Direktlänk till inlägg 5 december 2013

Sladdriga vrister och summa summarum

Av Kristin - 5 december 2013 21:37

Sedan Pascal var ut och red Ernst och gav mig lite tips så har jag jobbat mycket på takt och tempo och tänkt mindre på formen.

Jag har längt mina stigläder ett hål (till) och med det högre tempot så har jag svårt att sitta i bra balans. Det har i sin tur gjort att jag spänt mig lite ibland och då spänner Ernst sig också. Det kommer som ett brev på posten, vilket betyder att jag måste tänka på hur jag sitter och vad jag håller på med hela tiden.

Jag har problem med mina vrister som gärna bara viker sig, vilket gör att jag känner mig lite ostadig i sadeln. De blir liksom sladdriga och jag har svårt att känna riktigt stöd i stigbyglarna om ni förstår vad jag menar.

Jag behöver mycket stöd över vristerna hela tiden för om vristerna får knixa till så blir senorna längre och jag knixar oftare och oftare.

 

Vet inte vad som hänt men mina ridstövlar ger inte längre det stöd jag behöver. Eftersom jag längt mina stigläder ett hål till så har jag inte längre lika mycket stöd i stigbyglarna och då sladdrar visst vristerna. Typ..

Skulle behöva ha något form av stöd alternativt hitta styvare stövlar att rida i.

Nå..jag tycker Ernst jobbar på och rör sig bättre nu. Igår fick jag till en riktigt fin travökning på en långsida, det hade varit roligt att fått se den från marken.

Jag använder mig mycket av fyrkantsspåret och väldigt lite av diagonalen eftersom Ernst ÄÄÄLSKAR diagonalen och gärna försöker vända upp efter hörnpasseringarna den lilla busen..

I höger varv vill han gärna köra in bogen, så där gör jag små volter i hörnen. Han får inte fuska och komma undan med det. När jag red i lägre tempo hade jag inga svårigheter med hörnen men nu när vi ökat hastigheten så försöker han.

Summa summarum är att han spänner sig för att/när jag gör det. Jag måste våga slappna av även när han känns som om han ska explodera. Jag behöver hitta bättre balans i sadeln och inte bromsa upp så mycket utan rulla på i ett jämt tempo.

Nu jobbar jag 08-22.30 fredag, lördag och söndag så Ernst får vila tills efter helgen. Han har förtjänat lite vila, värst är det för mig som får hästabstinens efter att ha varit på jobbet i ETT dygn.. Suck!

 




 
 
a-c

a-c

10 december 2013 22:41

jag känner igen det där med knixig vrist,efter typ 100 vrickningar så har jag samma skit,men jag fick tipset att träna upp vristerna genom att stå i en trapp och sänka hälen upp och ner,och det blir bra!....pluss byt till stigbyglar med riktigt bred fotplattta !!

http://jrl

Kristin

11 december 2013 10:07

Hejsan =)
Tack för tipset! Jag trampar snett var och varannan dag och knixar till vristerna- vilket ju knappast hjälper.. Får testa din övning =) Jag har jättebra stigbyglar, Sprenger Bow Balance. De är jättestadiga och bra för mina usla knän dessutom.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards