Direktlänk till inlägg 22 december 2013

Mål för 2014

Av Kristin - 22 december 2013 12:06

Har funderat den sista tiden på vad jag vill med ridningen och Ernst under 2014. Jag vet hur nyttigt det är att ha mål- ja, egentligen så tycker jag om att ha mål med det mesta i livet. Det gör att man ser framsteg tydligare och uppskattar dem än om man bara "lullar på".

Det kan ju egentligen vara precis vad som helst man har som mål med sin ridning. Man behöver inte vilja träna och tävla för att ha mål. Det kan vara att man ska orka den där långa svängen i ett visst tempo utan att någon av häst eller ryttare kroknar.

Kanske är det att våga rida just den där vägen trots att det finns kor där och någon av er är livrädda för just kor. Eller våga klättra den där backen som du hittills alltid undvikit.

När jag tävlade ponny och vi skulle ta laget upp till Div 1, så fick vi alla gå en kurs i mental träning. Den var anpassad för just oss ryttare, vi talade mycket om mål med tävling.

Det jag fortfarande minns och bär med mig är vikten av kortsiktiga och långsiktiga mål. Det kortsiktiga målet kan ju vara att nå en viss nivå av kondition och det långsiktiga kan vara att tävla en viss klass.

Jag har alltid använt mig av detta oavsett om jag haft en ung eller äldre häst, om jag har kunnat tävla eller inte. Mål för mg har inneburit att jag lagt upp min ridning och ställt in mig mentalt på en viss nivå, och det har hjälp mig mycket.

En viss häst kanske inte alls har varit tävlingsklar utan då har målen varit lägre och enklare. Det är ju viktigt att de kortsiktiga målen är möjliga att uppnå, för tanken är ju inte att misslyckas. Målen ska användas som "milstolpar" och är till för att ta er båda framåt. När man uppnått ett kortsiktigt mål så är ju tanken att man ska sätta upp nya varje gång.

De långsiktiga målen ska inte heller vara en ren fantasi- du måste ju tro på att du/ni kan ta er dit en dag.

Jag har funderat på hur 2014 ska se ut för mig och Ernst. Än så länge är det inte kristallklart upplagt, men tankar som snurrar runt är att vi ska träna mer och för fler tränare, komma till start i år och göra godkända resultat i alla LB program. Det är inte på något sätt omöjliga mål, men inte heller så särskilt höga mål. Eftersom jag inte haft Ernst mer än några månader, så är det svårt att veta exakt hur höga förväntningar jag kan ha. Dessutom så är han ju aldrig startad och ganska så (väldigt) känslig, så han kommer förmodligen bli en handfull på en tävlingsplats.

Att ha mål ger mig hopp. Jag blir förväntansfull och sugen på att starta igång 2014 och ta tag i allt. Det är ju en bra morot att ha och tänka på när man klaffsar runt i lera och is, eller de dagar inget går som man vill.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards