Direktlänk till inlägg 29 oktober 2013

Härligt lång dag i stallet

Av Kristin - 29 oktober 2013 21:06

Idag har jag varit länge i stallet. Igår också. När gubben jobbar natt och sover "hela dagen" och dottern är hos sin pappa, kan jag vara hur ego som helst och bara vara i stallet.

Det är rogivande och ger mig massor av energi, så då njuter jag verkligen   

Allt får ta lång tid och det finns ingen stress. Härligt! Idag blev det 6 timmar och jag tror att det blev fler timmar igår.

Boxen blir extra noga mockad, jag fyller på vatten i hagen, sopar extra noga, all utrustning putsas och jag brukar städa skåp och flytta täcken till eller från förrådet.

Ernst blir extra noga putsad och jag tar god tid på mig att gosa och umgås med honom. Idag fick han på sig de nya röda lindorna för första gången. Jättefin!   

Han fick den röda sadelpadden på sig också och helt plötsligt såg han VÄÄLDIGT julig ut- men det bjuder jag på.

Ernst fick knata lös i ridhuset en stund och jag satte mig på pallen och tittade på. Han hade det väldigt roligt! Sprang hit och dit men mest ner till speglarna för att glo på sig själv. TÄNK att det ska vara så kul??

Smulan är ju precis likadan..

Ernst busade runt med glimten i ögonen och hade inte det minsta lust att jobba..   Ett par gånger drog han iväg i en stor rund galopp med öronen så spetsade att de nästan gick i kors..  Visst är han fin i sin korta dressyrman?? Den är inte det minsta frieserlik, men den passar min dressyrhäst   


Efter sisådär 15 minuter plockade jag upp honom och longerade i ca 5 minuter. Ernst verkade avslappnad men pigg. Satte upp och började jobba. Idag kändes han verkligen nästan som vanligt. Skönt!

Vi joggade på i trav och flyttade lite sidvärtes. Han kändes fin och mjuk i sidorna både i skritt och trav. Vi galopperade inget idag.

Hoppade av och tog en skrittpromenad till vägskälet och tillbaka. Bara ungefär 1 km fram och tillbaka, men stackars Ernst taktade bredvid mig lite nervöst så fort vi vände hemåt. Stackaren har det inte lätt..

Dock roade han sig med att gå i alla vatenpölarna och doppa överläppen i dem. Han såg ut att ha det riktigt roligt den lilla rackaren!

Av någon anledning var han himla gosig idag vid de mest otrevliga tillfällen. När han lekt med vattenslangen när jag fyllde på vatten i hagen. Mulen var lerig OCH blöt och han gosade kärleksfullt med min tröja. När han fått sitt kraftfoder och hade gröt över halva ansiktet ville han pussas i ansiktet och ritade kladdiga sträck över min haka och kinder. Undras om han gör det med flit??

I morgon jobbar jag igen tyvärr, men på torsdag kör vi på igen och på fredag ska vi som sagt träna. Nu börjar det kännas bra igen!



 
 
Ingen bild

Maria

30 oktober 2013 22:22

Kul med lite bilder! Han är så snygg och som du säger, inte så frieser ;)

Kristin

31 oktober 2013 21:29

Ja, visst är det så. Jag köpte ju inte Ernst för att han var en frieser- jag köpte Ernst FAST han var en frieser.. Nu när han är rakad, utan hovskägg och med kort man så tycker jag nästan att han ser ut som en irländare =) Fast Gunnel tycker han ser ut som ett maffigt halvblod ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards