Alla inlägg den 15 oktober 2012

Av Kristin - 15 oktober 2012 19:28

Idag när jag kom till stallet på morgonen hade Smulan trampat av sig en baksko. Som tur var hade hon gjort det riktigt "fint", vilket betyder att hoven var hel och inte satt kvar på skon någonstans ute i hagen..

Zamona med matte snubblade omkull igår på väg hem från ridturen. Knä, nos och sedan på hela vänstra sidan. Zamona klarade sig fint även om hon nog var lite chockad. Matte däremot ramlade rakt på sin ena axel och tillbringade det mesta av natten på akuten.

Som tur var, var det "bara" en muskelsmäll och ingen spricka eller något brutet. Hon är dock ändå sjukskriven i två veckor. I morse fick hon skjuts av mig till stallet. En kompis till henne skulle rida Zamona och jag skulle skritta med. Eftersom Smulans sko låg kvar i hagen följde vi med gåendes, jag Smulan och Zamonas matte. 5 km promenerade vi och hade rätt tur med vädret.

På eftermiddagen kom Smulans hovslagare ut för att sko om henne, så det gjorde ju itne så mycket trots allt att hon tappat en sko..

Vi kom fram till att vi ridit för samma tränare en gång för typ 100 år sedan, och hade massor att tala om. Smulan brukar tydligen vara lite stökig att sko, men betedde sig riktigt hyfsat idag. Jag tyckte hovis verkar vettig, så jag tror att jag kommer att behålla henne. Inte bor hon långt bort heller.

Nu är Smulan nyskodd och i morgon ska vi börja rida lite försiktigt efter vilan. Hasen är inte 100% men jag tror inte att den kommer att bli så mycket bättre. I värsta fall så blir det en liten bula kvar som skönhetsfel..

Jag har gått över till att smörja med Arnika/Vallört och Knutlösa tror jag det andra hette. Det är Sven Lindblom som kokat ihop kurerna,  och jag kommer att köra på det istället för orudisen.


Ovido - Quiz & Flashcards