Alla inlägg den 11 december 2013

Av Kristin - 11 december 2013 22:44

Idag var en longeringsdag. Jag skrittade fram Ernst för hand i 10 minuter med spotify i telefonen. Det går lite lättare till musik och det är ett bra sätt att hålla tempot uppe. Sedan fick han jobba inspänd i 20-25 minuter och sedan skrittade vi av i ytterligare 10 minuter (med spotify).

Ernst ser så läcker ut att det är ett rent nöje att få stå i mitten och titta på honom medan han springer runt mig.

Han fick jobba i olika tempon i trav och galopp. Han har börjat förstå att en visst ljud betyder att han ska gå i ett långsammare och långsammare tempo tills jag tystnar eller alternativt manar honom framåt igen.

På slutet fick han gå på liten volt i galopp några varv i varje galopp. Det var jobbigt!

Jag hade honom ca 5 cm mer inspänd på iinersidan än ytter. Han vill gärna skjuta in bogen lite och vinkla huvudet utåt, men det kunde han inte göra idag eftersom jag spände in honom på det viset. Med det sagt så spänner jag in honom ytterst lite eftersom han gärna krullar ihop sig. Dessutom så får jag sätta inspänningstygeln högt upp på gjorden, ca 20 cm ner på sidorna, för att göra det än mer svårt för honom.

I morgon tänkte jag rida igen och då jobba i ett mer samlat tempo än jag ridit i på sistone och träna övergångar i tempo och gångarter. Vill få honom lite mer kvick men utan att spänna sig.

    

Av Kristin - 11 december 2013 10:07

Snälla tomten, jag skulle hemskt gärna vilja ha det här tränset i julklapp!

 

Det är en tjej på Facebook som gör sådana här vackra träns för hand! Tränset kostar ca 1670 kr om man kollar hur pundet står till svenska kronan. Klart värt varendaste krona!!

 

Se så vackert pannbandet är!! Jag som ääälskar bling tycker att det här pannbandet är bland det vackraste jag har sett. Jag tror Ernst kommer att vara väldigt fin i detta träns, så SNÄÄÄLLA tomten!!??

Ovido - Quiz & Flashcards