Alla inlägg den 13 juni 2010

Av Kristin - 13 juni 2010 16:30

Newada har fått vila i två dagar.

I fredags jobbade jag 7-12, 13.30-20 Däremellan körde jag sambon till sitt jobb, lämnade hundarna hos mamma och svängde förbi stallet mellan mina jobb och tog in Newada (det öste ner). Efter att jag slutat för dagen åkte jag till stallet för att mocka och kvällsfodra. Sedan till mamma och hämta hundarna, hämta sambon, skjutsa min mamma hem från en räkkryssning..

Ja..när jag väl var hemma strax före midnatt var jag helt slut! Konstigt nog hann huvudet nudda kudden strax innan jag somnade..

Igår lördag regnade det mest hela tiden. Jag tänkte rida på kvällen, då jag hade kvällsfodringen då också. Strax efter 19 åkte jag mot stallet och regnet bara ökade och ökade.. Ja, det var bara att glömma ridningen.. Mockade, la in en ny spånbal och kvällsfodrade.

Idag hade jag morgonfodringen. Det är alltid mysigt. Hästarna är så glada för att man kommer och nu när sommaren är här, så är bara 5 hästar inne. A har med sig två stycken på tävling den här helgen. Lyxigt värre!

Det har kommit två nya inackorderingar- annars hade det bara varit tre. I månadsskiftet kommer en eller två till. Spännande! Hur som helst..


   

Det här är ju så klart inte jag och Newada, men en dag så kanske..  



Solen sken ute och idag behövde hästarna inte ha något täcke på sig. Skönt för dem =0)

Vid åtta tiden hade de ätit upp sin mat, så då fick de komma ut. Newada fick stå kvar inne, för jag tänkte passa på att rida direkt på morgonen.

Borstade och gick igenom henne. Klippte håret som hängde över hovarna och pusade lite på svansen.

Lindade alla fyra med svarta lindor. Tänk vad jag gillar lindor! Det hade jag aldrig trott för några år sedan, men jag har verkligen blivit biten. Och jag lindar rätt snyggt också- om jag får säga det själv..    

Svart sadelpadd och sadeln överst. Kulbettet och graman. Själv hade jag svarta ridbyxor, stövlar, röd topp och svart tröja. Tror Newada skulle se för julig ut i rött, annars hade jag velat ha rött schabrak och lindor till.. Får spara det till vintern. Funderar på att kanske köpa mörklila schabrak och lindor, det tror jag skulle vara snyggt.

Ledde ut och satte upp. Det blev en liten stund i paddocken. Tänkte bara fila en liten stund och låta känslan styra vad jag skulle jobba med och förvänta mig av Newada idag.

Skrittade 4 varv och kortade sedan tyglarna. Hon kändes lite motvillig i handen så jag joggade ett par varv i trav- helt utan krav. Kände att hon piggnade till och saktade då av.

Jobbade henne på volter och ställde henne i hörnen. Newada kändes riktigt fin. Fortsatte en liten stund och beslöt sedan att skippa traven och gå direkt på galoppen. Gjorde samma övning igen- skritt galopp skritt, den är verkligen bra och nyttig för rygg- och rumpmusklerna på hästen.

Började med den sämre vänstra galoppen. Varje fattning var idag rätt. Hon måste ta något travsteg, vilket jag låter henne, men de är rena och inte blir det minst tre högerfattningar innan det blir rätt. Inte heller måste hon höja huvudet så mycket för att orka få in bakbenen tillräckligt. Kul!

Gjorde två fattningar i varje varv innan jag bytte varv igen. Vill inte nöta på, utan jag vill ha henne alert och uppmärksam hela tiden.

När jag låtit henne göra 6 fattningar i höger varv följde jag fyrkantspåret ett varv runt. Hon var lätt i handen och jag satte mig ordentligt ner i sadeln och red med sitsen. På sista långsidan kom ryggen upp lite till och hon blev fjäderlätt i handen. Avslutade med att lägga en volt och saktade sedan av.

Newada fick massor av beröm och så bytte vi varv.

Gjorde två fattningar i vänster varv och gjorde samma sak här. Avslutade med att låta henne galoppera ett varv längs spåret.

Gjorde samma sak här, jag satte mig djupt i sadeln och jobbade med sätet. Mitt på första långsidan så gjorde Newada en skum sak. Hon vaggade med huvudet vänster-höger-vänster. Det var nog för långsamt för att vara missnöje, men jag har ingen aning om vad det var annars. Det var minst 1 sekund mellan rörelserna och hade det varit missnöje så borde hon väl ha ruskat på huvudet mycket hårdare..? Om hon ändå kunde tala.

Hon gjorde samma sak igen, släppte efter lite extra och jobbade upp ryggen. Helt plötsligt hade jag nästan ingenting i handen. La henne på en vol och även om hon krullade ihop sig lite så var stödet och ställningen ärlig. Saktade av och gav massor av beröm. Hon såg VÄLDIGT självbelåten ut måste jag säga! Newada har verkligen börjat förstå vad jag är ute efter och hon märker väl att det är nyttigt för henne också. Sedan jobbar vi nu korta men intensiva stunder med massor av beröm och det gillar hon.

Jag kunde till och med smacka några gånger när hon fastnade och hon spände sig inte det minsta lilla utan lyssnade bara på mig. Så långt vi kommit! *lycka*    


Det finns flera anledningar till att det är bra att avsluta övningen med att låta hästen galoppera på en stund. Fördelen med att göra den här övningen är att hästen blir lätt i handen, bärig, sätter bakbenen väl under sig och lyssnar uppmärksamt till ryttaren. Det som man måste tänka på är att man hela tiden avbryter galoppen efter ett par språng vilket kan resultera i att hästen tappar framåtbjudningen, "dör" och att man därför måste låta hästen galoppera på mellan varven.


Jag är så sjukt jäkla nöjd med min häst just nu! Jag vet och förstår att det kommer att komma bakslag, men det vi har åstadkommit nu under våren är stort. Om det fanns någon därute som förstod hur trasig Newada var, så skulle ni också förstå hur långt vi kommit genom att se hur hon förändrats. Nu har hon mjuka tillitsfulla ögon hela tiden och en avslappnad kropp när jag rider. Hon tror inte längre hela tiden att hon ska få stryk och jag tror att hon nu uppskattar att bli jobbad. Precis som det ska vara.

Lät henne gå och beta en stund innan jag släppte henne i hagen. Hon blir tyvärr allldeles för lätt en "flomotogroda" vilket inte är bra för hennes rygg, men en liten betesstund varje dag ska hon så klart få.

  

Ovido - Quiz & Flashcards