Alla inlägg den 5 juni 2013

Av Kristin - 5 juni 2013 21:08

Hästars välfärd ligger mig varmt om hjärtat. Det är väldigt viktigt att hästen mår bra, psykiskt och fysiskt för att kunna fungera optimalt. När jag säger fungera optimalt, så menar jag egentligen inte bara tävlingshästar, jag menar att hästen ska fungera optimalt för det man har den till.

Om jag ska vara ärlig så är det väl just vi som tränar och tävlar våra hästar som behöver påminnas om hur viktigt det är att hästen mår bra. Tro mig, jag är en av dem som klipper min häst på vintern, som lägger på täcken titt som tätt och inte låter min häst vara ute i ur och skur. Jag kastar inte skit åt andras håll utan att vara medveten om att jag själv balanserar på en fin linje.

Jag försöker rida ut mycket, fast jag har en häst som mest är högt och lågt och kräver att jag är sadelfast.

Det som bekymrar mig mest är de som, precis som jag, har tillgång till paddock och kanske även ridhus inte gärna ger sig ut med sina hästar. De behöver omväxling, både mentalt och kroppsligt. Hur kan man tro att hästen ska hålla humöret och suget uppe om man bara harvar runt inom fyra väggar?

För att inte tala om hur det påfrestar på kroppen att inte få någon större omväxling i underlag eller arbete. Hästar behöver långa skritt turer i skog och mark, få lyfta på fötterna över stock och sten, glo på brevlådor och rådjur, en frisk galopp på en fin gräsväg..

Hur ska vi kunna förvänta oss att de ska ställa upp i vått och torrt och ge det lilla sista i träning och på tävling om vi inte orkar släpa oss utanför gården för deras skull?

Det finns ingen ursäkt för att bara harva runt hemma för att vi är bekväma eller rädda, när hästarna så väl behöver få vara ute i naturen.

Är du rädd och osäker för att din häst blir jobbig ute i skog och naturen? Det kanske för det första har att med att du aldrig ger dig ut med den. Den kanske är ung och inte har erfarenheten. Då behöver den skaffa sig det.

Det går att leda hästen ut på en speciell runda några gånger för att sedan skritta där uppsuttet.

Är hästen äldre och busig eller jobbig? Hjälptyglar, martingal, halsring, säkerhetsväst.. Tro mig, det blir inte bättre av sig själv. Hästen kommer inte vakna en dag och plötsligt vara väluppfostrad och lugn ute. Du får helt enkelt bita ihop och hjälpa din häst.

Jag har haft hästar som backat ner i krondiken och upp på åkrar, hästar som varit rädd för så gott som allt ute, hästar som tvärnitar och rusar iväg, hästar som tvärvänder och drar, hästar som bara kan skritta ute och bara om det är vindstilla och uppehåll. Det blev inte bra av sig själv. Jag tog tag i saken och red ut gång på gång tills beteenden slutade. Det gäller att rida ut regelbundet, så det inte börjar om igen nästa gång du vill ut i naturen.

Jag blir bara så arg när jag hör att folk undviker att rida ut på sin häst. ALLA hästar behöver komma ut!! Jag vet flera stycken som bara sitter och nöter hemma med sina hästar. Hästar med så korta muskler att de inte kan sträcka ut halsen ordentligt, hästar som man måste ha hingstbett på för att leda till och från hagen.

Skäms på er! Vuxna människor som bara inte vill/orkar/törs rida ut på sina hästar. Kanske bättre att börja med käpphäst istället?

Jag tycker helt enkelt inte att man ska kalla sig hästmänniska om det är så man behandlar sin häst.

Så tycker jag. Nu var det sagt. Skönt.

   (..och NEJ, det är inte min Smula jag syftar på med bilden)

Av Kristin - 5 juni 2013 15:49

Igår tog jag en promenad med Smulan i ca 30 minuter. Hon fick beta och titta sig omkring lite på grusvägarna. Sedan släppte jag henne i ridhuset en stund så hon fick gå runt och undersöka det i sin egen takt. Så klart drogs hon till bortre kortsidan, som är täckt med speglar från vänster till höger. Hon är så sjukt faschinerad av sin egen spegelbild!

Dock är sargen så hög att lilla Smulan bara når upp med halva halsen och huvudet över den och till spegeldelen. Det är inte lätt när man är under 160 cm..

På kvällen ringde Gunnel och flyttade på träningstiden idag från kl 10 till redan kl 9. Så jag var i stallet vid 8 tiden i morse och gjorde i ordning Smulan. Det tar ca 40 minuter att skritta till Gunnel från Hammarhage, iaf om man inte har en turboskitt- vilket Smulan verkligen inte är utrustad med..

Jag gick med henne dit för att ge henne lite trygghet bland allt nytt som dök upp på vägen. Det är ju ett aktivt område där det hela tiden händer en massa saker och det står mycket läskiga saker längs vägen. Hon gick lugnt snett bakom mig hela vägen och det kändes att hon tyckte det var skönt att jag gick först.

Lektionen för Gunnel gick jättebra. Jag är så stolt över min lilla Smula som fortsätter att ta stora kliv framåt i sin utbildning! Galopperna har blivit bättre och slutorna artar sig. Idag fick vi jobba på öppna, vilket vi redan har lekt lite med tidigare. Det var svårast i skritten och lättast i traven, vilket egentligen borde vara konstigt. Dock har Smulan en bättre trav och fortfarande en väldigt seg skritt, så då är det inte så märkligt.

Öppnorna var bättre i vänster varv och vääldigt jobbiga i höger, men hon slet på och jag kände riktigt hur hjärnan jobbade på henne. Det är mycket nytt för henne hela tiden och skolorna är ju svåra, men nyttiga.

Öppnorna får jag ta i hemläxa och så får vi se hur det artat sig tills vi ska tillbaka om två veckor. Gunnel hade inte riktigt tid med oss nästa vecka och själv känner jag att vi har tillräckligt att jobba med hemma nu ändå, så..

Släppte efter på sadelgjorden och gick hem med henne igen. Nästan 1,5 timmes skritt för Smulan och promenad för mig= en rejäl fram- och avskrittning plus en suverän promenad för mig. Dock är jag inte så nöjd över att ha gått i ridstövlar. Sjukt skavsår på höger lilltå, men så är ju inte ridstövlar gjorda för att gå någon mil i heller..

När vi kom hem spolade jag av Smulan och gav henne lite foder. Sedan fick hon komma ut i sin hage med kroppstrumpan på (eksemtäcket alltså).

Nytt vatten och lite lunchhö plus gräs till Smulan och själv hade jag en hel del att städa, plocka ihop och göra i ordning. Det är väldigt lyxigt att ha tvättmaskiner i stallet, för efter träningen kunde jag slänga den svettiga sadelpadden i maskinen och hänga upp den på tork innan jag skulle åka hem.

I morgon jobbar jag, så då får Smulan tyvärr stå. Vet inte hur jag lyckas boka in Gunnelträningar dagen innan jag jobbar, det är inte första gången.. Hoppas på bra väder på fredag så vi kan ta oss en liten tur i omgivningarna!

Dessutom såg jag att Glada Hästen ska ha rea hemma från torsdag till söndag, så jag hoppas hinna förbi där en sväng också.

 

Ovido - Quiz & Flashcards