Alla inlägg den 8 oktober 2012

Av Kristin - 8 oktober 2012 18:49

Eftersom älgjakten började idag så höll vi oss på hemmaplan. Efter att ha skrubbat av den värsta leran (Smulan verkar lägga extra möda på att rulla in lera i man, huvud och öron) satte jag på sadeln och tränsade.

Satt upp utanför stallet och red ner till gräsbanan. Lät henne skritta fram innan jag plockade ihop henne. Red först med gramanen en stund. Hon var väldigt stökig när jag provred henne och jag fick rekomendationen att rida henne ett tag med den på.

Eftersom idag var första gången jag jobbat henne sedan jag provred andra gången, så tyckte jag att den borde vara på. Hon vill gärna sätta högerbog innanför spåret och jag kom på mig själv några gånger med att ha för mycket stöd i ytterhanden. Irriterande! Nå, så länge man kommer på sig själv med ovanor så finns det ju hopp!

Plockade av gramanen och fortsatte utan den. Hon var lite ryckig i skritten men såå fin i traven   

Fick bogen på plats och jobbade lite på volter och slutor och skänkelvikning. Gick sedan över till en otroligt trevlig och välbalanserad trav med fin takt och supertrevligt stöd i handen.

När jag provred henne var hon springigare (jodå, det är ett ord) och det var svårt att hitta ett lugnt tempo där hon fortfarande bjöd framåt och inte försökte sakta av.

Nu var hon hur fin som helst bitvis och hade det inte varit för att vi red på gräs så hade jag velat rida på lite mer och kanske testat galoppen. Hon gick i fin form med bra stöd. När hon släppt till i höger varv så saktade jag av och avslutade. Jag red kanske bara 15 minuter på gräset, men jag vill verkligen inte nöta runt. Smulan presterade bättre än jag trott och jag ville inte trötta ut henne.

Satte av, lossade sadelgjorden ett par hål och gick med henne en stund. Inne i stallet fick hon två morötter och lite omsorg innan hon fick gå ut till de andra hästarna igen.

Jag är jättenöjd med dagens pass!


 


Det här fina schabraket köpte jag på Fortis et Liber för några år sedan, till Newada. När jag sålde henne gav jag det till Zamonas ägare. Hon sa att hon skulle hålla det, tills jag skaffade häst igen. Då sa jag att det inte skulle ske, men för några dagar sedan fick jag tillbaka det. Jag hade glömt bort alltihopa, men oj så glad jag blev! Smulan blev jättesnygg i sitt blingade schabrak, som vi så klart använde idag   

Av Kristin - 8 oktober 2012 18:34

Jaha kära jägare!


Ska vi göra ett bättre försök i år? Skjuta ÄLGAR och inte traktorer, bilar, varandra, hundarna och framför allt inte HÄSTARNA!! Jag vill våga mig ut åtminstone på närmsta grusväg i lugn och ro utan att behöva oroa mig för om ni kan skilja på min Smulan och en älg. Därför har jag tagit på mig att visa er skillnaden på en häst och en älg. Kolla här!


                HÄST                                          
       

 

 ÄLG



Det kan väl inte vara så svårt?? Ok? Ok!

Ovido - Quiz & Flashcards