Alla inlägg den 6 december 2009

Av Kristin - 6 december 2009 23:28

Newada gav mig sin önskelista igår


Ett Back on Track skritttäcke

Nackmagnet

En ny sadelpadd

Benlindor

Hovolja


och så mumlade hon något om att det borde finnas tillgång till mer morötter och äpplen.. =0)

Av Kristin - 6 december 2009 23:14

Idag var det tidigt som gällde. Var ute i stallet redan vid 8 tiden. Sambon skulle skjutsas till jobbet till kl 10 och då skulle jag ha ridit och gjort klart stallet innan. Som tur var så hade det blivit varmare under natten så idag gick det att rida i paddocken!

För ovanlighetens skull så red jag innan jag gjorde klart allt annat. Skrittade fram och kortade sedan tyglarna. Höll gramantygeln längst uppe i handen och vanliga längs ner så jag kunde använda vanliga tygeln mest. Ville ha gramanen oaktiv men nära till hands.

Hon var lite lång och låg i handen så jag förflyttade sidvärtes och rörde handen lätt hela tiden så det inte skulle vara så bekvämt att hänga på bettet. Det hjälpte lite grann men inte helt. Gjorde då några galoppfattningar från skritt och DET gjorde susen! Sedan gick jag sitta och göra en miljon halvhalter medans Newada taktade runt för DET ÄR JU SÅÅ ROLIGT!! Men nu var hon lätt fram och hängde inte alls på bettet. När jag red i ridhuset kunde jag styra huvudet mot väggen när hon inte ville lyssna på halvhalter och vanliga halter. Det saknade jag nu när det bara var vanligt trästaket runt paddocken..

Fick till några bra avsaktningar dock. Hon har blivit mycket finare och mjukare i sidorna och det går nu att ha henne korrekt ställd på volt och rakspår. Vänster sida är mycket lättare att ställa igenom än höger, men höger galopp är bättre än vänster..

Var i allafall riktigt nöjd efteråt och avslutade med mycket beröm. Ställde upp henne i gången och mockade. Newada stod för en gångs skull stilla och tittade på mig medans jag jobbade. Hon fick lite hö och morötter och nytt spån i boxen. Öppnade fönstret och lät det stå öppet så hon kan titta ut.

Hann packa hö och fixa kraftfodret innan sambon kom och det var dags att åka till jobbet med honom. Själv började jag jobba kl 12 så det var skönt att vara klar så tidigt.

I morgon ska jag hämta Newadas pass. Det var på tiden jag fick det gjort =0)

Ovido - Quiz & Flashcards