Direktlänk till inlägg 25 juni 2010

En midsommarafton i hästens tecken

Av Kristin - 25 juni 2010 20:15

Nu har det gått några dagar sedan jag bloggade senast. Jag har jobbat dagtid, med tidiga morgnar och massor av hårt jobb, så jag har helt enkelt inte orkat blogga.

Newada har stått onsdag och torsdag, men igår på midsommarafton så red jag henne. Solen gassade grymt mycket, fast klockan var efter kl 18 när jag satte mig i sadeln. *puh*

Lånade en zaldi hoppsadel som ingen i stallet äger (skumt) och satte på henne med förbygel runt halsen och ett gummipelham med rak stång i munnen. Nu såg hon ut som en hopphäst! Benskydd på alla fyra benen fick hon också och jag hade förberett mig med helskodda ridbyxor. Halt med hoppsadel efter att ha suttit i en dressyrsadel med kalvskinn nästan ett helt år..

Jag hade släpat ut 6 sockerbitar och tre bommar. Började med att lägga upp bommen på ena sidan och nästa bom på andra sidan. La ut en galoppbom bredvid, mot mitten och till höger satte jag upp ett kryss på ca 30 cm.

Newada har inte hoppat annat än pinnar i skogen sedan september förra året och jag kan inte ens komma ihåg när jag gjorde det sist, förmodligen före det eftersom det var min kompis R som hoppade Newada..

Ställde pallen mellan galoppbommen och studsen och satte upp. Åh, så läskigt! Sadeln var som en planka, lika hård och lika läskigt hal som om någon hade skurat den med såpa. Tur att jag i allafall hade helskodda ridbyxor! Har man verkligen så här korta stigläder när man inte rider dressyr??

Jösses vad det var obekvämt.. Längde ett hål för att kompensera för "gammal kärring i sadeln" statusen och då kändes det lite bättre.

Skrittade fram en förvånad Newada som såg ut som om hon inte mindes vad man hade färgglada pinnar till. Förstår henne.

Joggade fram och hon kändes förvånansvärt bra på pelham, kanske lite försiktig, men inte hysterisk. Hon försvarade sig lite genom att inte riktigt släppa efter och slappna av i bogen men efter en stund så kändes det ok.

Galopperade i båda galopperna och det var också helt ok i båda varven. Vänster var lite knackig och kantig men hon försökte inte ränna iväg utan höll ett bra tempo.

Började med att rida över bommen i trav och lade mig på en volt där jag ibland bytte varv. Gick sedan över till galopp och gjorde samma sak. Fast jag vet att vi inte gjort detta på ett år nu så kändes det väldigt säkert och rutinerat.

Lät henne pusta en stund. Det var så varmt att jag svettades så det sved i ögonen och det snurrade till i bland i huvudet. Jag har varit jätteduktig på att dricka mycket vätska nu under de dagar det varit så här hett, men det känns som om det inte räcker.

Mina hoppstigläder-ovana vadmuskler skrek efter att få vila lite, så det behövdes.

Kortade tyglarna och travade mot studsserien. Började i höger varv. Eftersom första bommen låg i backen på en sida och nästa bom låg i backen på andra sidan, så var höjden kanske 20-30 cm i mitten, vilket gjorde att Newada rullade in och lyfte knappt på benen.

Gjorde övningen några gånger i båda varven innan jag satte av och höjde upp. Nu låg sockerbitarna så de var så höga som möjligt och så lade jag bommen rakt över. Nu blev studsserien 50 cm hög, och med tre sådana i rad så skulle Newada behöva lyfta benen och jobba med bakbenen. Vi har för övrigt aldrig gjort studsserien så hög. Synd att det inte finns fler sockerbitar bara..

Zaldisadeln jag lånat satt riktigt bra på Newada och det den brast i, i stöd vann den i att jag tyckte jag kom riktigt nära hästen. Dock fick jag jobba på eftersom jag annars halkade runt i sadeln, så det var inte bara jobbigt för Newada..

Styrde mot serien och Newada hade full koll på att jag höjt den. Hon taxerade och jobbade upp sig jättebra, men det kändes att det var jobbigt att vara så rapp i benen.

Hoppade ca 6-7 gånger sammanlagt, åt båda hållen innan jag rundade av med att hoppa krysset några gånger. Om det är fint väder så kanske man skulle ta sig ner till hoppbanan på söndag?

Skrittade av gåendes bredvid Newada och jag andades nog minst lika tungt som hon. Fy så varmt!

Tog av henne alla sakerna och spolade av henne svetten i spolspiltan. Sedan fick hon två äpplen och en stor tuss hö i sin box. Klockan var nu efter 19 och jag tyckte att hon gott kunde få stå inne och ta det lugnt fram till kvällsmaten.

Tänk att gamla takter sitter i även för gamla tanter som mig och Newada. Det är kul att hoppa, men kanske är det bäst att lämna det riktiga hoppandet till andra. Undrar när jag kan få R att komma ut och hoppa Newada..? Hon har sin kalv på semester nu ett tag, då han blivit lite skoltrött. Det är inte lätt det där heller..


Hem och duscha och så hann även jag fira lite midsommar innan det var dags att krypa till kojs. Börjar jobba kl 13 på lördag, så jag ska till stallet innan dess.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 4 april 2014 15:53

Min blogg finns numera här; http://www.nattstad.se/minah%C3%A4stbravader Efter 5 år här, känns det som om det är dags att prova något nytt  =) ...

Av Kristin - 4 april 2014 15:26

Kod för att importera min blogg till Nattstad: 7122057157

Av Kristin - 3 april 2014 10:31


Jag har äntligen fått börja rida i paddocken! Tänk vad skönt det är när man suttit "inlåst" i ridhuset och harvat en hel vinter. Stackars Ernst är verkligen livrädd för att vara ute utanför gården och när jag promenerar med honom på grusvägen får han...

Av Kristin - 29 mars 2014 17:59


Just nu vill jag bara till stallet! Är på jobbet för andra dagen i rad och har inte kunnat rida. Eftersom Ernst inte har något vidare kondis efter att bara ha skrittat några gånger i veckan med mig på ryggen så tar vi det lugnt. I förrgår red jag i...

Av Kristin - 26 mars 2014 22:39


Just nu är det mycket. Ernst hade lite hakar på tänderna som ploppat upp efter att han blev raspad i höstas. Han ska nu gå varannan dag i ca två veckor så de små såren i kinderna hinner läka. Jag tycker inte att det är så stor skillnad i munnen på ho...

Ovido - Quiz & Flashcards