Direktlänk till inlägg 15 juni 2010

Spänd Newada

Av Kristin - 15 juni 2010 21:45

Åkte ut till stallet när dottern var på dagis. Tog med hundarna och kopplade upp dem utanför stallet i var sin lina.

Gjorde klart till Newada och plockade in henne. Tog in henne i spolspiltan och skrubbade hovarna. Har helt klart blivit lite beroende av det svarta nagellacket!

Lät hovarna torka medans jag borstade av Newada och checkade kroppen. Kollar nu dagligen hennes rygg- har väl blivit lite nojjig efter vintern och det faktum att jag missade exakt när hon fick ont, så hon gick ett par dagar extra i onödan. Det var mycket som var positivt med snön, men det blev lite för mycket av det goda och Newadas rygg blev överansträngd..

Benen är också fina, hon blir gärna lite gallig om hon får för mycket protein så det är alltid ett tecken att hålla utkik efter när hon får kraftfoder, hösilage och äter lite gräs.

Lackade hovarna, lindade benen med svarta lindor och satte på Newada en grå sadelpadd idag. Tjusigt!

På med sadeln och så träns. Måste börja rida mer på banan utan gramanen, det går så bra med den- nu är det dags att börja jobba på att det ska gå lika bra utan. Hur ska jag annars kunna börja träna för tränare och eventuellt tävla?

Tänkte börja med att rida ungefär 15 minuter med graman och sedan plocka av den och jobba ca 10 minuter utan. Det kommer att vara mer än tillräckligt i allfall för mig.

Red i paddocken och jobbade i skritt. Bogen är där den ska, i båda varven. Det är bara att sitta och njuta. Eller ja.. inte BARA att sitta, men jag behöver inte överkompensera och parera utan rida mer "normalt" med skänklarna. *yey*

Travade lite och avslutade med galopp. Galoppen var lite sämre idag vilket kan ha att göra med att jag red fram med spö idag. Tänk att jag ska vara så envis och testa det igen fast jag vet hur stressad hon blir av det..

Newada låg på och kändes inte helt avslappnad, så jag la av innan det blev helt fel. Nu känns det ännu viktigare att kräva mindre ett tag, då hon ju faktiskt inte varit igång så länge.

Vädret försämrades rätt mycket medans jag red och när jag tog in Newada i stallet hade vi fått några droppar regn på oss och det blåste rätt mycket. Usch! Hoppas det kommer lite värme snart igen..

Satte på Newada regntäcke och BoT skydden på frambenen. Hon fick beta en stund innan hon fick gå tillbaka till sin hage. Rev sedan en massa gräs och slängde in i hagen, jösses så bortskämd hon är..

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards