Alla inlägg den 5 december 2013

Av Kristin - 5 december 2013 21:37

Sedan Pascal var ut och red Ernst och gav mig lite tips så har jag jobbat mycket på takt och tempo och tänkt mindre på formen.

Jag har längt mina stigläder ett hål (till) och med det högre tempot så har jag svårt att sitta i bra balans. Det har i sin tur gjort att jag spänt mig lite ibland och då spänner Ernst sig också. Det kommer som ett brev på posten, vilket betyder att jag måste tänka på hur jag sitter och vad jag håller på med hela tiden.

Jag har problem med mina vrister som gärna bara viker sig, vilket gör att jag känner mig lite ostadig i sadeln. De blir liksom sladdriga och jag har svårt att känna riktigt stöd i stigbyglarna om ni förstår vad jag menar.

Jag behöver mycket stöd över vristerna hela tiden för om vristerna får knixa till så blir senorna längre och jag knixar oftare och oftare.

 

Vet inte vad som hänt men mina ridstövlar ger inte längre det stöd jag behöver. Eftersom jag längt mina stigläder ett hål till så har jag inte längre lika mycket stöd i stigbyglarna och då sladdrar visst vristerna. Typ..

Skulle behöva ha något form av stöd alternativt hitta styvare stövlar att rida i.

Nå..jag tycker Ernst jobbar på och rör sig bättre nu. Igår fick jag till en riktigt fin travökning på en långsida, det hade varit roligt att fått se den från marken.

Jag använder mig mycket av fyrkantsspåret och väldigt lite av diagonalen eftersom Ernst ÄÄÄLSKAR diagonalen och gärna försöker vända upp efter hörnpasseringarna den lilla busen..

I höger varv vill han gärna köra in bogen, så där gör jag små volter i hörnen. Han får inte fuska och komma undan med det. När jag red i lägre tempo hade jag inga svårigheter med hörnen men nu när vi ökat hastigheten så försöker han.

Summa summarum är att han spänner sig för att/när jag gör det. Jag måste våga slappna av även när han känns som om han ska explodera. Jag behöver hitta bättre balans i sadeln och inte bromsa upp så mycket utan rulla på i ett jämt tempo.

Nu jobbar jag 08-22.30 fredag, lördag och söndag så Ernst får vila tills efter helgen. Han har förtjänat lite vila, värst är det för mig som får hästabstinens efter att ha varit på jobbet i ETT dygn.. Suck!

 




Av Kristin - 5 december 2013 13:05

Hur firade ni första advent? Förutom att baka pepparkakor hemma med dottern så löshoppade vi några hästar i stallet. Jag hade bränt en julskiva som vi spelade och så bjöd jag på pepparkakor och julmust under tiden.

Vi filmade alla och jag klippte ihop en skiva till var och en som var med. Alltid roligt att ha ju.

Så här blev Ernst skiva. Han hoppade inte så högt, sista oxern låg bakbommen på hela 80 cm..

Det sägs ju att en frieser gärna hoppar, men inte så högt och inte längdhinder. Så vi höll oxern rätt smal med det i åtanke. Dock tror jag att vi höjer lite nästa gång.

Alla hästarna var klara och stod och mumsade sin kvällsmat strax efter kl 20, så med allas hjälp gick det fort både att plocka fram, köra igenom hästarna och plocka undan.


Ovido - Quiz & Flashcards