Alla inlägg den 10 juni 2010

Av Kristin - 10 juni 2010 21:15

..och så var vi tillbaka igen!   

Kom till stallet på eftermiddagen. Hade glömt att hovslagaren skulle komma idag på morgonen, så det var en trevlig överraskning att ta in Newada och se hennes fina fötter. Vi har hovis från Strömsholm och han varmskor dessutom, så Newadas fötter är alltid fina nu för tiden. Hon har tåkappor fram och sidokappor bak. Min hovis såg direkt att hon vrider sina bakhovar, vilket gör att skorna till slut börjar vandra på hoven. Inte så snyggt..eller bra..

Hon tappar aldrig skorna och blir numera skodd var 6:e vecka i stället för var 8:e som förut.

Har tidigare i höstas, klagat över gamla hovisens skoningar, men nu är jag nöjd. Marginellt dyrare, trots att hovis åker från Strömsholm till Sala för att sko A´s hästar och Newada. Lyxigt att bara hänga på också, tidigare så har jag alltid varit den som fixat och ordnat- både till mig själv och till andra..

Borstade av Newada och bjöd henne på vatten. Av någon anledning så dricker hon knappt ute, så jag brukar alltid erbjuda färskt vatten när jag ska rida.

Tänker salta hennes kraftfoder, så hon måste dricka bättre plus att hon får i sig mer salt också.

  

Har funderat och kikat på olika fodersorter, och jag har så gott som beslutat mig för att byta. Jag är ett stort fan av Dodson&Horrell och jag kommer nog att prova det.

Det säljs på två ställen inte alltför långt härifrån, så det ju bra.

Hur som helst..

Borstade av Newada, hon är fortfarande överraskande vit måste jag säga. Lindade hennes ben med klarblå benlindor och en svart sadelpadd under dressyrsadeln. Själv hade jag svarta ridbyxor, stövlar och en klarblå piké så det blev rätt snyggt ihop om jag får säga det själv..    

Lackade Newadas hovar svarta, det blir så fint!

  

Använde det älskade kulbettet och gramanen, Newada går verkligen bra på det här bettet.

Ledde ut och satte upp. Eftersom jag hade min 14 veckor gamla hund med som gick på lina utanför stallet så ville jag inte rida iväg från stallet. I stället blev det en snabbis i paddocken. Med tisdagens pass i färskt minnen så beslöt jag mig att mestadels skritta och sedan bara toppa med lite trav om det kändes bra. Inget galopperande alls.

Glömde nämna att jag tog mitt superbra ridspö med ut för att dels träna min spörädda häst och dels för att kunna få med rumpan ordentligt i slutorna.

Det gick så där med spöet, och som vanligt så hamnade det på staketet efter bara ett par minuter..

Började jobba min häst som nu efter att jag hållit ett spö i handen var kort som en liten ponny och lika trippig.   

Bogen var nästan hela tiden där den skulle, hon böjde sig fint och ärligt i båda varven, slutorna var riktigt fina och framförallt jämna i båda varven. Öppnorna har hon inte riktigt förstått sig på än. I slutorna kan jag ta hjälp av staketet men i öppnorna ser hon paddocken framför sig och kan inte begripa varför hon inte ska gå framåt. Knäpp matte!

Skänkelvikningarna är också bra, även om de inte är i klass med slutorna. Sedan gjorde vi några riktigt fina framdelsvändningar. Hon har verkligen förstått vad det är jag är ute efter.

Under tiden jag ridit Newada så har jag verkligen insett hur dåligt inriden hon är och eftersom hon blivit slagen också, så har det varit en riktig utmaning att rida om henne.

Nu har hon äntligen börjat förstå vad jag vill med mina skänklar och händer. Sidförande hjälper betydde i början gas och broms för henne samtidigt vilket gav kortslutning i hjärnan. Oavsett en eller båda skänklarna, så betydde de alltid framåt, så i sidförande fattade hon inte att jag menade åt sidan utan för henne blev det gas och broms samtidigt.

Nu förstår hon sidförande, även om öppna fortfarande är knepigt. Framdelsvändningarna har börjat bli trevliga och vi har vid några tillfällen testat bakdelsvändningar. De är inte vackra men hon rör i allafall rätt kroppsdel..

Joggade en liten stund och bara flyttade lite i sluta och skänkelvikning. Volterna var också fina, så där lade jag av och skrittade. Det blev så där ca 15 minuter totalt, men det gick så bra och jag var så nöjd att vi avrundade där.

Tänk att jag t om kan smacka nu när hon fastnar till lite och hon bara lyssnar. För inte alltför länge sedan så skulle hon ha släppt allt och bara sprungit i panik.

Hon är såå arbetsvillig och positiv till allt så hon vänder nästan ut och in på sig själv i sina försök. Förr drabbades hon bara av panik och väntade på stryk när hon inte fattade. Faan för den typ som rider sina hästar så!    Vet inte om det där skulle hjälpa, men kanske skulle idioten tänka sig för till nästa gång..


Tog in Newada och borstade av henne. Ibland är det så mysigt att bara sätta pannan mot hennes och bra snosa lite hästdoft.

Lite mer flugspray och så fick hon gå ut i hagen. Idag var en bra dag!


Ovido - Quiz & Flashcards