Direktlänk till inlägg 23 oktober 2013

Ingen tårta!

Av Kristin - 23 oktober 2013 21:26

Idag var det nära att jag tuggade grus! Beslöt mig för att rida i paddocken eftersom det var så varmt ute. Det var bara början på svag skymning när jag gick ut, så det kändes vettigt. Jag BORDE ha reagerat mer när han såg spöken redan på väg in från hagen. Till mitt försvar så drog jag för slanan till paddocken, så Ernst inte skulle kunna komma ut om han skulle få för sig att slänga av mig. Kände väl på mig vartåt det lutade redan då liksom..

Longerade en kort stund innan jag satt upp och även om han sköt rygg vid ett tillfälle så skötte han sig fint.

Med tanke på att han klipptes igår så bytte jag schabrak till ett mjukare, så han inte skulle krypa ur skinnet. Bra tanke i allafall..

Ernst lät mig sitta upp och jag skrittade igång. Han kändes lite spänd, men inte dum på något sätt..tills jag började trava.. Han sköt iväg i galopp och ömsom slog bakut och ömsom hoppade jämfota. Tre varv på stor mittvolt och i tredje varvet gick det så fort på slutet att jag trodde han skulle braka rakt genom staketet vid leddet. Som tur var svängde han av och jag satt kvar!!

Sadeln hade åkt fram och min sits var väl ingen stilstudie, men jag satt kvar!!

Tyvärr blev jag väldigt arg på honom och när jag satte av för att rätta till sadeln fick han ut för min ilska. Jag avskyr gapiga och skrikiga människor runt hästar framförallt men när han höll på att ramma staketet i full galopp blev jag skogstokig och skällde ut honom. Puckat värre!

Longerade en stund och satte upp igen. Samma sak så fort jag började trava, men den här gången fick jag stopp på honom mycket tidigare. Satte av igen och longerade ytterligare en stund och sedan upp igen. Den här gången var han vara lite spänd till att börja med och svår att få framåt i traven. Mitt fel eftersom jag nu väntade mig att han skulle försöka dra iväg igen. Jag var spänd, alltså blev han spänd. Ingen bra kombination..

Efter några varv slappnade han av och började gå mer framåt och då avslutade jag och skrittade av. I morgon får jag vackert ta tag i det igen och jobba vidare.

Eftersom jag opererade mig i ryggen förra sommaren (allvarligt diskbråck) så vill jag verkligen inte ramla av om jag kan undvika det. Så därför kliver jag av och longerar för att lätta på trycket istället för att sitta kvar och försöka igen. Sist han bockade gjorde han ETT stort bakut och sedan var det bra- idag var det ca 20 st och lika många jämfotahopp och jag ville verkligen inte ha fler. Jag är inte supermodig- jag är envis, och fast det inte var jättekul så satte jag mig upp igen och försökte tills det gick. Det är så man får göra när man inte är modig..

Tvättade Ernst som jag tänkt och han var riktigt duktig. Hoppas jag fick bort det mesta av allt mjäll nu!

Torkade av honom med en handduk och vips så var han nästan torr! Man och svans var visserligen blöta men resten var torrt. Lyx!!

Satte på honom täcke och gjorde klart allt i stallet.

Tänker massor på vad som hände idag. Först och främst är jag så sjukt besviken på min egen reaktion. Jag borde inte ha blivit så arg, men det blev jag. Jag har ett hiskeligt temperament men det är något jag jobbar på varje dag. Jag är inte den som härjar i stallet och runt hästarna men ibland när något sånt här händer så brister det och sedan ångrar jag mig gruvligt. Det ska inte hända igen helt enkelt.

Jag tror att Ernst gjorde så här mycket för att han klipptes igår. Förmodligen så kändes det helskumt med schabrak på en rakad rygg. Han hade ett skritttäcke på sig av fleece också, men det ska vara nog så mjukt. Det kändes som om han reagerade på något och inte bara busade iväg för att. Kanske satt sadeln lite för långt fram- han är som sagt en väldigt känslig häst.

Nya tag i morgon helt enkelt! Både med mig själv och med Ernst. Som det känns nu är det dock tveksamt om vi åker och tränar på fredag. Annars tar vi nya tag med det nästa vecka!

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards