Direktlänk till inlägg 2 oktober 2013

Hovis

Av Kristin - 2 oktober 2013 19:41

Idag skulle min hovis komma ut till Ernst kl 11 så jag åkte ut på morgonen för att mocka och rida innan hon dök upp. Ernst gjorde sitt bästa idag och var bara såå fin och trevlig att rida. Han var avslappnad och uppmärksam och inte alls spänd eller tittig.

Detta gjorde att jag också slappnade av och kom till bra ridning. Vill så klart eftersträva att få så här bra ridpass varje gång jag rider, men tills dess så är jag glad för dem vi har. Han var lyhörd och gjorde fina galoppfattningar och slappnade av i nacken, framförallt i höger varv, i traven och frustade massor.

Red i kanske 20 minuter max och skrittade en stund o paddocken. Hoppade av och promenerade till första vägskälet och tillbaka. Detta är kanske inte det bästa sättet att skritta av eftersom han hasar sig bortåt och joggar hemåt, men ack så nyttigt för harig liten bäbis..

Hann precis in och ta av tränset innan hovisen dök upp. Hon är så väldigt noga och jag känner mig såå trygg med henne! Hon rider dressyr precis som jag, och det gör att vi kan prata utifrån det när hon skor Ernst.

Han fick större skor bak, så han har plats att bredda sina hovar och längd på dem så att han har lite mer stöd för sin balans. Han stod lite väl rakt över sina bakkotor, men det har hovis nu fixat till. Det ska bli intressant att höra vad hon säger nästa gång hon skor om. Jag kör på 6 v igen för 3:e gången då, så det blir lite ordning på hovarna. Dessutom är det dags för sulor och broddar då i mitten av november (om inte förr)..

Gjorde klart allt i stallet och pusade av sadel, träns och mina stövlar. Diskade ur foderbyttor och flaskor, så nu är det fint igen.

Sköönt! Tycker inte om smuts och oreda.

Fr om igår så får hästarna komma in strax före kl 16, så jag la in eftermiddagshö och kraftfoder i boxen jag åkte hemåt.

Lyxigt att vara klar i stallet för dagen redan kl 14 och veta om att hästen får komma in på em och att jag inte behöver åka tillbaka för att ordna detta själv.

Hoppas det blir vackert väder i morgon också, kanske försöker vi oss på en tur ut i skogen då. Vi får se..

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards