Direktlänk till inlägg 14 oktober 2013

Trist

Av Kristin - 14 oktober 2013 14:15

Somn jag hade längtat! Plockade en kasse full med höstäpplen och åkte ut till stallet kl 10. Date med min kära mor för en kopp kaffe i stallet   

Jättetrevligt! Vi har "alltid" varit tajta i stallet, vilket inte är så konstigt kanske eftersom jag tävlat sedan 1983 och vi alltid haft hästarna tillsammans.

Ernst såg förvånad ut när jag kom, precis som, "jaha, kommer du? Trodde du slutat komma"

Jag var jättegosesugen, men Ernst var sparsam idag. Kan ju ha varit något slags straff, eftersom jag varit borta i tre dagar. Lite gos fick jag när jag balanserade på en pall och flätade om hans pannlugg. Den är så tjock och lång att han ser ut som ett godlandsruss med den utsläppt.

Tyvärr har rötan i hans bakhovar blivit lite värre nu när jag inte kunnat sköta hovkratsningen ordentligt. Skit också!

Höger bakhov såg verkligen hemsk ut och han verkade lite öm när jag grävde i den där läskiga fickan hovis hittade när hon var ut. Kliade   mig i huvudet och funderade vad jag skulle göra åt saken. Vi har massor av lera i hagarna nu, och det är en skum sorts lera som verkligen biter sig fast och är som cement att kratsa bort. Kom fram till att sätta lite seg antiseptisk kräm där och hoppas på det bästa. Tänker att även om leran kommer tillbaka i hoven så ligger i allafall krämen emellan.

Jag får börja åka ut vid insläppet på eftermiddagarna när jag inte jobbar, så jag kan kratsa hovarna då. Då står han i sin torra spånbox med rena hovar vilket kommer att underlätta lite.

Med detta i bakhuvudet så valde jag att bara skrittjobba ca 15 minuter i paddocken. Hade ju grötat i hoven och han verkade lite öm, så att tvinga honom att trampa under sig i trav och galopp verkade rent grymt.

Ernst var avslappnad och mjuk. Inte illa med tanke på att han stått i tre dagar och bara gått i hagen.

I morgon åker jag ut på eftermiddagen och ser då hur hoven ser ut.

Nu är det snart dags att åka till jobbet och försöka sova i natt på ett nytt ställe. Kanske mer död än levande i morgon..?


 
 
newada

newada

19 oktober 2013 00:56

tjingeling!! tänkte bara kolla om du har provat med tjära,brukar vara bra mot röta,tog det på strålrötan som Mariette hade lite i somras och det försvann rätt fort!! Rid väl!!








http://url

Kristin

22 oktober 2013 10:38

Hejsan

Nej, jag har inte testat tjära- men det ska jag göra. Kör med väteperoxid och någon antiseptisk salva plus äppelcidervinäger. Årstiden är ju inte direkt på vår sida heller, men inte läge att ge upp heller!
Kram kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards