

Säkert sisåsär 10-12 plusgrader och fågelkvitter. Kan det verkligen vara så att våren är på väg?? Jag känner mig dock lite kluven om jag ska vara ärlig. Den skönaste tiden för mig, är den värsta tiden för Smulan som har knott eksem att tacklas med. Jag hoppas verkligen att jag har koll på allt som kan förebygga och hjälpa henne!

Jag började med att rida hästarna och sparade mockningen till sist. Smulan fick en längre tur idag. Vi red genom skogen och hoppade ett skutt. Den maxade oxern på 120 cm har krympit till 100 cm och nu ålade hon sig oseriöst över i trav. Vilken skillnad! (och sååå mycket lättare att sitta kvar!)

Dock höll jag på att åka av där ute i skogen när snöslask från något träd ramlade ner på hennes rumpa. 0-100 på 0,003 sekunder..   

Hade just varit snyggt.. Som tur var tappade jag bara en stigbygel och hamnade lite längre bak i sadeln. Efter att ha (smidigt som en gasell) kravlat mig tillbaka till rätt ställe i sadeln så fortsatte vi stigen fram och inga fler slaskbomber ladade på någon av oss.

Lattjo fick sig en mindre genomkörare idag då jag jobbade honom i form i skritt och trav och sedan begärde jag att han skulle fatta galopp från skritt och bära sig där också utan att lägga vikten framåt och bara gasa iväg. Tror inte han var så där himla jätteförtjust i det hela, men när han gav med sig så kändes det riktigt trevligt. Han fick massor av beröm och han såg riktigt nöjd ut efteråt.

Det är riktigt skönt att kunna rida med bara en tunn jacka på sig och låta hästarna gå utan skritt täcke på.

Plockade av Smulan halstäcket och båda hästarna stod i solen och njöt när jag åkte från stallet.

Hoppas hoppas hoppas!! det är så fint väder i morgon också!

 

Av Kristin - 27 februari 2013 09:22

Min yrsel höll i sig igår och det blev kämpigt att mocka och sköta hästarna. Å andra sidan så kvittrade fåglarna och hästarna var glada, så det gjorde inte så mycket.

Red ut med Smulan och joggade lite. Hon har tappat en del av sitt flås, så vi får jobba på det nu lite. Hon kändes fin och det var väl tur eftersom jag inte hade några extra krafter att ta till.

Lattjo fick sig en skritt tur och vi jobbade lite på öppna, sluta och skänkelvikning. Lattjo spelar "dum" när jag vill att han ska göra något som är jobbigt. Dvs helt plötsligt så förstår han inte sidförande skänkel, men knackar man med spöet på sidan, så VIPS! så rinner han iväg i en perfekt skola. Märkligt det där..   

Han är ju under igångsättande, men jag är av åsikten att trots det och trots kissing spines så kan han. Det jag kräver är att han gör det jag ber om. Det är några meter i taget- i skritt. Det bästa är att han kommer i en fantastiskt fin form, lite högre och väldigt bärig med ett lätt stöd i min hand.

Säkert jättejobbigt för honom, men väldigt väldigt nyttigt!

Trots allt mådde jag bättre efter att ha varit i stallet, all frisk luft gjorde nog susen. Mycket bättre än att sitta hemma och känna efter!    

 

Ovido - Quiz & Flashcards