Alla inlägg den 6 oktober 2012

Av Kristin - 6 oktober 2012 21:07

Eftersom jag var så trött igår är det märkligt att jag vaknade redan 07:20 i morse. Hur trött jag än är, är det omöjligt att somna om när jag väl vaknat. Då börjar tankarna vandra och så måste jag kissa och sedan vore det väldigt gott med en kopp kaffe..

Laddade kaffebryggaren och lyssnade på det underbara ljudet när bryggaren maler kaffet och börjar puttra. Den härliga doften av nymalet nybryggt kaffe spred sig genom lägenheten och in i mina näsborrar. Efter kaffet blev det en långpromenad på ett par km med hundarna. När de fått sitt fick jag äntligen lite frukost och vips var klockan 9:30. Min dotter sov hos sin mormor i natt, och vi hade bestämt att träffas i stallet kl 10.

Jag är tyvärr en tidsoptimist- att vara en optimist borde ju onekligen vara något positivt, men när det gäller tid är det tvärtom.. Det ställer ibland till det för mig, och jag vet inte om jag överskattar mig själv eller om jag underskattar den faktiska tiden saker och ting tar, men jag kommer rätt ofta sent.

Inte ofta JÄTTEsent, men så där så att det är lite jobbigt. Jag är i grund och botten en väldigt noggrann person, så att vara tidsoptimist ställer till det rätt mycket för mig själv. Dessutom så gillar en del att reta mig för det hela- vilket jag vackert får acceptera, då de ju trots allt har rätt..

Hur som helst så var jag inte tok-sen till stallet, bara så där 15 minuter. Mormor och dotter hade redan börjat mocka när jag dök upp. Att ha en hästintresserad mormor har sina fördelar, särskilt om de gillar att mocka   

Jag hann såpa och smörja igenom Smulans båda träns, hennes sadel och mina ridstövlar. Dessutom gjorde jag i ordning allt foder och fixade vatten. Smulan fick en ny spånsäck också, så nu ligger hon tjocks och mysigt.

Hellmer hade lyckats kliva ur en framsko i hagen igår. Tur i otur så var hoven hur fin som helst, inte en flisa borta. Vi skulle rida tillsammans allihopa i stallet idag, men vi fick vänta tills hovis varit ute och spikat på en ny sko på Hellmer. Stackaren blir så ömfotad utan sin framsko att han hade typ en 3 gradig hälta när han gick mellan hage och stall..

Hovis skulle komma ut mellan 11:30-12, så jag och stallägaren M väntade på henne. Jag såpade och gnodde och M, han fixade runt lite på gården. Vi hann t om få i oss en kopp kaffe i solskenet! Allt drog ut på tiden, då hovis blivit kvar längre på förra stället med en jobbig häst. Klockan var efter två när vi äntligen kunde börja sadla på.

Det är så roligt att vi ändå så ofta kan rida ut tillsammans, alla fyra i stallet! Smulan var riktigt duktig och jag fick hoppa upp efter att hon snott runt pallen ett par varv. Det är extra spännande och svårt att koncentrera sig när alla ska ut och då kliar det lite mer i hovarna   

Smulan taktade en del de första två kilometrarna. Vackert väder, lite blåst och glatt sällskap gjorde henne taggad. Jag var också jätteglad, så vem kan klandra henne?

Vi travade en del och jag fick möjlighet att galoppera henne idag igen, då vi kom en bit på efterkälken en gång. Galoppen är fortfarande så där så jag hajar till. Massor av knärörelse och känslan av att rumpan försvinner under henne. Härligt!


Bitvis gick ridturen genom skog. Vi har tillgång till mycket fin skog omkring stallet. Det är jag tacksam för. Jag VET att det är dumt att fota under ridtur och speciellt på en ung häst som Smulan, men jag kunde inte låta bli. Solen lyste, hästarna frustade och stigen var jättefin. Stackars Smulan undrade nog vad jag höll på med, jag kan se på bilden att hennes öron pejlar in mig.

Efter ridturen hade vi stallmöte i M´s kök. Det avhandlades lite önskemål, funderingar och planer inför närmsta året och allt verkar toppen. Skönt med vettigt folk i stallet!

Klockan var strax efter 17 när vi var klara och då tog vi in Smulan och Hellmer så de skulle få sin middag. Zamona och Tulle åt sin mat ute idag. Än så länge har Smulan bara ett ofodrat regntäcke ute och inget täcke alls inne. Hon så rysligt nöjd ut när jag lämnade henne med kraftfoder och hö att äta.

Nu var klockan 17:30 och jag hade alltså varit i stallet lite mer än 7 (!!) timmar. Otroligt vad tiden går fort när man har roligt!

Handlade lite i Sala och åkte hem för att äta..lunch..? Jag måste verkligen bli lite bättre på det där med måltider!



Ovido - Quiz & Flashcards