Direktlänk till inlägg 11 december 2013

Longering

Av Kristin - 11 december 2013 22:44

Idag var en longeringsdag. Jag skrittade fram Ernst för hand i 10 minuter med spotify i telefonen. Det går lite lättare till musik och det är ett bra sätt att hålla tempot uppe. Sedan fick han jobba inspänd i 20-25 minuter och sedan skrittade vi av i ytterligare 10 minuter (med spotify).

Ernst ser så läcker ut att det är ett rent nöje att få stå i mitten och titta på honom medan han springer runt mig.

Han fick jobba i olika tempon i trav och galopp. Han har börjat förstå att en visst ljud betyder att han ska gå i ett långsammare och långsammare tempo tills jag tystnar eller alternativt manar honom framåt igen.

På slutet fick han gå på liten volt i galopp några varv i varje galopp. Det var jobbigt!

Jag hade honom ca 5 cm mer inspänd på iinersidan än ytter. Han vill gärna skjuta in bogen lite och vinkla huvudet utåt, men det kunde han inte göra idag eftersom jag spände in honom på det viset. Med det sagt så spänner jag in honom ytterst lite eftersom han gärna krullar ihop sig. Dessutom så får jag sätta inspänningstygeln högt upp på gjorden, ca 20 cm ner på sidorna, för att göra det än mer svårt för honom.

I morgon tänkte jag rida igen och då jobba i ett mer samlat tempo än jag ridit i på sistone och träna övergångar i tempo och gångarter. Vill få honom lite mer kvick men utan att spänna sig.

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards