Direktlänk till inlägg 13 december 2009

Lucia =0)

Av Kristin - 13 december 2009 21:30

Hade ju värsta planen för att rida idag. Skyndade direkt från jobbet till stallet för att rida med M. Det blir ju snabbt mörkt och vi tänkte rida ut en sväng innan dess och innan mötet.

Kommer till stallet, slänger på mig iskalla kläder som legat i bilen över natten och går till Newadas box för att ställa upp henne i gången och göra i ordning för ridning. Det första jag ser är en stort sår på framsidan hasen vänster bak..

Hon måste ha ramlat i hagen eller något. Det är inte djupt, bara så pass att huden är borta. Det blöder inte speciellt mycket, men hon är svullen på utsidan hasen och kotan är lite varm. Det blir så klart ingen ridtur, M får rida ut själv en sväng medans jag pysslar med Newada istället.

Mockar noga ur boxen, lägger i två säckar spån och lägger i lite halm. Sedan tar jag med Newada in i spolspiltan och skrubbar av henne rejält med schampo. Nu är både hon och såret rent. Avslutar med att lägga på glansmedel i man och svans och penicilinsalva på såret. Sedan får hon gå in i boxen med det tjocka ylletäcket med hals på. Sedan pysslar jag och M runt i stallet och på något skumt vis går tiden fram till mötet.

När det är mindre än 30 minuter kvar tills mötet ska börja så är stallet helt plötsligt fullt med folk! Det blir mysigt i köket med julmust, kaffe, pepparkakor och lussekatter   

Det blir inte så mycket seriöst snack utan mest bara hästfolk som sitter och pratar med varandra. Trevligt! När hästschemat är klart för jul- och nyårhelgen så pratar vi gamla hästminnen allesammans. Åh, så mycket tok alla varit med om!

När vi är klara efter nästan en och en halv timme så tar jag av Newada ylletäcket och borstar av henne. Sedan på med torra rena täcken och så är det dags att åka hem.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards