Alla inlägg den 5 oktober 2012

Av Kristin - 5 oktober 2012 19:22

Jösses vad trött jag är! Klockan är inte ens halv åtta än och det skulle lika gärna kunnat vara midnatt..

Jag gick en långpromenad med hundarna när jag kom hem från jobbet och sedan åkte jag iväg för att lämna tillbaka microvitalen. Efter det åkte jag till stallet. Solen lyste och träden med alla färgsprakande löven riktigt gnistrade i solskenet. Varför är inte alla höstdagar så här vackra??

Mockade och gjorde i ordning hö och kraftfoder och riktigt njöt av att vara i stallet. Stallägaren M höll på att skura sitt hästsläp för fullt med högtryckstvätten mellan stallet och Smulans hage. Ett utmärkt tillfälle för lite miljöträning tycker jag   

När allt var klart tog jag in Smulan. Hon hade åter igen lyckats sätta lerfläckar på ställen jag inte trodde en häst KUNDE nå. Hon tappar massor av päls så jag gick igenom hela henne med en gummiskrapa jag köpte förra helgen. Den är hur bra som helst för det.

På med sadel och träns, Smulan har två träns. Ett med ett rakt bett och lösa ringar och ett träns med delat bett och fasta ringar. Jag byter mellan dem, och idag blev det det delade bettet.

När jag gick ut med Smulan för att sitta upp så var det verkligen full rulle utanför. Stallägaren M tvättade sitt släp, hans hund som hatar hästar (jodå, han gör tyvärr det) började stormskälla när han såg oss, ett litet barnbarn sprang omring och babblade högljutt och Hellmer jazzade runt lite uttråkat i hagen.

Ställde pallen en bit ifrån allt oväsen och klev upp på den. Väntade tills Smulan slutat gå runt och stod stilla innan jag klev upp. Hon sköter sig bättre och bättre och idag kunde jag t om göra halt ett par sekunder utan att hon lättar fram och vill iväg.

Var ute i så där ungefär 45 minuter och travade rätt mycket. Hon var laddad och det här är första gången jag red ut själv. Förutom att hon blev rädd för en slåttermaskin (helt förståeligt!) så var hon jätteduktig och klev på bra. Vi galopperade en bit på vägen hem och det gick också bra. Dock har hon verkligen dålig framåtbjudning och ork, så känslan är att hon tar ett språng i taget och jag får jobba för varje. Efter så där 50 meter så saktade jag av och lät henne pusta.

Avslutade med att låta henne jobba lång-låg i trav några minuter. Satsade bara på bra tempo och låg nacke. Att hon dök några gånger tolkar jag som lite dålig ork, men så länge hon inte ramlar framåt så tycker inte jag att det är hela världen. Inte i nuläget. Jag lägger fokus på framåtbjudning, för det är grunden till allt just nu. Ingen större idé att jobba för att få henne i form när hon inte ens är riktigt framme vid bettet hela tiden.

Sista biten hem gick jag bredvid. Jag satte av, spände upp sadelgjorden och lät henne pusta.

Smulan är verkligen supertrevlig och jätterolig att rida.

Efteråt fick hon stå i boxen och mumsa lite hö medan jag plockade undan alla saker.

Väl ute i hagen blev det några kilo hö till. Nu hade solen gått i moln och vädret var inte lika underbart längre, men hon har täcke på sig nu så det gör inget. Jag hann se hur först Hellmer och sedan Smulan sjunka ihop och rulla sig som om det inte fanns någon morgondag. Stallägaren M skrattade gott och jag konstaterade torrt att den enda sanna glädjen är skadeglädjen. Smulan var nu åter lerig över hela huvudet, halsen, täcket- så klart och benen..

Själv gick jag därifrån muttrandes; "en skitig häst är en glad häst, en skitig häst är en glad häst, en skitig.." M´s skratt hördes efter mig ända in i stallet..   



                                                  
                                                  
                      

 


Av Kristin - 5 oktober 2012 09:09

God morgon! Idag har jag mycket att göra. Jag slutade jobba kl 8.15 i morse, men på mitt jobb får man sova på nätterna (vilket ju är en fördel)

Först ska jag lämna tillbaka lite foder som jag i min iver köpte lite för snabbt. Smulan äter ur hippolyt´s foderserie och jag passade på att handla på mig lite inför att hon skulle komma "hem".

Hon hade fullt lager med sig och dessutom så visade det sig att hon inte reagerar så bra på deras mineraler MicroVital (som jag så klart inhandlat). Dessutom äter hon deras Irish Mash. Till det äter hon en biotinblandning och krafft grund. Jag är själv inte alls förtjust i krafft foder (deras mineraler duger, om än knappt) så nu är vi mitt i ett foderbyte där jag byter Krafften mot hippolyt´s NaturMüsli.

Smulan själv klagar inte utan smaskar i sig alls som ställs fram. Skönt att hon inte är en sådan där häst som ballar ur och slutar äta vid stallbyte.

Nä, nu måste jag köra igång min dag!

Ovido - Quiz & Flashcards