Alla inlägg den 9 oktober 2013

Av Kristin - 9 oktober 2013 22:14

Det har varit en lååång dag idag. Jag var ute i stallet redan 7:30 i morse, eftersom något smarthuvud (typ jag) bokat in träning hos Gunnel kl 9 redan. Hur kommer det sig att träningen i sig tar ca 1 timme, medans allt runt omkring tar minst 3 timmar??

Hem och duscha och sedan på jobbet från 15-21. Ny arbetsplats dessutom! *puh*


Plockade fram all utrustning och smått och gott som skulle behövas och passade på att mocka innan jag tog in Ernst. Putsade och fejade med honom och var klar i nästan orförskämt sen tid. Slängde in allt i bilen och sist av allt hästen i släpet och åkte. Var framme och i sadeln till kl 9.10, vilket inte var så HEMSKT sent men ändå.. Gunnel är alltid så överseende, så överseende att jag skäms för att jag är en sådan tidsoptimist. Dock tränar vi aldrig en hel timme så det funkar ändå. Jag har heller aldrig blivit sur de få gånger träningen före mig dragit ut på tiden eller om Gunnels egen ridning gått över in på min bokade tid. Det är en sport där hästar är inräknade och de kan ibland se till på ett eller annat sätt att allt inte går enligt planering. Det är ju en del av tjusningen med dem!

Idag var Ernst pigg men avslappnad. Det mesta av det pigga brändes när vi tränade på diagonallängningar i trav. Han skjuter på fint och ökar steget, men oj vad det tog! Jag fick skritta honom några minuter så han fick återhämta sig efteråt.

Vi gjorde lite skänkelvikningar längs långsidorna- det har Ernst inte riktigt fått grepp på än..

När jag knackar på honom med spöet spänner han sig fortfarande, men det börjar bli bättre. Vi tränade även på att ställa honom inåt och sedan utåt omväxlande i galopperna. Något han är riktigt duktig på för övrigt.

Jag ska träna mer på att göra mindre tydliga (stora) hjälper när vi ska fatta galopp. Själva fattningarna är bättre- han orkar fatta galopperna från ett mer samlat tempo. Nu behöver jag bara lära honom lyssna på mindre hjälper. Vi red kanske totalt 30 minuter, vilket var lagom idag. Han gjorde det vi bad om efter bästa förmåga, förutom en rejäl kick åt mig när jag knackade på hans rumpa med spöet för att hålla igång en galopp.

Ernst är känslig individ och jag får vara försiktig med vad jag gör.

Nu dröjer det två veckor till nästa träning eftersom jag jobbar så sjukt mycket nu. Faktum är att jag jobbar varje dag fram till nästa fredag! Inte kul..

Fredag, lördag och söndag jobbar jag 8-21.30 vilket gör att jag inte kommer att hinna rida alls. Inte kul, men ett nödvändigt ont. Det är så det nya schemat är lagt och jag jobbar bara så två gånger på 16 v. Dumt att klaga. Måndag börjar jag kl 15 och jobbar fram till kl 11 dagen efter, vilket betyder att jag kommer hinna vara i stallet båda dagarna. Tycker det är aptrist att vara ifrån stallet och Ernst så länge   

Till nästa träning kommer vi att jobba vidare på galoppfattningarna, skänkelvikningarna och att han jobba oftare i lång form, i allafall söka sig ner mer.

 

Ovido - Quiz & Flashcards