Direktlänk till inlägg 9 december 2009

Kraftfoder

Av Kristin - 9 december 2009 22:31

Har funderat på att byta kraftfoder till Newada. Jag gillar Fibergi, men nu funderar jag på vad det mer finns för bra foder där ute. Kanske finns det något som passar henne bättre?

Har tittat och klurat på;

 

Har testat flera av deras sorter tidigare och jag gillar dem verkligen!

De här är vad jag funderar på att testa..


Build Up & Build Up Cubes

Långsamma energikällor som lättsmälta fibrer och oljor kombinerade med microniserat spannmål, komplett med vitaminer och mineraler, ger konditionsökning samtidigt som risken för att hästen blir alltför pigg minimeras. Högkvalitativt protein ser till, då hästen tränas korrekt, att muskler och rygg utvecklas. Innehåller Yea-sacc.
20 kg 275 kr (pellets 233 kr)



Ultmate Balancer

Det ultimata tillskottet för alla hästar och ponnier.

Nya rön inom forskningen i hästens näringsbehov och de allt mer ökande kraven och påfrestningarna på dagens moderna hästar och ponnier har lett fram till utvecklingen av Ultimate Balancer.

Ultimate Balancer har designats så att det kan användas både som helfoder och som tillskott till en redan existerande diet. Detta ger en flexibilitet som gör att produkten kan justeras mängdmässigt så att den kan passa alla hästars individuella behov.

Leder & Rörelse

MSM och MobilityR -örterna ger näringsmässig stimulans för muskulatur och skelett, vilket är viktigt för tävlingshästar samt för de äldre hästarna och ponnierna. MSM är en vital källa för svavelföreningar och senaste vetenskapliga rönen visar på att MSM kan ge en näringsmässig support för kroppen att neutralisera effekterna av fria radikaler vilka ofta utlöser en inflammatorisk process i lederna.

Immunförsvar och långsiktlig hälsa

Ultimate Balancer innehåller QLTR , en unik mix av antioxodanter utvunnet från frukt och örter. QLTR är tio gånger effektivare än vitamin E.

Vitaminer och mineraler är involverade i alla aspekter vad avser hälsa. Ultimate Balancer innehåller höga nivåer av vitaminer och mineraler som sammarbetar för att optimalt tillgodose alla din hästs behov.

Ultimate Balancer innehåller prebiotikan MOS (mannan-ogliosaccarid) som förutom att den understödjer matsmälningssystemet, även visat sig vara understödjande för immunförsvarssystemet.

Omega 3 & 6 som är essentiella fetsyror ingår för ett näringsmässigt stöd för cellmembranen i hela kroppen samt stimulera prostagalandinproduktionen för att förhindra infektioner.

Ultimate Balancer innehåller även stora mängder av B-vitaminkomplexet. Dessa vitaminer är viktiga som näringsmässigt stöd vid återhämtningsprocessen efter anstängande arbetspass eller efter en infektion.

Hovar

Ultimate Balancer innehåller hög nivå av Biotin för näringsmässig stimulans av en sund hovtillväxt. Detta är särskilt viktigt för hästar med svaga hovar som lätt spricker eller har dåligt tillväxt. Biotin är även viktigt för hästar med hovrelaterade sjukdomar som t.ex fång. I Ultimate Balancer ingår även methonin och biotillgängliga mineraler som zink som även de är vitala för hovtillväxten.

Muskelutveckling

Ett högkvalitativt protein och anpassade nivåer av mineraler understödjer muskelutveckling när de kombineras med en adekvat träning och rörelse. Idealiskt för utställningshästar, tävlingshästar och underviktiga hästar. Ultimate Balancer innehåller även en hög nivå av mineraler som selen (som selenjäst), koppar och vitamin E, alla viktiga för muskelutvecklingen.

Kondition (vikt)

Ultimate Balancer innehåller en mix av prebiotika som stimulans för en effektivare foder nedbrytning och matsmältning. Den kombinerade effekten av FOS (frukto-ogliosaccarid) och MOS (mannan-ogliosaccarid) tillsammans med Yea-Sac (specifik jäststräng) hjälper hästen att även under stress kunna bibehålla vikt.

Hud & päls

Fördelarna med ett optimalt näringsintag visar sig i alla avseende på hästen, men kanske är det mest påtagligt då man tittar på hud och pälskondition. Innehållet av Omega 3 & &, vitaminer som biotin och mineraler som zink och koppar påverkar mycket påtagligt just detta.

Matsmältning

Utveckling av foderproduktionsteknik och ny kunskap om matsmältningsbefrämjande prebiotiks och aminosyror är speciellt till gagn för hästar och ponnier som ofta är under stress vilket på sikt kan innebära viktförlust. Ultimate Balancer innehåller även en stor andel B-vitaminer som spelar en vital roll i matsmältningen vid nedbrytningen och upptaget av kolhyderater och fetter. B-vitamin påverkar även aptit och prestation.

Utfodringsrekommendationer

Hästar & ponnier med fångrelaterade problem eller är överviktiga;
Ultimate Balancer kan ges som enda foder.
Mängd: 100g Ultimate Balancer/100 kg kroppsvikt. Ge rekommenderad mängd stråfoder.

Hästar & ponnier med undervikt.
Ultimate Balancer i kombination med ordinarie foder. (t.ex. Build Up) samt stråfoder.
Mängd: 50 g Ultimate Balancer/100 kg kroppsvikt

Veteraner
Ultimate Balancer i kombination med ordinarie foder. (t.ex. Sixteen Plus) samt stråfoder.
Mängd: 50 g Ultimate Balancer/100 kg kroppsvikt

Utällning, tävlingshästar, galoppörer m.fl
Ultimate Balancer i kombination med ordinarie foder samt stråfoder.
Mängd: 50 g Ultimate Balancer/100 kg kroppsvikt

Lättfödda hästar & ponnier
Utimate Balancer 100g/100 kg kroppsvikt tillsammans med hö.
Vid behov, reducera kraftfodergivan EJ stråfodert.

 10 kg 420 kr, 20 kg 648 kr 


Har ni tänkt på att när ett hästfoder är i den dyrare klassen så medföljer det en låång harang om varför detta är just det absolut det bästa foder som någonsin uppfunnits?   

Jag gillar verkligen inte pelletsfoder och det verkar som om många sorter är just i pelletsform nu för tiden.. Vet du något bra foder?
 

 
 
Ingen bild

Ida

10 december 2009 12:10

De säger ju att havre är den bästa kolhydratkällan för hästar, tyvärr kan jag inte ge det till min. han blir skogstokig. Har provat med Krafft Grooov men det går inte. Så, jag har gått över till Mustang som är havrefritt och finns både i müsliform och i pellets. Han är helt annan i temperamentet. Pigg och alert men inte galet het! Super! Inte jättedyrt heller, betalar 146 kr för en 20 kg säck. Lycka till i djungeln!

 
Kristin

Kristin

10 december 2009 19:09

Hejsan!
Jag gillar inte heller Krafft, har bara dåliga erfarenheter av det..
Newada törs jag inte prova havre på, för hon har egentligen nästan tillräckligt med energi bara av sig själv =0)
Mustang? Ja, att det inte är så dyrt är ju inte direkt någon nackdel. Jag som inte gillar pellets foder kanske skulle kunna testa muslin..?
*hmm..*
Tack för tipset!

http://minhast.bloggagratis.se

 
Elin

Elin

12 december 2009 15:19

Hej!
Jag föredrar också Mustang original. Inte testat muslin men min häst tål inte havre och klarar sig fint på knappt 1kg per dag, det kompletterar jag med betfor och extra tillskott mineraler samt B-vitamin. Kan jag rekommendera!!

http://aurora.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Kristin

12 december 2009 23:51

Hejsan Elin (Jenny)
Newada äter inte heller nu i dagsläget en hel dagsranson av fibergi. Det skulle blir ofantliga mängder mat och en oerhört intressant häst att sitta på! ;0)
Så jag gör som du- jag kompletterar med extra mineraler och b-vitamin.
Ska kika lite närmare på Mustang..Säljer inte Odal det märket??

 
Ingen bild

Elin

13 december 2009 15:10

Hej igen!
Jag köper mitt på Värmlant nära mig. Odal är väl något liknande så jag antar att de har det!?
Lycka till!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards