Alla inlägg den 23 januari 2013

Av Kristin - 23 januari 2013 21:26

Det var fortfarande ruskigt kallt när jag åkte ut till stallet, till slut strax efter kl 13. -18 grader, vilket betydde tjocka thermobyxor och underställ på.

Jag har en sjukdom som heter urticaria, vilket betyder attt jag är överkänslig eller allergisk mot kyla och värme. Jag får stora utslag som kliar både av värme och kyla vilket så klart inte är så praktiskt. Det gäller att klä sig varmt och stå ut med att ansiktet hettar och kliar när det blir riktigt kallt. Vet faktiskt ingen annan som har urticaria och googlar man på hur många som är överkänsliga mot BÅDE värme och kyla så är vi någon enstaka på miljonen..

Nog gnällt..!

Smulan hade lyckats få en rispa mitt fram på benet, mellan kotan och hasen på vänster bak. Det hade blodat lite, men var verkligen bara en ytlig, ca 3 cm lång rispa. Tvättade med klorhexidin och smörjde på lite anticeptiskt salva. Red sedan ut en liten sväng, ca 30 min i skritt, med stallägarens fru H som red Tulle. Jättetrevligt! Solen sken och fast det var typ apkallt så gjorde solen sitt till.

Jobbade Smulan ganska hårt igår, så det kändes lagom att skritta ut en promenad idag. I morgon jobbar jag och på fredag fm kommer hovis ut för att sko om. Få se vad hon säger om den lilla sprickan som är kvar efter broddtrampet för 6 veckor sedan. Förhoppningsvis kommer den inte orsaka något problem framöver när den växer nedåt. Min hovis ska också börja sko Hellmer eftersom hans hovis inte vill åka från Enköping till Sala för enkomt en häst. Tur för mig dock, vars hovis får ytterligare en häst i stallet!

Det verkar som om det kalla vädret kommer att hålla i sig ett tag framöver. På fredag ska jag följa med stallägaren M och Hellmer till ett ridhus i närheten som sällskap. M undrade om jag ville åka med Smulan på lördag, men ja..vi får se..

 

Av Kristin - 23 januari 2013 08:55

Vi har rediga -21 grader här och jag tänker avvakta lite innan jag åker till stallet *brr*

 

Kanske borde jag ge Smulan ett sådant här täcke??

Ovido - Quiz & Flashcards