Direktlänk till inlägg 20 juni 2010

Långpromenad i stadsmiljö

Av Kristin - 20 juni 2010 11:26

I fredags vaknade jag och kikade ut genom fönstret. Det var riktigt dystert väder och jag började fundera på om det verkligen var en bra idé att rida ut.

Strax före kl 10 satte jag mig i bilen och då regnade det. Inte vanligt regn, utan fint, fint regn som gjorde att det kändes som om man gick och åkte bil i en hink vatten. Jag hade vindrutetorkarna på för fullt och det blev inte bättre.

Klev ut ur bilen i stallet och himlen var fortfarande dystert grå, men det regnade lite mindre.

Inackorderingen M var redan där och tog precis in sin häst. Jag var fortfarande tveksam till att ge mig ut på tur, men tog in Newada och gjorde i ordning henne. Impregnerade ett ländtäcke lite extra till henne och passade på att dra lite över min jacka också. Det lite mer än duggregnade ute och jag ville inte bli blötare än nödvändigt.

På med alla saker och det fodrade ländtäcket över rumpan på Newada. Jag tog min jacka och så gick vi ut och satte upp. Nu hade det slutat regna, även om det såg ut som om det skulle kunna börja när som helst igen.

Red in mot stan längs cykelbanan (den är markerad med en cykel- och en häst skylt..), red under bilvägen vid Silverrasten och genom parkeringen. Svängde runt bakom kolonilotterna och in på ytterligare en cykelväg. Både en och annan hajade till när vi red längs ett bostadsområde och vi hälsade på alla möjliga som satt på balkongen och fick se oss rida förbi.

M har sin mamma på ett boende som låg precis där vi skulle rida förbi, så hon rignde och hörde om inte mamman kunde komma ut och hälsa från balokongen. När vi kom dit så stod det ungefär 8 personer på balkongen, jag antar att det inte är så ofta de får hästbesök till boendet. =0)

Newada stod snällt stilla i ca 10 minuter innan vi red vidare. Vi var tvungna att korsa en liten och smal träbro, vilket gick hur bra som helst! Världens bästa hästar!!

Red sedan under bilvägen igen och kom ut vid nya vattentornet i Sala. Eftersom det regnat så var grusvägen upp på kullen till tornet mjuk och slät. Hmm.. Jag kikade mig omkring- inte en kotte i närheten..

Frågade M om hon ville galoppera och vid det här laget har hon slutat bli förvånad över mina upptåg och bara tittade upp för backen. Den var lång och relatvit brant, men inbjudande.

Vi styrde mot backen och fattade galopp. Zamona fick galoppera först och vi lade oss snett bakom. Släppte efter lite och smackade när vi var halvvägs uppe och Newada la ett öra mot mig och ökade sedan. Wiiee! Stannade när vi kom upp och tittade ut över Sala. Vackert!

Sedan taktade vi kors och tvärs ned för backen och Newada var så pigg och glad. Svängde in i skogen och red på vackra små stigar men vi aktade oss för motionsspåret som man inte får rida på.

Hittade ut på en grusväg och red mot en större asfaltsväg. Solen passade på att titta fram och nu kändes ländtäcket rätt överdrivet..

Red längs asfalten på en äldre cykelväg och njöt av utsikten och vädret. Svängde av mot gruvan och en stig som ledde runt alla små brott och små dammar som finns där. Underbart!

Kom ut precis vid gruvan och red sedan tillbaka mot stallet. Nästan hemma blev det en liten galopp till, sedan var i allafall Zamona trött och sträckte ut halsen. Det ska mycket till innan Newada erkänner sådant.

När vi kom till sista lilla grusvägen som leder till stallet, hoppade vi av och lossade sadelgjorden. 500 meter från stallet mötte vi stallägaren A och hennes stalltjej som skulle ut och galoppträna. Tyvärr hade inte de lika mycket tur med vädret, för strax efter att vi kommit in i stallet så började det regna igen. Vad jag är glad att jag inte backade ut från turen för det var så trevligt och skönt! Vi var ute i ca 90 minuter men så skrittade vi ju mest också.

Släppte ut Newada men fick ta in henne en liten stund senare då det började åska och vräka ner regn.

Lämnade henne med lite välförtjänt lunchhö att mumsa på.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards