Alla inlägg den 14 juni 2013

Av Kristin - 14 juni 2013 23:00

Smulan "behöver" ett nytt träns, och jag skulle så gärna vilja köpa det här tränset! Det är så snyggt och skulle passa henne superbra!

Det är ett Schockemöhle träns, modell Kentucky. Snyggt, eller hur?

Pannbandet har äkta swarovski stenar i guld som passar som ett

smäck till det mörkbruna tränset. Det kostar 2499:- och det är utan

tyglar. Jag undrar vad de kostar..

Av Kristin - 14 juni 2013 21:42

Jaha. Dagarna rullar på. Jag red Smulan i paddocken i förrgår. Vi tränade mest på galopperna och smått sadistisk som jag är så hade jag mina löjliga ponnysporrar på. Det är andra gången jag rider med dem och Gunnel säger att vi måste träna att ha dem på. Jag köpte de minsta och snällaste sporrar jag kunde hitta, men Smulan är inte så där jätteimponerad av dem i allafall..

Fördelen är dock att det går framåt i galoppen istället för att det bara går uppåt. Kanske lite för mycket för stundtals så kände jag mig som en ponnyryttare i en omhoppning   

Igår åskade det så förbaskat när jag skulle rida- i över en timme, så jag gav upp och lät henne vila istället. Idag longerade jag henne i paddocken med loungen på. Hon gick såå bra! Stundtals så spände hon sig lite och blev överladdad några gånger i galoppen. Man skulle ju kunna tro att när hon är inspänd efter konstens alla regler med rem bakom bakbenen, ska vara stört omöjligt att leva runt, men det personen har helt klart inte sett en Smula "in action". Herregud.. Hon t om hoppade jämfota några gånger medans hon stod på bakbenen och lyckades på något sätt bralla runt lite. Jag gjorde inget väsen av det utan lät bara henne vara och när hon slutat gav jag nytt kommando.

Hon gick iaf jättebra och jag tycker att jag nu har hittat rätt inställning på laungen till henne. Hon är rätt ihoptryckt men inte för mycket. Jag tycker att det är bättre att hon jobbar mer intensivt en kortare stund än att vi bara harvar runt halvhjärtat. Hon fixar inspänningen och går i fin form, så då tycker jag att hon med det gett sitt ok. Sedan är hon ju inte helt nöjd över att behöva jobba, framför allt i galoppen, så intensivt och rätt men det är ju såå nyttigt!

Tänker lounga henne 1g/v ett tag så får vi se vad det ger.

Hoppas på bra väder i morgon så vi kan ta en tur utanför gården. Det behöver vi båda två tror jag.

 

Ovido - Quiz & Flashcards