Alla inlägg under juni 2010

Av Kristin - 3 juni 2010 13:42

Idag var jag ute i stallet strax före kl 10. A stod med sin nytvättade häst Capello i gången- han såg så där inte glad ut.. De skulle iväg och tävla och jag hann i princip bara säga Hej, och så var de borta.

Mockade till Newada, det var bara tre högar och en gnutta kiss, så allt skramlade längst ner i botten på dyngkärran. Det bästa är ju att jag inte behöver spåna så ofta nu när hon är ute så länge om dagarna.

Slängde i allafall veckans spånsäck i boxen, så det såg härligt tjockt ut.

Tog in Newada som stod och hängde i sin lilla nerbetade hage. Hade kikat ut ett par gånger till henne och hälsat, men hon bara glodde på mig när jag förväntade mig lite gnäggande tillbaka..

Nu när jag tog in henne så gnäggade hon flera gånger, t om när jag var framme vid hagen- så där långt ner i halsen och med låg ljudnivå. Mysigt!

Tog in henne och till spolspiltan på en gång. Spolade av hovarna och borstade bort leran. Ställde sedan upp Newada i gången och borstade av henne. Dock inte så noga eftersom jag tänkte tvätta henne efter ridturen.

På med padd och sadel, det raka bettet i munnen och benskydd på alla fyra.

Satte upp utanför stallet och styrde en lätt motvillig Newada mot padocken.

  

Skrittade fram och lät henne kliva på så hon blev ordentligt varm i hela kroppen.

Tog tyglarna och började lägga volter. Newada har svårast att placera bogen i vänster varv så jag tog tag i det och jobbade på volterna. Flyttade lite sidvärtes, men det gick inte super-super bra idag.

Kom fram i trav och hittade ganska snart ett långsamt och avslappnat tempo där hon orkade placera bogen rätt och bära sig. Joggade i ca 10 minuter innan jag lät henne pusta en stund.

Hon var skummig i munnen och såg trevligt avslappnad ut.

Kortade tyglarna och tänkte träna galopp från skritt. I mitt huvud var det; skritt-galopp-skritt. I verkligheten blev det taktande-galopp-trav-trav-taktande, men eftersom framför allt höger galopp var så härligt bärig och samlad så struntade jag i det.

Hon travade mindre för varje gång men ville gärna dyka i avsaktningen från galopp så direkt i sekunden hon bröt av så flyttade jag henne sidvärtes eller i framdelsvändning. Låter säkert helsjukt, men Newada gör en grym framdelsvändning i trav..

Hur som helst så gjorde detta att hon inte föll framåt och det var så himla fina fattningar där hon bara föll in i galoppen och var lätt fram. Gjorde två fattningar i varje varv innan jag bytte, så det blev ungefär 10 fattningar totalt. Hade lätt kunnat suttit och galoppera en bra stund till, men jag vill sluta medans det fortfarande var relativt enkelt för Newada. Att fatta galopp från skritt kräver att hon sätter bakbenen rejält under sig och jag vill inte överanstränga henne.

Skrittade av och gav massor av beröm.

Tog in Newada och plockade av alla saker. Ledde in henne i spolspiltan, stackaren trodde inte sina ögon när jag tvingade in henne dit en gång till på bara en timme.. Hon var lite svettig och smutsig och nu börjar flugorna komma, så det var bara att bita ihop och härda ut.

Använde såpa, det är ju milt och naturligt, och jag måste säga att hon blev väldigt ren! Såpa är ju billigt också, så det tänker jag använda igen.

Drog av det värsta vattnet, sprayade henne med flugmedel och släppte ut hene i en obetad hage. När jag åkte hem hade hon fortfarande inte ens tittat upp än, men idag var hon verkligen värd en skrovmål.

Jag är faktiskt lite mallig i dag och supernöjd!

Av Kristin - 3 juni 2010 08:41

Alla fotomodeller har ju en pose som är deras, vilken tror ni är Newadas??



            

Av Kristin - 1 juni 2010 22:51

Åh, så vackert väder det var idag! Åkte ut till stallet strax före kl 10 och gjorde klart stallet. Nu när det är vackert väder så är hästarna ute till kvällsmaten vilket gör att det är väldigt lättmockat.

Gick ut för att hämta Newada och hon gnäggade flera gånger som svar på min röst innan jag var framme. Bonuspoäng!   

Borstade genom henne ordentligt och satte på benskydd på alla fyra. Den ljust blekblå padden på ryggen och det raka syntetbettet i munnen.

Satte upp utanför stallet och krånglade mig förbi mellan A´s lastbil som stod utanför, och åkern. Idag var det full rulle på gården. De håller på att fylla på och räta ut underlaget för ridhuset som snart ska stå på åkern utanför stallet. Varje dag man kommer har det hänt något nytt. Grävskopor, lastbilar, traktorer.. ja det mesta far fram och tillbaka till och runt gården.

Tog mig utan missöden förbi allt och iväg på en ridtur. Tog en runda runt kalbrottet och gruvområdet. Det är så vackert och bitvis fantastisk ridväg. Vore alla ridvägar här så här fina, så skulle jag vara lyrisk! 

(jag har fotat från hästryggen, inte så smart men rider man ensam och vill dokumentera med bilder, så.. Dock stod vi still när jag fotade de flesta bilder..)

   

Så här började det när jag kom in i skogen. Fin stig med bara några stenpartier här och var. Svårt att komma ifrån eftersom Sala är en gruvstad och jag rider precis runt gruvan..

   

Stigen blir bredare och jag är snart framme vid kalkbrottet.

   

Precis på höger sida om stigen kommer så ena sidan av brottet. Så vackert i solskenet. Newada är nu jättepigg och det är svårt att fota. Stoppar tillbaka telefonen i fickan och passar på att sträcka ut i friskt travtempo.

         

Rider runt brottet och här är andra änden på det. Viker av och ut på en asfaltsväg. Newada är jättepigg och taktar säkert 1 km innan det är dags att svänga av och in på nästa grusväg.

Rider över ett stort område fullt av gruvsten och upp för en gigantiskt brant backe, nära ett brant stup och nedför en mindre backe. Nu är vi framme på gruvområdet där folk sitter och njuter i solen. De tittar så klart på oss (glor) Det är lite mer folk där än vad jag trodde. Tänkte att eftersom det är en vardags förmiddag, så skulle det vara lugnt, men det är ju fint väder som sagt.. Tur att Newada är så lugn även om skritten går i turbofart.

Tar mig ner till Västeråsvägen där vi blir stående en stund och väntar på fri lejd över. Korsar den så småningom och är på väg hemåt igen.

När vi är bara en bit hemifrån kommer det en lastbil med släp farandes från stallet. Ingen hänsyn alls för hästar eller ryttare, så jag skickar i treans växel (galoppskänkeln) och hinner precis in på en avstickande grusväg innan han dundrar förbi. *puh!*

Sedan tar det tills vi är ca 50 meter från stallet innan Newada har slutat takta och hoppa på stället. Stackarn undrade nog vad matte höll på med där uppe på ryggen. Med sådana ideér så kan man ju knappast slappna av..   

Newada borde ha varit trött efter 75 minuters ridtur, men jag antar att hon precis som jag uppskattade det fina vädret och den vackra naturen.

Spolade av svettmärkena under sadeln, sprutade lite flugmedel på henne och släppte henne i 2 meters utrymmet mellan två hagar. Där fanns det massor av gräs kvar på den 15 meter långa remsan så hon körde ner mulen och gjorde det hon gör bäst.


               

Av Kristin - 1 juni 2010 09:43

Var till Granngården igår och köpte då ett par nya handskar. De är egentligen till för att använda när man påtar i landet, men jag tyckte de var så snygga så jag köpte dem till stallet!

Hela insidan är i gummi så tygeln ligger bra i handen och dessutom är de väldigt tunna. Kostar 59 kr om det finns någon mer där ute som gillar dem..


Kunde inte ladda upp bilden för det var fel format, men här är länken till handskarna.

http://www.granngarden.se/justnu/produkt.asp?id=2877&g=Tr%C3%A4dg%C3%A5rd&ug=

Ovido - Quiz & Flashcards