Alla inlägg den 3 oktober 2012

Av Kristin - 3 oktober 2012 16:02

Idag fick jag sällskap och draghjälp ut av stallägaren M. Även om hans häst inte är den bästa förebilden vad det gäller att vara lugn och trygg   så tycker de mycket om varandra, Smulan och Helmer. Helmer är ett glatt och påhittigt fullblod som mer gillar att ha minst tre ben i luften hela tiden än att vara klok och förståndig. De är hagkompisar och Smulan gillar honom verkligen.

Vi travade lite och så fick jag äntligen testa galoppen. Jag har bara galopperat Smulan en gång, och det var i ridhuset första gången jag provred. Smulan fick draghjälp av Helmer och så gav jag röst och skänkelkommando. Galoppen var precis så underbar som jag kom ihåg den, med massor av knärörelse och den där gunghästkänslan jag fick då.

M lutade sig ner och konstaterade att det verkligen var höga knän i galoppen. Han har inte heller sett en häst röra sig som Smulan förr. Hon har ju holländskt körhäst blod i sig, även om hon räknas som renrasig KPWN. Det blev två galopper innan vi lät dem skritta hemåt.

Smulan saknar lite framåtbjudning så det är nyttigt för henne att ridas ut mycket och få kliva på lite mer, vilket är svårare i ridhus med fyra väggar. Hon har börjat släppa efter lite med sin höga nacke och bli lång-låg i stället.

Tänk så kul hon är att rida! Ska öka på kraftfodergivan lite, som jag sänkte när hon kom.

I morgon jobbar jag dygn på jobbet, så då får hon vila.   

Ovido - Quiz & Flashcards