Direktlänk till inlägg 25 december 2013

Igång!

Av Kristin - 25 december 2013 21:54

Dagen före jul, i måndags, så var jag iväg och tränade med Ernst.

Det var så kul att få komma igång och börja träna för Gunnel igen! Jag har jobbar på kondis och på att sätta tillbaka lite av de muskler Ernst tappade i samband med allt strul som varit med bakhoven och sadeln. Själv tycker jag att han har långt kvar, muskelmässigt, men enligt Gunnel så ser han riktigt fin ut. Hmm..

Det vi båda märkte är att Ernst tappat en del av sin lösgjordhet. Jag måste jobba mer på att få honom mjuk i sidorna igen. Sedan så påpekade Gunnel att Ernst bllir 5 år i årsskiftet och att jag måste börja jobba på några saker. Han får inte spänna ihop sig när jag ber honom att flytta sig sidledes- och komma undan med det. Vi jobbade mycket på skänkelvikningar (typ) i skritt och trav. JÄTTEjobbigt enligt stackars Ernst..

Sedan ville Gunnel att vi skulle jobba på öppnor i galopperna, vilket var både svårt och jobbigt- för oss båda två. Jag behöver jobba mycket på hur jag sitter och hur jag använder hjälperna! Såå bra övning!

Efteråt var Ernst duktigt trött och Gunnel tyckte att jag skulle börja rida honom hårdare och längre och inte nöja mig efter 15-20 minuter.

Jag har ju, sedan ca 6 veckor iaf, börjat skritta fram i 10 minuter och avsluta med att skritta av för hand 10 minuter. där emellan rider jag ca 15-20 minuter, men Gunnel tycker jag ska öka till minst 30 minuter ridning. Hmm.. Vi får helt enkelt hitta en kompromiss där jag rider så ett par ggr i veckan. Jag vill ju inte heller rida FÖR hårt.

Igår släppte jag honom 20 minuter i ridhuset. Han rullade sig och strosade omkring lite soft. Idag har vi joggat i alla gångarter lite lagom och jobbat lite på skänkelvikningarna. Han kändes väldigt fin och mjuk.

I morgon får Ernst stå eftersom jag jobbar dygn, men på fredag så får vi ta ett sådant där Gunnelpass så Vi bättrar på kondisen lite till.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards